PPP na D35 odhlasují až noví poslanci, připustil ministr. Stavba začne za rok

  14:08
O koncesionářské smlouvě, na základě které soukromá firma postaví chybějící pětatřicetikilometrový úsek dálnice D35 mezi Opatovcem a Mohelnicí, s největší pravděpodobností bude rozhodovat až nová Poslanecká sněmovna. Při pondělním zahájení stavby dálničního úseku D35 kolem Litomyšle to nepřímo připustil ministr dopravy Martin Kupka.

Posvěcení finančního závazku vůči vítěznému konsorciu dolní komorou Parlamentu je nutnou podmínkou pro to, aby s ním vláda mohla uzavřít koncesionářskou smlouvu. „Rádi bychom, aby o tom rozhodovala Poslanecká sněmovna ještě v letošním roce,“ řekl Kupka.

Na dotaz MF DNES ministr upřesnil, že spíše půjde o období podzimu než jara nebo léta. Jak zkraje roku předeslal prezident Petr Pavel, parlamentní volby se budou konat v druhé půlce září.

„Tady je opravdu potřeba zvládnout výběr koncesionáře. Nicméně všechno směřuje k tomu, aby začátek stavby na jaře příštího roku mohl být reálný,“ dodal ministr Martin Kupka (ODS).

Nová D4 po měsíci. Zatím bez nehod, ale minimálně jeden řidič jel v protisměru

Martin Kolovratník za ANO už na sociálních sítích přispěchal s výrokem, že pokud v podzimních volbách ANO uspěje, udělá „maximum pro co nejdřívější zahájení stavebních prací na zbývajících úsecích“.

O stavbu dvou náročných úseků dálnice D35 přes Zábřežskou vrchovinu s odhadovanými náklady 35 miliard korun mají zájem čtyři mezinárodní konsorcia.

Plán na PPP dálnici zatím běží podle plánu. Žádný z uchazečů, který v rámci projektu partnerství mezi státem a soukromým sektorem postaví i čtyřkilometrový dálniční tunel, se na konci minulého roku ve stanovené lhůtě neodvolal.

Dialog by mohl trvat kratší dobu

Rozhodnutí je tak platné a ministerstvo dopravy čtyřem vybraným konsorciím, která splnila kvalifikační požadavky, odeslalo výzvu k účasti v soutěžním dialogu. Pro dálnici D35 je to dobrá zpráva, neboť soutěžní dialog potrvá řadu měsíců a jakékoliv zdržení na začátku by nemuselo vést ke kýženému cíli zahájit stavbu dálnice v roce 2026.

Stavby silnic a dálnic rychle mění kraj, příští roky dávají naději Pardubicím

Na konci soutěžního dialogu má být vyhotovena finální zadávací dokumentace včetně návrhu koncesionářské smlouvy, na kterou uchazeči podají své nabídky. Ekonomicky nejvýhodnější nabídka pak bude vybraná jako vítězná.

„S ohledem na možnost využít zkušenosti z pilotního projektu PPP D4 očekáváme, že u projektu D35 PPP bude dialog trvat kratší dobu. Aktuálně pracujeme s odhadem cca do posledního čtvrtletí 2025. Vše s cílem dosáhnout smluvního a finančního uzavření, a tedy i zahájení výstavby v roce 2026,“ uvedla před nedávnem mluvčí ministerstva dopravy Alena Mühl.

V pondělí začala oficiálně stavba dálničního obchvatu D35 kolem Litomyšle, která je na trase mezi Ostrovem a Opatovcem posledním úsekem financovaným ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Mezinárodní konsorcia, která mají zájem postavit D35 mezi Opatovcem a Mohelnicí

  • konsorcium tvořené společnostmi Cintra Global SE, STRABAG Motorway GmbH, Budimex s.a. a Invesis B.V.
  • konsorcium ViaCM tvořené společnostmi VINCI Highways S.A.S., Abrdn European Sustainable Infrastructure GP V Limited, John Laing Europe Holdings B.V.
  • konsorcium LitMo Dálnice tvořené společnostmi FCC Concesiones de Infraestructuras, S.L., Meridiam Eastern Europe IV A S.A.S. a Metrostav Concessions a.s.
  • konsorcium Via 35 tvořené společnostmi TIKEHAU STAR INFRA, HOCHTIEF PPP SOLUTIONS, TIIC, EGIS and OHLA CONCESIONES

    Zdroj: ministerstvo dopravy

2. června 2024