Na D11 „tankodromem“. Kraj nestíhá opravy, peníze někdy nerozděluje správně

  8:36,  aktualizováno  10:23
Část krajských silnic je v hrozném stavu. Politici tvrdí, že opravy nestíhají, není na ně dost peněz a kapacit. Případ zničené cesty III/32728 z Přelouče k dálnici D11 však ukazuje, že způsob výběru silnic k opravám krajem je kontroverzní – peníze se někdy nedostanou tam, kde jsou nejvíce potřeba.

Okresní silnice v obci Břehy u Přelouče se před 18 lety stala shodou okolností dálničním přivaděčem. Prodloužení dálnice D11 k Hradci Králové sem totiž přilákalo kamiony. A nejen je. Pro řidiče z okolí Přelouče to je nejkratší cesta do Prahy.

Dnešní rozoraný a nastokrát zalátaný povrch vozovky dokumentuje marnou snahu krajských silničářů s tím za málo peněz něco udělat. Pořádná oprava začne až příští rok.

„Tady jsme měli u silnice klenutý sklep. Poté, co otevřeli dálnici a najely sem kamiony, způsobené vibrace nevydržel a zřítil se,“ ukazuje Ivana Čermáková z Břehů u Přelouče na své zahradě u domu uprostřed borovicových lesů.

Silnice je ve špatném stavu už hodně dlouho. Stížnosti ani petice nic nezměnily. Kraj o problému ví už roky, ale nenašel na opravu peníze. „V jarních měsících se tudy prakticky nedá projet a je to nebezpečné i pro cyklisty, že si tam urazí kolo. Už před pěti lety jsme po kraji chtěli, ať to pořádně opraví. S hejtmanem Martinem Netolickým jsme se kvůli tomu docela chytli,“ uvedl starosta obce Břehy Pavel Jirava.

Podobných silnic v kraji, jako je ta III/32728, jsou desítky, možná stovky. Pardubický kraj od svého vzniku tvrdí, že silnice II. a III. třídy dostal od státu rozbité a že na jejich opravu nemá v rozpočtu dost peněz. To je pravda. Jen není zřejmé, podle jakých kritérií kraj vybírá silnice, do kterých peníze dává.

Klikatá cesta uprostřed lesů na Sopřeč je totiž frekventovaná a důležitá. Podle posledního sčítání v roce 2020 tudy projelo téměř tři tisíce aut, přes tři sta kamionů. Toto číslo je nyní už vyšší. Pardubický kraj na tuto poničenou silnici totiž nechtěně poslal další kamiony.

Kraj v roce 2021 zařídil, že Lázně Bohdaneč se díky zákazu vjezdu pro kamiony zbavily těžké dopravy a lidé si konečně oddychli. Kamiony, které k cestě na dálnici D11 nemohly použít cestu po silnici druhé třídy přes Bohdaneč a Bukovku, však začaly více využívat již rozbitou silnici v Břehách u Přelouče. To potvrzují krajští politici i silničáři.

Bohdanči se ulevilo, trpí silnice z Břehů

„Nákladní doprava tudy začala jezdit ve větší míře poté, co původní silnice I/36 v úseku D11 – Lázně Bohdaneč byla přeřazena a stala se z ní silnice II/211 a došlo k osazení značek zákaz vjezdu nákladních vozidel. Celou situaci v lokalitě s omezením tranzitu na II/211 řešil rozsáhlý projekt úpravy dopravního značení, ke kterému se vyjadřovala Policie ČR a následně vydal rozhodnutí silniční správní úřad,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák.

Jak chránit silnice?

Vážení má zpoždění
Kromě pořádné opravy by krajským silnicím v Pardubickém kraji velmi prospělo také vážení kamionů, které by na ně alespoň částečně nepustilo přetížené soupravy. Běžné namátkové vážení prováděné Policií České republiky ale podle zkušenosti obce Břehy moc nefunguje.

„Ano, policie zde vážila kamiony. Máme pro to i zvoleno vhodné místo. V praxi to vypadá tak, že zváží jeden kamion a najednou konec. Od té chvíle tudy projede jeden kamion za hodinu. Řidiči si to dají vysílačkami vědět. Jakmile policie odjede, okamžitě se sem vrátí,“ popsal starosta Pavel Jirava.

Vyřešit to měla speciální stálá místa pro rychlostní vážení kamionů, která kraj sliboval připravit už před už před pěti lety. Je to však spojené s řadou problémů a podle kraje se doposud pro to nepodařilo najít vhodnou lokalitu. Přetížené soupravy jsou problémem v celém Česku.

Současně však doplnil, že silnice se nakonec opravy dočká: „Silnici III/32728 v úseku Břehy – Sopřeč připravujeme k celkové rekonstrukci. V letošním roce se projektuje a rádi bychom začali letos i s rekonstrukcí.“

Opozice však kritizuje, že je to pozdě. „Mně si místní stěžují už od roku 2020, ale k její opravě by mělo dojít teprve tento rok. Po téměř pěti letech. Mnohdy pak lidem připadá, že silnice nejsou opravovány podle potřebnosti, ale podle rozmaru,“ říká lídr Pirátů Daniel Lebduška.

Oprava má zlepšit parametry silnice. „Projektové náklady jsou propočteny na 47,6 milionu korun. Po vydání stavebního povolení a vysoutěžení dodavatele proběhne vlastní rekonstrukce v letech 2025–2026,“ uvedl náměstek hejtmana Roman Línek z Koalice pro Pardubický kraj.

To pomůže řidičům, pro místní to až taková výhra být nemusí. „Pokud to opraví, tak kolem nás bude jezdit ještě víc aut než dnes. Bojím se, že se to ještě zhorší,“ má obavy Ivana Čermáková.

Lidem by nejvíce pomohlo, kdyby zde kraj prosadil zákaz vjezdu kamionům podobně jako v nedaleké Bohdanči. Kraj připouští, že omezení tranzitu rozšířit o další úseky je možné. „Bude ale nutné odborně posoudit všechny další silnice mezi D11 a II/333,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš z ODS.