Jako z trabantu do ferrari, říká cestující. České dráhy testují ComfortJety - regiony.impuls.cz

Jako z trabantu do ferrari, říká cestující. České dráhy testují ComfortJety

  11:34
Nejmodernější soupravy Českých drah pro dálkovou dopravu, které začnou vozit cestující do Bratislavy, Berlína či Vídně, jezdí zkušebně jako rychlíkové spoje.
Na české koleje vyráží moderní soupravy Comfortjet | (1:58) | video: iDNES.tv

Cestující na rychlíkové lince R19 mohou nyní zažít dvě naprosto odlišné reality: zastaralé vagony versus luxusní ComfortJety. Jízda stojí stejně, komfort a požitek z ní je diametrálně odlišný. Na rychlíkovou linku Praha – Česká Třebová – Brno totiž České dráhy na běžných rychlících testují nejmodernější vozy ComfortJet.

Rychlíky Svitava na páteřní železniční lince R19 objednávané ministerstvem dopravy zastavují v Pardubickém kraji v Přelouči, Pardubicích, Chocni, Ústí nad Orlicí, České Třebové, Svitavách a Březové nad Svitavou. Kdo má štěstí, může na jednom z devíti párů těchto vlaků zažít nebývalý komfort.

České dráhy v tichosti před pár týdny nasadily na některé rychlíky Svitava pomyslný rolls royce mezi vlaky v podobě netrakční osmivozové soupravy ComfortJet. Prozatím byly na jaře představené vozy nasazovány jen na dálkových spojích do Ostravy.

„Obvykle takové soupravy Svitavami jen projíždějí,“ utrousil v neděli dopoledne na svitavském nádraží jeden z cestujících, když se za obstarožní modernizovanou lokomotivou z 80. let novotou zářící vozy náhle objevily. V ten samý okamžik cestující na druhé straně peronu zažívali velký návrat v čase.

Stejný rychlík, jen v opačném směru na Prahu, vypadal až na modrobílý nátěr jak z konce 80. let. Souprava složená z vozů B východoněmecké vagonky v Budyšíně neměla s vychvalovanou kvalitou komfortních vozidel národního dopravce nic společného. A nejde o nic mimořádného. Kvůli nedostatku nových jednotek InterPanter jsou na rychlíkových spojích mezi Prahou – Českou Třebovou a Brnem vidět staré vagony zcela běžně.

Změny v jízdním řádu: Cestu k Baltu zkrátí nový expres, ETCS si vynutí přestupy

„Když mám štěstí na ComfortJet a ve stejný den i na tyhle hrůzy, je to jako přesednout z trabantu do ferrari,“ říká Petr Dvořák, který může v těchto dnech oběma soupravami za stejnou cenu jezdit.

ComfortJet je vybaven nastavitelnými sedačkami, dobíječkami pro elektrokola, bezdrátovými nabíječkami pro mobily, tlakotěsnými okny s vyšší propustností mobilního signálu nebo dětským kinem. Klimatizace je samozřejmostí.

Osm z dvaceti objednaných souprav, které vyjdou na 12,5 miliardy, začnou od nového jízdního řádu zajíždět do Berlína, Hamburgu, Vídně či Budapešti. Cestující v Pardubickém kraji si kromě Pardubic a České Třebové mohou na nové soupravy nechat zajít chuť.

Jak iDNES.cz potvrdil mluvčí Českých drah, na rychlících Svitava jsou nejmodernější vlaky, se kterými je počítáno i na prvních úsecích vysokorychlostních tratí, nasazeny pouze dočasně.

ComfortJety na rychlících za pár dní skončí

„Nasazení ComfortJetů na vlaky Svitava je dočasné a jeho ukončení je plánované 14. prosince 2024 s novým jízdním řádem. Provoz ComfortJetu na vlacích Svitava souvisí s odzkoušením soupravy před jejím nasazením do mezistátní dopravy. Jednotky ComfortJet jsou určeny především pro vlaky Berliner, Metropolitan a Vindobona, takže v budoucnosti budou projíždět Pardubicemi a Českou Třebovou na nejvýznamnějších výkonech Českých drah,“ uvedl Petr Šťáhlavský.

Do nedělní změny jízdních řádů je na 18 spojů rychlíků Svitava nasazeno v obou směrech 10 InterPanterů, na 6 spojích jezdí vysloužilá „béčka“ a dva spoje obsluhují ComfortJety. Ačkoli nový jízdní řád počítá oproti současnosti s jedním spojem navíc, starých vozů by od nového grafikonu mělo ubýt.

„Jeden pár vlaků (R 876/879) bude řazen z klasických vozů kategorie EC/IC. Na ostatní spoje jsou plánované jednotky InterPanter. Starší vozy jsou stále k dispozici jako záloha pro řešení například vyššího správkového stavu jiných typů vozidel, jako posilové pro zvýšenou frekvenci cestujících nad plánované řazení a podobně,“ dodal Šťáhlavský. K nasazení vozů, které drahám dobrou reklamu nedělají, může dojít i při jiných mimořádnostech, jako jsou poruchy či výluky.