iDNES.cz

Řidiči na konci D35 se dočkají, ŘSD začalo stavět navazující úsek s tunelem

  14:44
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) výrazně pokročilo s budováním dálnice D35 v Pardubickém kraji. Zahájilo stavbu tunelu Homole a šestikilometrového úseku D35, který přivede dálnici před Vysoké Mýto. Hotovo má být v roce 2026, kdy by souvislý úsek dálnice z Opatovic měl skončit až za Vysokým Mýtem. Alternativní trasa k přetížené dálnici D1 je v Pardubickém kraji rozestavěna v délce více než třiceti kilometrů.

Dálniční úsek Ostrov – Vysoké Mýto vybudují společnosti Eurovia a M-Silnice, tunel pak Eurovia CZ, TuCon a Eurovia SK. Obě stavby vyjdou na 3,2 miliardy.

Podle ministra dopravy Martina Kupky se z D35 stane do konce roku největší dálniční staveniště ve střední Evropě, pracovat se zde bude na 64 kilometrech tohoto dopravního tahu. „Letos začneme v České republice stavět 170 kilometrů nových dálnic a silnic a na nejvyšší příčce stojí právě dálnice D35,“ řekl Martin Kupka.

Celkově zahájením této stavby překročila délka rozestavěných dálničních úseků 200 kilometrů. „Je to historický průlom,“ uvedl Kupka.

Na pondělní zahájení stavby dorazil i premiér Petr Fiala. „Těším se, až se nám za šest let podaří D35 vcelku dokončit a dostavět,“ řekl.

Dálnice D35 ve výstavbě

Ostrov - Vysoké Mýto 6,2 km

Tunel Homole 0,8 km

Vys. Mýto - Džbánov 6 km

Džbánov - Litomyšl 7,6 km

Janov - Opatovec 11,8 km

Pozn.: Stavbu obchvatu Litomyšle (10,4 km) chce Ředitelství silnic a dálnic zahájit ještě letos.

Zatímco stavba šestikilometrového úseku dálnice kolem Stradouně, která této dopravou sužované vesnici zajistí klid, by měla být bezproblémová, potíže se očekávají v případě tunelu. I proto se zde ŘSD rozhodlo pro soutěž v režimu Design & Build, kdy vítězná firma bude postupovat podle projektu, který sama zpracuje.

Úsek z Ostrova k Vysokému Mýtu musí překonat převýšení v podobě vrchu Homole u obce Vraclav. Kopec vypadá nenápadně, ale působí velké problémy. Trasa dálnice zde byla určena jako kompromis mezi ochránci životního prostředí a projektanty, který ale nepotěšil nikoho. ŘSD hovoří o tom, že bylo odsouzeno ke komplikované stavbě dvou tunelových tubusů dlouhých 570 a 525 metrů.

Na začátku budou tunely hloubené, zatímco v prostřední části právě kvůli ochraně přírody ražené. To by snad nevadilo, kdyby geologické podmínky zde byly normální, ale ony nejsou.

Ražba bude probíhat v prostředí křídových proměnlivě písčitých prachovců a slínovců s místními přechody až do vápenců. Vítěz soutěže pro ražbu použije takzvanou Novou rakouskou tunelovací metodu, jde o postupné odtěžování jednotlivých částí tunelu. ŘSD už takto stavělo například tunel Panenská, se 2,1 kilometru nejdelší silniční tunel v ČR.

„Nerazí se celý profil tunelové trouby razícím zařízením v kuse, ale po částech. Díky tomu tak lze postupovat jednak rychleji, jednak využít horninu a její tlak jako nosný prvek zpevňující celou stavbu,“ popsal generální ředitel ŘSD Radek Mátl. „Věřím, že v polovině roku 2027 budeme mít D35 hotovou až do Opatovce včetně obchvatů Vysokého Mýta a Litomyšle. To nejhorší budeme v tu chvíli mít za sebou,“ dodal.

Stavbaři v Pardubickém kraji budují dálnici na čtyřech úsecích dohromady dlouhých 32,4 kilometru od Ostrova až po Svitavy s výjimkou obchvatu Litomyšle. Ale i jeho stavbu chce Ředitelství silnic a dálnic do konce roku zahájit.

Tunel Homole

Tunel tvoří dvě jednosměrné tunelové trouby o délkách 525 (hloubená část 180 m, ražená 345 m) a 569 m (hloubená část 120 m, ražená 449 m). Spolu s částmi u tunelu je celková délka stavby 795 m. Oba tubusy jsou propojeny dvojicí průchozích propojek (každá délky 17,5 m). Výška nadloží v raženém úseku nad troubami se pohybuje v rozmezí 8,5 – 19 m, resp. 8,7 – 24 m. Obě tunelové trouby podcházejí frekventovanou silnici I/17. Výška nadloží v místě podchodu silnice I/17 je cca 13,5 m. Maximální povolená rychlost v tunelu bude 100 km/h.

Zdroj: ŘSD

zpět na článek