Téměř osmikilometrový úsek D35 bude do budoucna navazovat na obchvaty Vysokého Mýta a Litomyšle. Že začátek stavby je u polské společnosti pomalejší, na kontrolním dni stavby obchvatu Vysokého Mýta potvrdil generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
„Budimex bez znalosti českého prostředí se seznamuje s českými předpisy pro jednotlivé stavby. Ten začátek je trochu vlažnější, ale v tuto chvíli mohu říct, že dvouměsíční skluz neohrožuje naplánovaný harmonogram. Věřím, že se do stavby pustí s vervou a zpoždění firma dožene,“ řekl Mátl.
Podle mluvčí Budimexu Diany Zyglewské stavba probíhá podle stanoveného plánu.
„V současné době se soustředíme na zpracování projektové dokumentace a dokončení veškeré administrativní přípravy. Brzy zahájíme rekonstrukci dvojice plynovodů, které s úsekem ve většině jeho délky kolidují. Započali jsme i práce na mostním objektu v Řídkém. Všechny činnosti tak probíhají dle stanoveného harmonogramu a termín dokončení zůstává zajištěn,“ sdělila mluvčí největší polské stavební firmy.
Velké přeložky inženýrských sítí
Po přípravě staveniště a vykácení zeleně bagry začaly skrývat ornici například u mimoúrovňové křižovatky Řídký, přes kterou bude na dálnici napojena Litomyšl. Aby provoz na stávající silnici I/35 byl stavbou omezen co nejméně, dělníci u nájezdu na staveniště dodatečně žlutou barvou vyznačili odbočovací pruhy.
„Určitá dopravní omezení nás však čekají. Mezi Cerekvicí a Hrušovou se bude třeba kvůli dálničnímu mostu stavět přeložka stávající silnice I/35. Bude uzavřena i cesta u pekáren,“ řekl starosta obce Hrušová Josef Fendrych.
Stavbaři se nyní soustředí na odvoz ornice, sanace podloží a v blízké době začnou budovat přeložky inženýrských sítí. Kromě dvou plynovodů mezi nejsložitější bude patřit přeložení 400 kV linky zvláště vysokého napětí mezi Hrušovou a Cerekvicí nad Loučnou.
Dálniční úsek o délce 7 589 metrů by měl být hotový do konce roku 2027. Stavba zahrnuje rovněž realizaci devíti mostů o celkové délce 1 137 metrů, několika viaduktů, estakád a 6,3 kilometru protihlukových stěn. Rekonstrukcí projde také zhruba 16 kilometrů místních komunikací. Společnost Budimex nabídla v tendru nejvýhodnější cenu 3,423 miliardy korun.
Jde o první silniční zakázku, kterou polská stavební firma od svého příchodu na český trh získala. „Projekt výstavby úseku dálnice D35 představuje jeden z našich prvních kroků k trvalému působení na českém trhu. Rádi bychom se zde stali stabilním a spolehlivým realizátorem klíčových infrastrukturních investic,“ uvedl ředitel společnosti Budimex pro Českou republiku a Slovensko Krzysztof Sokołowski.
Poklepání základního kamene stavby D35 Džbánov – Litomyšl (9. dubna)
Termíny stavby dálnice D35Úseky v Pardubickém krajiOstrov – Vysoké Mýto 6,2 km (zahájeno 05/2024, zprovoznění 2026) Tunel Homole 0,8 km (zahájeno 05/2024, zprovoznění 2026) Vysoké Mýto – Džbánov 6,0 km (zahájeno 11/2023, zprovoznění 2025) Džbánov–Litomyšl 7,6 km (zahájeno 04/2024, zprovoznění 2027) Litomyšl–Janov 10,4 km (zahájení podzim 2024, zprovoznění 2027) Janov–Opatovec 11,8 km (zahájeno 05/2023, zprovoznění 2025) Opatovec – Staré Město 16,6 km (zahájení 2026, zprovoznění 2029) Úseky v Královéhradeckém krajiÚlibice obchvat 1,6 km (zahájení 2025, zprovoznění 2028) Úlibice-Hořice 16,3 km (zahájení 2025, zprovoznění 2028) Hořice-Sadová 10,5 km (zahájeno 11/2023, zprovoznění 2025) Sadová-Plotiště 7,5 km (zahájení září 2024, zprovoznění 2027) Úseky v Olomouckém krajiStaré Město – Mohelnice 18,2 km (zahájení 2026, zprovoznění 2029) Křelov-Slavonín 3,2 km (zahájeno 02/2024, zprovoznění 2026) Zdroj: ŘSD |