Dědek zaplatí odbočku z budovaného obchvatu k nové pardubické hale

  15:16
Uprostřed výstavby severovýchodního obchvatu Pardubic přijde s největší pravděpodobností změna. Stavbaři na silnici vybudují křižovatku k budoucí hale, kterou chce postavit miliardář Petr Dědek. Úpravu projektu ještě musí schválit úřady.

Majitel Dynama Petr Dědek má za sebou další krok potřebný pro stavbu luxusní multifunkční arény v Pardubicích za osm miliard korun. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je ochotno změnit stavbu severovýchodního obchvatu tak, aby z něj bylo možné sjíždět k hale ve čtvrti Nová Cihelna.

Projekt nyní posuzuje magistrát i krajský úřad. Stát by za vybudování křižovatky neměl platit nic. „Případné vícenáklady spojené s realizací napojení čtvrti Nová Cihelna budou v plné výši hrazeny investorem čtvrti,“ uvedl tiskový mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Stavba čtyřkilometrového obchvatu spojující Dubinu s Trnovou začala v roce 2022 a dokončena má být příští rok. V jejím průběhu přišel Petr Dědek s plánem postavit na Cihelně poblíž nové silnice halu pro Dynamo, tréninkové plochy a kongresový hotel. Na poměry Pardubic bleskově prosadil změnu územního plánu, který stavbu umožňuje. Zastupitelé Pardubic o ní rozhodli loni v prosinci.

„Aréna bude sloužit sportu, v první řadě hokeji. Bude místem pro kulturní akce, zábavu a kongresovou turistiku. Náš aktuální plán je otevřít arénu v srpnu 2027 a extraligu v ní hrát od sezony 2027/28,“ řekl před časem Petr Dědek.

ŘSD: Úprava dokončení obchvatu nezpozdí

Nyní už ŘSD připravuje změnu stavby obchvatu tak, aby obsahovala i novou křižovatku potřebnou pro napojení nové čtvrti s halou. „V současné chvíli je zpracován koncept technického řešení, který však podléhá připomínkovému a schvalovacímu řízení všech dotčených orgánů. V případě odsouhlasení a realizace tohoto technického řešení nepředpokládá stavebník obchvatu Pardubic jakékoli časové prodloužení s tímto dopravním napojením,“ řekl Rýdl.

V původním projektu se s rezervou pro budoucí odbočku na Cihelnu počítalo, zásah do již schváleného projektu by tak teoreticky neměl být velký.

„Bude to úrovňová křižovatka s pěti pruhy. Město tomu rozhodně nechce bránit, teď je to ale záležitost státní správy. Příslušné oddělení magistrátu nyní posuzuje, zda je projekt v souladu s územním plánem,“ řekl náměstek primátora Pardubic René Živný.

Ministerstvo dopravy si přitom loni na podzim při přípravě změny územního plánu dalo podmínku, aby si město Pardubice nejdříve pořídilo regulační plán, který by řešil připojení Cihelny mimoúrovňovou křižovatkou. Později od tohoto požadavku ustoupilo.

Chystané napojení Nové Cihelny znamená mimo jiné i to, že nová čtyřkilometrová silnice nakonec bude připomínat obchvat jen velmi vzdáleně. Na spojnici mezi výpadovkou na Hradec Králové a Sezemice totiž budou čtyři kruhové objezdy, světelná křižovatka na Hradubické a semafory pravděpodobně budou nakonec i na odbočce k Nové Cihelně.

Změnu stavby severovýchodního obchvatu s napojením nové čtvrti musí nyní schválit krajský úřad. Magistrát, který měl kvůli nové křižovatce změnit povolení pro již schválenou stavbu sousední cyklostezky, totiž požádal krajský úřad, ať se o to postará také. S vysvětlením, že se jedná o velmi neobvyklou věc, jejíž posouzení je obtížné a vyžaduje mimořádné odborné znalosti. Krajský úřad souhlasil.

„Vyhodnotili jsme celou záležitost především ve vztahu k procesní ekonomii, kdy tato stavba souvisí se stavbou severovýchodního obchvatu města, ke které je příslušný krajský úřad. Nutno podotknout, že celý proces jednoznačně jakkoliv nenarušuje stavbu severovýchodního obchvatu,“ uvedl mluvčí Pardubického kraje Dominik Barták.