Poslední změny. Železničáři jsou před startem největší rekonstrukce v historii

  11:36
Česká železnice se připravuje na největší investiční akci ve své historii. Správa železnic co nevidět začne hledat stavbaře, který zmodernizuje největší železniční uzel v zemi. Stavba, která se mimo jiné dotkne téměř 60 kilometrů kolejí, 400 výhybek a 30 mostů, co do délky realizace bude srovnatelná snad jen s modernizací dálnice D1, která trvala devět let.

Modernizace českotřebovského železničního uzlu nemá na české železnici obdoby. Práce potrvají sedm let. | foto: Správa železnic

Práce v České Třebové budou rozděleny do více než dvou desítek na sebe navazujících stavebních etap, které potrvají takřka sedm let. Stavba začne pravděpodobně na přelomu roku. O jak složitou stavbu jde, svědčí fakt, že i několik málo měsíců před zahájením přestavby Správa železnic (SŽ) navrhla několik technických úprav, které se mimo jiné týkají nového bezbariérového přístupu na nástupiště.

Vyplývá to ze změny územního rozhodnutí, které na úřední desku vyvěsil Pardubický kraj. Předmětem úprav je takřka čtyřicet stavebních objektů. Dojde nejen k úpravě technického řešení několika mostů, různých přeložek, posunům a prodloužením nástupních hran v souvislosti se zaváděním ETCS, ale i k zásadní změně hlavního podchodu z nádražní haly k jednotlivým nástupištím.

„Z rozhodnutí investora bylo změněno technické řešení, a to přidáním rekonstrukce části od výpravní budovy pod ostrovní nástupiště,“ stojí v rozhodnutí. Nejviditelnější změnou budou tři nové osobní výtahy na nástupiště přístupné z hlavního podchodu, které na okrajích nástupišť nahradí s vlastní chodbou původní služební výtahy později přebudované pro veřejnost.

Opraví hlavní podchod

„Přístup cestujících z nádražní budovy bude centralizovaný jedním podchodem s bezbariérovým přístupem novými výtahy. Novým řešením tedy odpadla nutnost investovat také do kompletní rekonstrukce stávajícího tunelu s nevyhovujícími výtahy pro osoby s omezenou schopností pohybu a v dalších letech pak vynakládat další prostředky na jeho údržbu a opravy. Místo toho v rámci realizace kompletně zrekonstruujeme hlavní podchod a nástupiště včetně zastřešení nového typu, propojíme je výtahy a dosavadní tunel využívaný pro imobilní cestující v rámci stavby zanikne,“ sdělil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Podle něj změny technického řešení projednané v rámci již dopracované dokumentace pro stavební povolení povedou ke snížení investičních nákladů.

Náklady na přestavbu jsou pro SŽ ožehavým tématem. Zatímco původní plány odhadovaly, že přesáhnou 10 miliard korun, nedávno přesáhly částku 20 miliard. I proto v současnosti probíhá jejich kontrola. Teprve od přidělení finančních prostředků se bude odvíjet přesný termín realizace.

Překladiště Metrans bude dvakrát větší, kamiony Českou Třebovou zahltit nemají

„Blíží se den D, kdy do Centrální komise ministerstva dopravy doneseme aktualizaci záměru projektu. Věřím, že najdeme konsenzus a podmínky, za jakých veřejnou zakázku na realizaci stavby vyhlásíme. Poslední rekonstrukce proběhla v 60. letech a dnes je to opravdu neudržitelné,“ řekl na dopravní konferenci v Litomyšli generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.

Po nabytí právní moci vydané změny územního rozhodnutí chce Správa železnic získat na největší ucelenou modernizaci železničního uzlu v síti SŽ stavební povolení.

Obavy z přestavby má hlavně českotřebovská radnice. „Stavba nás významně zasáhne, neboť koleje protínají celé město. Z naší strany bude vyvíjen tlak na Správu železnic, aby obyvatelé dostávali o průběhu prací podrobné informace. Bude to velká zátěž. Objemy převozu materiálů budou ohromné. Máme příslib, že většina z toho bude převážena po kolejích, ale vzhledem k rozsahu investice je logické, že zvýšená doprava bude i na komunikacích města,“ řekl starosta České Třebové Zdeněk Řehák.

Staveniště uprostřed města

Správci kolejí slibují, že stavební práce budou probíhat s co největším ohledem na cestující i obyvatele města. „Kromě velké časové úspory realizačních prací klesne i rozsah potřebných výluk a s tím spojených výdajů na zajištění náhradní autobusové dopravy,“ dodal Gavenda.

Přestavbou projde nejen celé osobní nádraží v České Třebové, ale zlepší se také technické parametry pro potřeby nákladní dopravy. Díky modernizaci se zvýší průjezdnost stanicí z 60 na 80 km/h. Stanice bude připravena i na změnu na jednotnou střídavou trakční soustavu.

V neposlední řadě stavba sníží negativní vlivy železniční dopravy na obyvatele. Namísto původního plánu byly na základě požadavků města zkráceny délky protihlukových stěn a snížila se i jejich výška.

Ukončen bude i provoz obou podchodů, které jsou v havarijním stavu. Podchod z přednádraží ke společnosti CZ LOKO skončí. Lidé budou procházet nově prodlouženým podchodem k nástupištím. Podchod do průmyslové oblasti Borek nahradí bezbariérová lávka.

Celá železniční stanice bude zapojena do dálkového ovládání z Centrálního dispečerského pracoviště Praha.

Železniční uzel v Pardubicích prošel přestavbou za šest miliard:

31. května 2024