Terminál B, jak zní oficiální název nového pardubického „autobusáku“, není žádný architektonický skvost. Spíše účelná stavba svou podobou i velikostí vhodná do okresního města.
Jednou z mála přidaných hodnot pak měla být netradiční fontána v podobě železného koryta a malého bazénku. Bohužel však právě tento bonus vydržel nejméně. Letmý pohled na něj ukazuje, že mu prvních pět měsíců provozu neudělalo úplně dobře.
„Dá se říct, že to je ostuda. Fontána funguje od června a už na podzim se z ní doslova odlamují kousíčku materiálu. Nevypadá to vůbec hezky a bohužel právě toto dílo vidí hodně lidí při výstupu z autobusu jako první ve městě,“ uvedl pardubický zastupitel Filip Sedlák.
Stavbu terminálu, který celkem vyšel včetně daně na 128 milionů korun, připravovalo ještě bývalé vedení města v čele s primátorem Martinem Charvátem z ANO. Problém bude řešit ale jeho nástupce a stranický kolega Jan Nadrchal. „O situaci víme a logicky z ní radost nemáme. Podali jsme reklamaci a budeme čekat, jak uspějeme. Pak se pustíme do dalších kroků,“ uvedl Jan Nadrchal, podle kterého je problém s použitým materiálem.
Architekt díla trval na tom, aby žlab byl vytvořen z cortenu, který je momentálně velmi populární. Ostatně z kovu imitující rez je postavena valná část Sféry, která vyrostla v bývalých mlýnech. „Já osobně žádným velkým fanouškem tohoto materiálu nejsem. Ovšem architekt ho navrhl a firma to podle něj postavila. Nyní k tomu mohu těžko říct něco navíc,“ doplnil primátor města Pardubice.
Cenu prodražil žlab
Tvůrci facebookové stránky s názvem Pardubice v České republice pak upozorňují ještě na jeden zajímavý fakt, který se s fontánou pojí. Podle smlouvy o stavbě, kterou má redakce MF DNES k dispozici, totiž žlab vyšel na 3,9 milionu korun.
„Původně měla být cena díla nižší. Při procházení dodatků ke smlouvě jsme však narazili na další dvě navýšení ceny. Jednou to bylo z důvodu změny projektu a podruhé vlivem rozhodnutí zastupitelstva ohledně přesunutí technologií vodního prvku do šachty za cca 750 tisíc korun,“ uvedli tvůrci stránky, kteří si přejí zůstat v anonymitě.
Pardubice mají nový terminál, řeší se ještě odstavná místa pro autobusy |
Cenu díla politici z vedení města nijak nerozporují. „To se těžko dá takhle brát. Zajímá mne celková cena díla, nelze z toho vyčlenit jeden segment a ten rozebírat,“ uvedl primátor Nadrchal.
Radní František Brendl ze Společně pro Pardubice, který ještě jako člen opozice v minulém volebním období zrovna podobě Terminálu B nefandil, pak řekl, že jako laikovi se mu to zdá poměrně hodně. „Tak za čtyři miliony se toho dá postavit docela dost.“
Bývalý náměstek primátora a dnešní opoziční zastupitel za ODS Petr Kvaš pak uvedl, že ho v souvislosti s radnicí nepřekvapí už nic. „Už jsem si za ty roky zvykl na všechno. Takže mne ta cena nijak dech nevyrazila,“ řekl Kvaš. „Je zjevné, že pan architekt byl při volbě materiálu příliš odvážný a cortenu trvalý kontakt s vodou zjevně dobře nedělá,“ doplnil zastupitel.
Už tradičně je ostřejší opoziční zastupitel Filip Sedlák, který dlouhodobě chce po radních aby ho brali na kontrolní dny městských staveb, protože se mu nezdá, v jaké kvalitě firmy pro město staví. „Pustit Sedláka na kontrolu stavby je obrovský problém. Ovšem ještě větší problém evidentně je, aby stavby pro radnici za něco stály,“ dodal lídr uskupení Naše Pardubice.
Terminál B sousedí s hlavním nádražím a s Terminálem A, na kterém zastavují trolejbusy a autobusy MHD. Lidí tak mohou snadno přestupovat z MHD na vlaky i autobusy. Stavba, ke které brzy bude ústit lávka pro pěší přes železniční koridor, se slavnostně otevírala 9. června. Město nové autobusové nádraží stavělo kvůli tomu, že původní stálo na soukromém pozemku a majitel ho chce využít pro výstavbu.
12. června 2023 |