iDNES.cz

Přes 205 kilometrů za 179 miliard. Rychlé tratě stát postaví za peníze firem

  5:36
Stát zkouší nový model financování stavby železnic. Soukromým firmám začne splácet náklady na jejich vybudování až při uvedení tratí do provozu. Projekt vysokorychlostní železnice Moravská brána je součást klíčového strategického plánu vlády.

Martin Švehlík, ředitel odboru přípravy vysokorychlostních tratí (VRT) u Správy železnic České republiky je hostem pořadu Rozstřel. (13. října 2024) | foto:  Michal Růžička, MAFRA

Z Olomouce do Ostravy v budoucnu potrvá cesta rychlým vlakem půl hodiny, tedy o dvacet minut rychleji než dnes. Závisí to na specifické formě spolupráce známé jako PPP a vláda ji chce využít i při stavbě dalších úseků rychlých železnic přes Moravu. Cílem je v miliardových nákladech ušetřit.

Novostavby koridorů pro rychlovlaky i modernizované současné železnice mají v moravské části sítě začít vznikat mezi prvními. Kromě spojení mezi Brodkem u Přerova a stanicí Ostrava-Svinov jde také o projekt rychlých spojení Střední Morava a vysokorychlostní trati (VRT) mezi Brnem a státní hranicí u Břeclavi.

Dohromady náklady za celkem 205 kilometrů rychlých tratí dosahují 179 miliard. Ohromné investice se mají soutěžit jako samostatná výběrová řízení. Nedávno o dalším postupu rozhodla vláda.

„Pro financování nových rychlých tratí nutně potřebujeme zapojit více zdrojů. Vyzkoušeli jsme si to již na dálnicích v případě jihočeské D4 a chystáme se i na železnice. Právě při budování moravské části projektu se hodí využít financování a budování soukromými firmami,“ oznámil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Financování z více zdrojů navíc umožní vybudovat víc úseků najednou.

Krajem povede část z 91 kilometrů dlouhé VRT Moravská brána za 96 miliard korun. Výhledově propojí Brno a Ostravu, součástí bude i sjezd na Olomouc, který krajské město připojí k VRT.

Rychle už v roce 2033

Se stavbou chce stát začít v roce 2028 a v roce 2033 mít hotovo. Region má těžit také z celkem 75 kilometrů rychlých středomoravských spojení za 60 miliard. Ta výrazně zkrátí cestovní doby na trasách Brno – Ostrava, Brno – Olomouc a Brno – Zlín.

Mezi Brnem a Přerovem má jízda v budoucnu trvat přibližně třicet minut oproti dnešní zhruba hodině a čtvrt.

Trasa se skládá z pěti podúseků, přičemž dva z nich blíž Přerovu se mají začít stavět už příští rok, konkrétně Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.

Na rozdíl od ostatních je vybuduje stát a soukromý partner se o ně bude po dokončení starat.

Model „navrhni, postav, financuj, udržuj“

Ministerstvo dopravy dostalo loni od vlády za úkol prověřit smysluplnost PPP projektu oproti obvyklým veřejným zakázkám. Studie proveditelnosti tento způsob doporučila.

O financování VRT Moravská brána se mohou podělit stát i soukromí investoři

S výjimkou dvou podúseků Střední Moravy proto vsadí stát v režimu PPP na model „navrhni, postav, financuj, udržuj“. To znamená, že firma – respektive u takto velkých projektů většinou konsorcium – stavbu připraví, vybuduje a po dokončení trať také provozuje a udržuje.

Stát bude na oplátku posílat pravidelné platby. Celá tuzemská síť VRT má být v provozu v roce 2050.

„Vysokorychlostní tratě jsou velmi nákladné a stát by nemusel mít na jejich financování ze svého rozpočtu. Metoda PPP umožní rozložit náklady v čase, snížit riziko pro státní kasu a přivést do projektu inovace ze soukromého sektoru. Mohou ale existovat i rizika. Pokud projekt selže, stát bude muset firmě vypomáhat. Když nebudou smlouvy dostatečně transparentní, tedy bez jasně stanovených podmínek, nákladů a rozdělení rizik, může to být pro stát dražší než přímá výstavba,“ poukazuje ekonom Petr Pelc z projektu Zainvestuj. to.

Zároveň upozorňuje, že firmy do svých kalkulací zahrnují i zisk. Podle studie proveditelnosti, kterou si nechalo zpracovat ministerstvo dopravy, má být ovšem zvolená metoda i tak o deset procent výhodnější, než kdyby stejný projekt postavil stát z vlastních peněz.

Materiál ministerstva uvádí, že smlouva by měla trvat nejméně 25 let. Po tu dobu bude stát splácet „hypotéku“ v miliardách ročně. Podle dokumentu je nicméně objem nákladů na rychlotratě tak vysoký, že část bude stát zřejmě muset uhradit už na začátku výstavby.

Kvalitněji a rychleji než stát

Výhodou zapojení soukromého partnera do stavby železnice je teoreticky i vyšší kvalita, protože firma by měla být motivovaná udělat ji velmi dobře, aby nemusela trať za deset let za své peníze opravovat. Benefitem má být i rychlost.

Když třeba třicetiletý kontrakt stanoví, že stát začne za užívání platit až při uvedení do provozu, připravila by se firma o peníze, pokud by jí stavba kolejí trvala déle. Po souhlasu vlády se zvoleným postupem je dalším krokem příprava výběru poradce, jenž pomůže s hledáním soukromého partnera.

Na desetikilometrový úsek mezi Nezamyslicemi a Kojetínem už Správa železnic vyhlásila soutěž. Vznikne druhá kolej s traťovou rychlostí 200 kilometrů v hodině, zmizí také všechny přejezdy a naopak vznikne osm mostů.

„Stavba by měla začít v červnu příštího roku, hotovo bude podle plánu v prosinci 2028. Předpokládané celkové náklady přesahují 7,7 miliardy korun,“ uvedla mluvčí státního podniku Nela Eberl Friebová.

Přerovsko dál tlačí na rychlodráhu v tunelu

Ministerstvo dopravy a Správa železnic spustily projekt Dialog, v němž se samosprávami hledají kompromis pro vedení vysokorychlostních tratí.

Podle ministra Martina Kupky vyžaduje komunikace větší úsilí i delší čas, než resort původně předpokládal.

„Přitom stále platí, že do deseti let se svezeme vlakem po vysokorychlostní trati, do roku 2040 bude postavená většina projektovaných tratí a do roku 2050 bude celá síť VRT v Česku napojena na evropskou dopravní síť, k čemuž jsme se jako členská země EU zavázali,“ ujistil ministr.

Na Hané jednají se státem například politici z Přerovska, kteří usilují o vedení trati kolem města tunelem, nikoli jen zářezy v krajině přemostěnými ekodukty, tedy zelenými mosty.

„Na pracovním setkání v místní části Vinary se zástupci Správy železnic, projektantů a místního výboru došlo k upřesnění podmínek zadání krajinářské studie s tím, že bude zpracováno. Nikoli tedy s ekoduktem, jak bylo z jejich strany plánováno,“ shrnula začátkem měsíce senátorka za Přerovsko Jitka Seitlová (KDU-ČSL).

14. října 2024

zpět na článek