Stát vypsal tendr na poslední úseky dálnice D35, soutěž potrvá dva roky

  10:12
Doposud největší dálniční zakázku vypsalo ve středu ministerstvo dopravy. Stát hledá dodavatele, který postaví 35 kilometrů dálnice mezi Svitavami a Mohelnicí formou PPP projektu. Vítěz obří veřejné zakázky s odhadovanými náklady 35 miliard korun by měl být znám do dvou let.

Pro srovnání. Za více než 74 kilometrů dálnice D35, po které řidiči do tří let dojedou od Hradce Králové bez přerušení až do Svitav, zaplatí stát nejméně 22 miliard korun.

Avšak dva mnohem kratší úseky vedené komplikovaným a členitým územím se dvěma tunely, z nichž jeden bude s délkou bezmála čtyř kilometrů nejdelším dálničním tunelem v Česku, spolknou daleko víc peněz.

I proto se stát rozhodl obrovskou finanční zátěž přenést na soukromý sektor formou tzv. PPP projektu. Soukromník pro stát vybuduje bezmála 35 kilometrů dálnice D35 mezi Mohelnicí a Opatovcem, kterou bude po dokončení 25 let provozovat. A dále bude celou autostrádu i udržovat, a to včetně sedmnáctikilometrového úseku od Litomyšle.

Výběrové řízení, které začalo ve středu, je rozdělené do několika částí. „Výběrové řízení na koncesionáře PPP D35 začíná kvalifikační fází, v níž jednotliví uchazeči musejí doložit zejména své zkušenosti s obdobnými projekty. Ministerstvo dopravy, coby zadavatel, následně posoudí předloženou kvalifikaci a do dalšího kola řízení vybere nejlépe kvalifikované účastníky,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

O účast ve výběrovém řízení na dostavbu dálnice D35 formou PPP ministerstvo očekává značný zájem.

V půlce června resort uspořádal tzv. investorský den, během něhož byl představen i podrobnější harmonogram PPP projektu. Dorazilo 111 zástupců investorů, stavebních firem a dalších institucí. Dalších 92 zájemců sledovalo představení historicky druhého dálničního PPP projektu online.

Harmonogram výstavby dálnice D35. (8. srpna 2024)

Posouzení jednotlivých kvalifikací se plánuje na podzim. S vybranými uchazeči má začít soutěžní dialog v lednu 2025 tak, aby v polovině příštího roku mohl začít proces podávání nabídek.

Poradenské konsorcium chce mít výběrové řízení na firmu, která dálnici postaví a následně ji bude provozovat, uzavřeno nejpozději v dubnu 2026. Po schválení návrhu koncesionářské smlouvy vládou a Sněmovnou, by stavba dálnice měla začít v tomtéž roce.

„Paralelní spojnici Čech a Moravy v podobě D35 chceme dokončit do roku 2029 a právě dva poslední úseky v délce 35 kilometrů mohou být dalším projektem financovaným a realizovaným ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru,“ sdělil ministr dopravy Martin Kupka.

Jeho resort dohání roční skluz, který nabral výběr poradce. Ten ministerstvu poskytuje služby právního, finančního, ekonomického a technického poradenství při přípravě a realizaci tendru na výběr koncesionáře.

Pětatřicet kilometrů dlouhý úsek dálnice D35 mezi Svitavami a Mohelnicí je nejnáročnějším úsekem 205 kilometrů dlouhé autostrády, která v budoucnu propojí Královéhradecký, Pardubický a Olomoucký kraj.

Stavba dálnice nejenže zahrnuje čtyřkilometrový tunel Dětřichov, který bude nejdelším silničním tunelem v republice, ale bude také v řídce zalidněné krajině překonávat Zábřežskou vrchovinu se strmým klesáním k Mohelnici.

Dálniční úsek D35 Staré Město - Mohelnice:

Autor: