iDNES.cz

Vysoké Mýto po dostavbě D35 čeká vysvobození, dopravní kolapsy zná i premiér

  17:50,  aktualizováno  20. června 10:54
Probíhající stavbu dálničního obchvatu Vysokého Mýta si v rámci výjezdního zasedání vlády na Vysočině přijel prohlédnout premiér Petr Fiala společně s ministrem dopravy Martinem Kupkou. Předsedu vlády postup prací na budované dálnici D35 zajímal mimo jiné také proto, že stejně jako tisíce řidičů přetíženou „pětatřicítku“ často využívá jako jedinou alternativu dálnice D1.

„Jezdíme do Brna poměrně pravidelně přes Svitavy a je to vždy katastrofa,“ podělil se premiér před tiskovým brífinkem se svými zkušenostmi z cestování po jedné z nejvytíženějších dopravních tepen, na které každý den 25 tisíc aut ucpává Vysoké Mýto a Litomyšl.

Bez ohledu na premiérovy cesty urychlená dostavba D35, především v chybějícím úseku mezi Hradcem Králové a Mohelnicí, patří mezi vládní priority. Ještě letos by měla být rozestavěna na 64 kilometrech, což z ní podle Fialy udělá největší dopravní stavbu v prostoru střední Evropy.

„Toto je důležitý úsek. Proto se také účastním kontrolního dne. Je samozřejmě důležitý z hlediska zprovoznění celé dálnice D35, tedy klíčové páteřní komunikace, na kterou si troufnu říct čeká celá republika,“ řekl na staveništi dálničního obchvatu města, které má od stavby nemalé očekávání.

„Každý se těší na zprovoznění. Nebyly u nás žádné diskuse o trasování dálnice. Nejhorší dopravní kolapsy nastávají, když se střídají směny v Ivecu, které zaměstnává 4,5 tisíce lidí. To je město naprosto paralyzované,“ popsal zoufalou situaci František Jiraský, starosta Vysokého Mýta, pro které bude šestikilometrový úsek dálnice vysvobozením.

Obchvat Mýta bude v prvních letech daleko důležitější než třeba rozestavěná část D35 u Svitav, která do roku 2027 zůstane bez obchvatu Litomyšle pouze izolovaným úsekem kopírujícím stávající silnici.

Zástupci vlády dnes byli ujištěni, že žádný skluz rozestavěné dálnici nehrozí. „Na začátku jsme měli jen menší komplikace s přeložkami inženýrských sítí a vodou, která nám na stavbu vnikala z vodotečí. Je hotová sanace podloží, máme založené mosty včetně konsolidačních násypů. Všechny práce jsou naplánované tak, abychom stavbu zprovoznili pro řidiče do konce roku 2025,“ potvrdil Pavel Jiroušek, vedoucí odštěpného závodu Eurovia.

Stavaři mají velkou motivaci dálnici zprovoznit do konce příštího roku, neboť původní termín předpokládal dokončení až v roce 2026. Sdružení firem Eurovia CS, M-Silnice a Stavby mostů se nabídlo, že stavbu za 1,8 miliardy korun bez DPH urychlí. Ředitelství silnic a dálnic na oplátku přišlo s bonusem ve výši 93 milionů Kč bez DPH.

Urychlení dostavby se dočká D35 u Olomouce

Podobně chce ŘSD urychlit výstavbu D35 na obchvatu Olomouce. „Aktuálně jednáme o urychlení stavby Křelov – Slavonín. Termín zprovoznění je zde stanoven až na jaro 2026, kde se snažíme se zhotovitelem domluvit termín do konce roku 2025, to znamená prakticky stejný termín jako na této stavbě,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl s tím, že ještě letos začne stavba obchvatu Litomyšle.

Obchvat toho hodně vyřešil, řekl Kupka v Brodě. Už se pracuje na jeho další části

Součástí stavby obchvatu Vysokého Mýta jsou dva nadjezdy, devět protihlukových stěn, tři okružní křižovatky a šest mostů včetně největšího přemostění, které je součástí mimoúrovňové křižovatky, díky které může část D35 fungovat samostatně jako obchvat Vysokého Mýta než bude hotový navazující úsek do Džbánova.

I tam podle Mátla běží stavba jak má, ačkoli první dva měsíce od zahájení na ní nebyl žádný pohyb.

„Společnost Budimex nemá moc zkušeností s českým prostředím. Seznamuje se proto s předpisy pro jednotlivé stavby. Začátek je trochu vlažnější, ale v tuto chvíli mohu říct, že dvouměsíční skluz neohrožuje naplánovaný harmonogram,“ dodal Mátl s tím, že v blízké době začnou na stavbě přeložky plynovodu a velmi vysokého napětí.

Přestavba uzlu v České Třebové má stát 17 miliard

Správa železnic by ještě v průběhu léta chtěla vypsat tendr na modernizaci železničního uzlu v České Třebové. Ve středu to během kontrolního dne na dálnici D35 řekl ministr dopravy Martin Kupka. „Celá přestavba vyjde na více než 17 miliard korun bez DPH. V průběhu léta chceme vyhlásit zadávací řízení. Pokud proběhne bez problémů a rychle, tak aby se už v letošním roce mohlo s rekonstrukcí začít,“ řekl Kupka, jehož ministerstvo minulý týden na Centrální komisi projekt schválilo.

Práce rozetapizované do roku 2031 zasáhnou do života České Třebové mnohem více než nedávno zprovozněný uzel Pardubice. „Je to dáno jednak významně odlišnou podobou celého toho uzlu co do rozsahu a počtu kolejí včetně modernizace trakčního vedení,“ dodal. Kupka také přiznal, že by byl rád, kdyby se v soutěži objevily nabídky pod vyprojektovanou cenou podobně jako se to děje na stavbách Ředitelství silnic a dálnic. „Uvidíme, jak to dopadne v tomto případě. Už jsme se v několika jiných soutěžích i na železnici setkali s tím, že konkurence v soutěži přinesla pro stát nižší cenu,“ uvedl ministr.

O modernizaci železničního uzlu v České Třebové se mluví čtyři desítky let. Poslední zevrubnější rekonstrukcí prošel v 60. letech minulého století během elektrizace celého hlavního tahu z Prahy na východ republiky. Denně nádražím projede více než 400 vlaků.

zpět na článek