Kvůli nové podobě pardubického náměstí vznikla petice, vliv ale zřejmě mít nebude

  11:26
Především politikům z ODS se nelíbí zamýšlené dopravní změny na náměstí Republiky v Pardubicích. Iniciovali kvůli tomu i petici. Tu sice podepsalo přes tisíc lidí, vliv ale zřejmě mít nebude.

Prostor mezi Zelenou bránou a kostelem sv. Bartoloměje v centru Pardubic není dnes nic moc. Takto by to mohlo v budoucnu vypadat, i když třeba s lehkými změnami. | foto: JIH architekti

Omezení plynulosti dopravy v centru města. Zpomalovací práh u Zelené brány. Úbytek zeleně. Zrušení zastávky MHD u divadla a roky zavřený podchod, o jehož dalším osudu není nic známo.

Pět hlavních bodů, kvůli kterým politici z pardubické ODS kritizují radniční plán na přestavbu náměstí Republiky. Na podporu svých argumentů dali do kupy i petici proti změnám. Podepsalo ji asi 1 300 lidí.

„Podporujeme revitalizaci náměstí, prostor by si to zasloužil. Ale vytýkáme mu konkrétní body, chceme apelovat na zastupitelstvo, aby projekt pozměnilo, udělalo úpravy,“ řekl předseda petičního výboru Ondřej Tichý z ODS.

Ten společně s kolegy petiční archy předal vedení radnice. Radní slíbili, že se jí budou zaobírat, ale na druhou stranu hned dodali, že velké změny v projektu už dělat nelze. Je prý pozdě. „Petice přišla s křížkem po funuse, protože město už má vybraného projektanta,“ uvedl primátor Pardubic Jan Nadrchal z ANO.

„Petici projedná rada města, musíme se domluvit, jak s ní naložíme, protože soutěž byla uzavřena a je vybraný dodavatel projektové dokumentace, což by znamenalo s ním vypovědět smlouvu nebo s ním jednat o dodatku. Ale v ten okamžik se může ozvat celý okruh dodavatelů, mohou se cítit diskriminováni,“ řekl primátor města.

Radnice plánuje proměnit část náměstí u kostela svatého Bartoloměje. Podle návrhu tam už nemají být parkovací místa, v plánu je výsadba stromů, instalace laviček a fontány. Velký trávník kolem památníku obětem války má zmizet. A to právě vadí zástupcům ODS. „Studie sice počítá s výsadbou nových stromů, zároveň však dojde k rozšíření betonových ploch na úkor těch stávajících zelených,“ stojí v petici.

Zeleně bude dost, říkají radní

Nicméně primátor i jeho tým si za projektem stojí a třeba na změnu v tomto bodě se evidentně nechystají. „Trávník je věc hezká, ale v principu jen estetická, ne pro ochlazení prostoru, tu funkci mají hlavně stromy a keře. Zeleň tam bude, budou tam stromy, keře, nebude tam trávník jako dnes, bude tam dlažba se širokými spárami, kterými bude tráva úmyslně prorůstat. Bude tam vodní prvek,“ řekl Nadrchal.

Pravda je, že na jednání o podobě náměstí město zvalo i veřejnost, konala se dvě setkání, dohromady se přípravy projektu účastnilo zhruba 500 lidí. Šance vyslovit se tedy byla slušná. Účastníkům diskuse vadilo zejména to, že v centru města je nadměrná doprava, hlavně tuto věc chtěli změnit.

„Původně jsme chtěli dělat jenom část náměstí u zvonice a nezasahovat do jízdního profilu, nakonec jsme se po argumentech lidí rozhodli, že proměnu náměstí rozšíříme i na silnici právě proto, že je potřeba s dopravou něco dělat,“ řekl Nadrchal.

Úpravy se tak budou týkat oproti původním plánům i parkoviště u obchodního centra Grand. Ve hře je také omezení dopravy do jednoho pruhu, protože linky MHD by zastavovaly místo v zálivech přímo na silnici.

„Není složité si přestavit, co to udělá s dopravou na Sukově třídě. Těch spojů tam jezdí tolik, že budou vznikat dlouhé kolony. Vozy MHD budou náměstí velmi často blokovat,“ uvedl zastupitel za ODS Petr Kvaš, který zpochybňuje argument města, že severovýchodní obchvat, který má být hotový v příštím roce, uleví dopravě v centru.

„Tranzitní doprava na Sukově třídě tvoří jenom pět procent. Drtivá většina lidí, co tam projede, jsou místní. Obchvat tak centru uleví naprosto minimálně,“ uvedl Kvaš, který v minulém volebním období měl jako náměstek v gesci dopravu.

Možné ucpání centra připouští i vedení města. A trochu překvapivě ho má dokonce za žádoucí. „Byť některé analýzy říkají, že obchvat nestáhne moc dopravy, v dopravních úpravách v centru města vidíme velkou příležitost. Bude to motivovat řidiče, aby hledali jinou cestu, a obchvat budou využívat,“ řekl Nadrchal.

Podle náměstka primátora pro dopravu Jana Hrabala celá akce ze strany ODS působí spíše jako snaha o zviditelnění se před nedávnými krajskými volbami. „Je škoda, že se neozvali dříve, šance na to byly. Mohli jsme se o tom v klidu pobavit,“ řekl.