iDNES.cz

Obchvat Chocně? Kandidáti do krajských voleb se na jeho stavbě neshodnou

  8:14
MF DNES dala příležitost zástupcům politických stran před krajskými volbami říct, zda počítají se stavbou obchvatu Chocně. Neshodují se v tom.

Stavební práce na dálničním obchvatu Vysokého Mýta pokračují podle harmonogramu. Hotovo má být na konci příštího roku. | foto: ŘSD

Řidičům se v roce 2026 otevře nový souvislý úsek dálnice D35 až za Vysoké Mýto. Ta do této části Pardubického kraje přiláká tisíce aut. Kraj se zpožděním chystá tříkilometrový obchvat Vysokého Mýta od severu, o stavbě navazujícího úseku kolem Chocně však rozhodnuto není. Politici se před krajskými volbami v pohledu na tuto akci liší.

„Zrovna v tomto případě kritizujeme nečinnost současného vedení Pardubického kraje. Určitě podporujeme vybudování dálničního přivaděče – obchvatu kolem Chocně, ale s důrazem na nutnost rychlejšího postupu, než byl dosud,“ uvedl lídr opozičních Pirátů Daniel Lebduška.

Stát chystá dálnici kolem Vysokého Mýta už dvě desítky let. Otevře ji na konci roku 2026. Přístup na ni má řidičům od severu zlepšit krajský dálniční přivaděč, který bude tvořit obchvat Vysokého Mýta a Chocně. Na tříkilometrovou část kolem Mýta za více než 800 milionů korun by měl kraji přispět stát.

Nová trasa silnice II/312 má vytvořit severní obchvat Vysokého Mýta. Na tuto etapu by mohla navázat stavba obchvatu Chocně, která si podle odhadů vyžádá náklady kolem 2,5 miliardy korun. Není však zřejmé, zda se taková investice z rozpočtu kraje vyplatí. A pokud ano, kdy by se mělo stavět.

„Pro město Choceň by bylo jednoznačně přínosné, kdyby obchvat stál do pěti let,“ uvedl místostarosta Chocně Jan Ropek, který kandiduje za 3PK hejtmana Martina Netolického.

Na první pohled se zdá, že bez obchvatu bude Choceň po dokončení dálnice trpět. Jisté je, že pro vozy od Žamberka jiná cesta na D35 neexistuje. Neplatí to však pro řidiče jedoucí od Ústí nad Orlicí. Ti nyní jezdí na dálnici přes Choceň, ale po zprovoznění D35 u Vysokého Mýta budou mít nejbližší nájezd u Džbánova, takže část z nich Choceň mine.

Ve směru od Kostelce nad Orlicí zase ŘSD chystá obchvaty Častolovic i Kostelce a plánuje též obchvaty Velin a Holic jako přivaděč k D35 od Rychnovska a Orlických hor. Tudíž ani pro řidiče z této oblasti by cesta na dálnici po okreskách přes Choceň nemusela být atraktivní.

Náročná stavba za miliardy

Jak přesně budou toky dopravy vypadat, se ovšem lze jen dohadovat. Cena za silnici nebude malá, kromě několika miliard také zasáhne do životního prostředí, byť si město vymohlo variantu, která je vůči tamnímu lesu a krajině přátelštější.

Koalice ODS a TOP 09 je v případě obchvatu Chocně opatrná. Podle lídra Ladislava Valtra pomůže už stavba prvních dvou etap, které obnáší nové napojení D35 mezi Mýtem a Bučkovým kopcem s upravenou trasou ve směru mimo Dvořisko.

„U třetí, skutečně velmi nákladné etapy, což je dáno složitým terénem a přemostěními železnice, však bude namístě ještě porovnat zvýšené náklady versus užitek, a to na základě nových měření určených profilů a nové průjezdnosti po otevření dalšího úseku D35 u Vysokého Mýta. Až na základě těchto údajů pak lze rozhodovat, respektive najít novou odpovídající dohodu kraje se státem i na realizaci této III. etapy,“ uvedl Valtr.

Lídr Koalice pro Pardubický kraj Pavel Šotola by na stavbu také nespěchal. „Obchvat Chocně je určitě potřeba, ale jeho realizace ve střednědobém výhledu přibližně deseti let se jeví jako nereálná. Náklady na obchvat jsou mimo finanční možnosti kraje, a tak se výstavba neobejde bez dotačních prostředků, které v tuto chvíli nejsou. Je ale nutné pro jeho realizaci nadále držet územní rezervu,“ uvedl Pavel Šotola.

Lídr 3PK Martin Netolický před časem uvedl, že jde o akci, o níž bude nutné ještě debatovat. Jan Ropek za 3PK uvádí ještě jeden argument pro stavbu. Podle něj Správou železnic chystaná stavba dvojkolejky z Chocně na Týniště může vést k zaslepení silnice II/315 na výjezdu u Zámrsku.

„Bez obchvatu tak v důsledku zmíněné stavby stoupne intenzita dopravy na dnes již velmi vytíženém průjezdním úseku silnice II. třídy ve středu města, kudy denně projíždí přes 11 tisíc vozidel,“ uvedl Ropek.

Piráti kritizují fakt, že kraj je při přípravě dálničního přivaděče pozadu. A že i první část kolem Vysokého Mýta nebude hotova včas. „Zrovna tato silnice je nezbytná pro odlehčení provozu v tomto regionu a ještě více to bude aktuální po zprovoznění dalších úseků dálnice D35. Bohužel bude nejspíš dálnice fungovat, ale obchvat chybět. Proto by se dalo říct, že včera bylo pozdě,“ uvedl Lebduška.

zpět na článek