Obchvat Svitav odvedl tisíce aut, radary z výpadovky na Brno čeká stěhování

  15:00
Svitavská radnice přesune měření rychlosti z úseku, kterým kvůli nově dokončenému obchvatu města už jezdí méně aut. Radary z ulice Kapitána Jaroše by se ještě letos měly objevit na výpadovce na Poličku, která je teď spolu s ulicí T. G. Masaryka nejfrekventovanější silnicí ve městě.

Ulici Kapitána Jaroše ve Svitavách podle sčítání v roce 2020 projelo přes 12 tisíc vozidel denně. Teď je na ní provoz ve špičce klidně i poloviční. Nový obchvat Svitav totiž na sklonku loňského roku odvedl značnou část tranzitní dopravy z hlavního silničního tahu propojujícího Brno a Svitavy. Město proto chystá stěhování úsekového měření, které zde začalo fungovat před čtyřmi roky.

„Je jasné, že doprava na jedné z nejvytíženějších ulic ve Svitavách kompletně poklesla. Situaci budeme vyhodnocovat po zprovoznění dokončovaného nájezdu u firmy Sacharčuk, který má být zprovozněn nejpozději na konci června,“ řekl místostarosta Svitav Pavel Čížek.

Velká část obyvatel Lánů a části Hradce nad Svitavou musí do té doby chtě nechtě po staré silnici jezdit dál, neboť na obchvat lze najet přes křižovatku U Zavadilky nebo u obchodních center. Až poté bude radnice vědět, jak doprava na dříve přecpané silnici prořídla.

„Podle hodinového odhadu z dat úsekového měření v ulici Kapitána Jaroše víme, že například v březnu v meziročním srovnání poklesl průměrný počet vozidel v obou směrech zhruba o čtvrtinu. Jde však o hrubá data,“ řekl velitel městské policie Svitavy Rostislav Bednář. Ve skutečnosti mohou být intenzity daleko nižší, neboť celkové číslo za březen vychází pouze z hrubého odhadu hodinového průjezdu v jednom dni.

Laserové radary v ulici Kapitána Jaroše se proto přestěhují na výpadovku silnice I/34, která se stala nejfrekventovanější komunikací ve městě.

„Úsekové měření přestěhujeme na Poličskou ulici, která je hlavní komunikací na Havlíčkův Brod. V ulici Kapitána Jaroše zůstane radar měřicí okamžitou rychlost, a to v místě přechodu pro chodce na křižovatce ulic Mýtní a Pod Viaduktem, kde chceme, aby auta neohrožovala chodce a jezdila normálně. Na celou akci bychom chtěli vyhlásit výběrové řízení během jara,“ řekl starosta Svitav David Šimek.

Dodal, že součástí tendru bude i úsekové měření pro obec Rozhraní na frekventovaném tahu mezi Svitavami a Brnem. Městský úřad ve Svitavách bude jako obec s rozšířenou působností zajišťovat výběr pokut.

Někteří řidiči kamionů si na obchvat nenavykli

Ve spojitosti s obchvatem chce svitavská radnice usměrnit také řidiče kamionů, kteří si od Poličky nenavykli jezdit ve směru na Lanškroun nebo Českou Třebovou přes nový obchvat, ale dál projíždějí přes Lačnov, kde od roku 2015 platí jednosměrný zákaz jízdy kamionů od severu.

„Jsme upozorňováni, že sem tam odbočí kamion na Lačnov, který nenajede na obchvat přes křižovatku u obchodních center, ale projede Lačnovem. Může jít o řidiče, kteří jezdí po paměti, nebo řidiče ze zahraničí. Časově i kilometráží to vychází lépe přes obchvat,“ řekl Pavel Čížek.

Někteří řidiči se však jízdou v zástavbě mohou vyhýbat mýtu, které na obchvatu musí platit. „Řešili jsme to i u silnice přes Mikuleč, kde pro tranzit kamionů platí zákaz vjezdu. Jednak řidič riskuje, že ho tam zastaví policie, a jednak ho ve špičce zdrží provoz na kruhovém objezdu. I tak řešíme s Policií ČR úpravu návěstí u kruhového objezdu, aby ani přes Lačnov nemohla nákladní auta nad 12 tun jezdit ve směru na sever,“ dodal Čížek.

Po zprovoznění obchvatu zůstávají nejfrekventovanějšími ulicemi T. G. Masaryka, Poličská a Máchova alej, které tvoří průtah městem pro silnici I/34. I ta by jednou měla odvést tranzitní dopravu mimo město po nové přeložce kolem obce Vendolí. „Máme pro ni v územním plánu rezervu. Její realizaci ŘSD v plánu nemá,“ dodal Čížek.

19. prosince 2023