iDNES.cz

Kraj vymaže průplav z územního plánu, obce a města se mohou dál rozvíjet

  12:08
Přesně 25. června odpoledne se v Pardubickém kraji uzavře megalomanský projekt, jehož autoři chtěli vybudovat kanál, který by spojil Černé moře, Severní moře a Baltské moře. Obcím a městům v kraji se uvolní stovky hektarů, které až dosud stát blokoval kvůli plánu na výstavbu vodního díla labské větve kanálu Dunaj - Odra - Labe (DOL).

Takto nějak si autoři projekt představovali. | foto: Vizualizace DOL

Po rozhodnutí vlády zrušit plánovanou stavbu kanálu Dunaj - Odra - Labe uzavřou celý příběh krajští zastupitelé, kteří na konci června zruší koridor v územních plánech rezervovaný pro průplav.

Zastupitelé změnu provedou při schvalování aktualizace zásad územního rozvoje, což je v podstatě územní plán kraje. „Obce tedy budou moci nakládat s pozemky, které doposud byly vyčleněny pouze na výstavbu kanálu a nedalo se s nimi jinak pracovat při rozvoji území,“ řekl radní pro regionální rozvoj Ladislav Valtr (ODS).

Mapa zvažované hlavní trasy kanálu Dunaj-Odra-Labe i případných alternativ

Koridor průplavu DOL se podle původních plánů měl odpojit z Labe v blízkosti pardubické městské části Hůrka, stočit se k jihu a východně od obce Spojil zamířit k Černé za Bory. Trasa vedla až k České Třebové a dál se vinula mezi Mladějovem a Rychnovem a přes Grunu mířila na východ.

Například v České Třebové koridor blokoval území o rozloze 43 hektarů, kde jsou nyní především pole. V Pardubicích se nyní zase otevírá prostor mezi Černou za Bory a Staročernskem, kudy měl kanál vést.

Kanál Dunaj-Odra-Labe skončil, obce v Pardubickém kraji cítí šanci na rozvoj

Čtvrtý městský obvod má nyní jen starost, aby tam nemohly vzniknout nové průmyslové stavby, které zde nechce. Rozhodnutí krajských zastupitelů však s největší pravděpodobností žádný stavební boom neodstartuje.

Byť konec kanálu byl ve vzduchu už pár let, podle průzkumu MF DNES z loňského roku většina obcí ležících podél uvažované trasy průplavu žádné konkrétní plány s pozemky nemá. Navíc koridor přes Pardubický kraj vedl tak, aby rozvoj obcí přímo neomezoval.

Vždy ale bylo jasné, že stavba kanálu přes kopcovitou část Pardubického kraje bude extrémně složitá a drahá. Projektanti před čtyřmi roky přiznali, že původní návrhy jsou neproveditelné, a přišli s novými. Vymysleli, že trasu povedou pěti průplavními tunely, z nichž nejdelší u České Třebové by měřil bezmála dvanáct kilometrů. Náklady spočítali na 300 miliard korun.

„Na první pohled se jednalo o vizionářský projekt, ale byly to spíše vzdušné zámky. Projekt neměl s ohledem na své náklady, i když jeho jednotlivé funkce bylo možné považovat za pozitivní, nikdy šanci vzniknout,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (SOCDEM/3PK).

zpět na článek