iDNES.cz

Radní hledají parkovací místa, v Pardubicích jich je nově přes sedmdesát

  10:52
Pardubice mají nově v centru města zhruba 75 nových parkovacích míst. Ta vznikla na náměstí Čs. legií a také na sídlišti Závodu míru. Radnice místa pro auta získala čistě přemalováním značení v ulicích.

ilustrační snímek | foto: město Pardubice

Sice ve středu Pardubic nepřibyl ani milimetr nového asfaltu, přesto mají řidiči k dispozici desítky nových parkovacích pozic. Mohou za to kouzla se značením, které spustil odbor dopravy.

„Během letních prázdnin proběhly významné úpravy dopravního značení na náměstí Československých legií a v okolních ulicích. Hlavním cílem bylo zvýšit bezpečnost dopravy formou jejího zklidnění a zlepšit možnosti parkování,“ uvedla tisková mluvčí magistrátu Ivana Dolanová.

Některým lidem však nové značení vadí. Kritizují třeba to, že po zavedení změn zůstaly k dispozici užší silnice. Hlavně na Facebooku se proti některým dopravním úpravám strhla poměrně ostrá kampaň.

„Některé kritické hlasy chápu, ostatně pár změn radnice sama hned zrušila. Ovšem zrovna nová parkovací místa v centru kvituji,“ uvedl městský opoziční zastupitel za KDU-ČSL Vít Ulrych.

Podle náměstka primátora pro dopravu Jana Hrabala (ANO) úpravy vznikly na základě požadavků lidí, kteří v inkriminovaných místech bydlí. To se týkalo i náměstí Čs. legií.

„Na odbor dopravy i mně chodila řada podnětů od občanů ohledně problémů se zaparkováním aut rezidentů. Je pravdou, že zmíněná oblast patřila, co se týče parkovacích kapacit, k nejproblematičtějším v rámci celého města. Na tento problém jsme se zaměřili,“ řekl Hrabal.

Přibyly přechody pro chodce

Změnou uspořádání parkovacích stání přibylo na náměstí Čs. legií téměř pět desítek míst. „Náklady na jedno parkovací místo se v budovaných parkovacích domech pohybují i na úrovni jednoho milionu korun. Na náměstí Československých legií se dostáváme s cenou za jedno místo řádově na desetitisíce pouze tím, že efektivněji uspořádáme uliční prostor,“ řekl Hrabal.

Na náměstí a v jeho blízkosti jsou Základní škola Štefánikova, Základní umělecká škola Havlíčkova, obchodní akademie nebo Univerzita Pardubice. Uprostřed náměstí je park. Nově uspořádané jsou přechody pro chodce. Cyklisté mohou jezdit v obou směrech, předtím bylo náměstí pro cyklodopravu jednosměrné.

„Přibylo sedm nových přechodů na ramenech křižovatek, hlavně v Nerudově ulici. Zlepšily se rozhledové poměry u přechodů a v křižovatkách. Naším cílem je vytvořit bezpečné prostředí, ve kterém se rodiče nebudou obávat pustit děti do školy nebo na kroužek samotné,“ doplnil Hrabal.

Dalších 25 parkovací míst pak nově vzniklo na sídlišti Závodu míru. Nové je také značení cyklostezek. Žije tam kolem 10 tisíc obyvatel a rezidenti si dlouhodobě stěžovali na nedostatek parkovacích stání. „Na páteřní komunikaci jich vzniklo zhruba 25 a od prvního dne jsou hojně využívána. Cílem bylo navýšení parkovacích kapacit ve formě nových pruhů,“ uvedl Hrabal a dodal, že po zkoušce odbor dopravy raději rychle zrušil načas zavedené přednosti zprava.

Nově jsou také přehledněji vyznačené cyklostezky. Díky tomu, že jsou komunikace dostatečně široké, mohou být cyklostezky v některých místech samostatné, jinde jsou v kombinaci pro chodce. Podle Hrabala by se díky změnám cyklisté měli snadněji dostat na Palackého třídu nebo do ulice K Polabinám. Sídliště Závodu míru je dlouhá léta v zóně, kde je povolená maximální rychlost vozidel 30 kilometrů v hodině kvůli tomu, že jde o obytnou čtvrť.

Další opatření ještě sídliště čekají. Městský obvod I, kam spadá i sídliště Závodu míru, má být první lokalitou, kde město chce postupné zavádění další placená stání. Povinná bude pro rezidenty i návštěvníky.

zpět na článek