iDNES.cz

Flikování průtahu Českou Třebovou nebere konce, stále se objevují nové výmoly

  14:56
Hlavní silniční průtah Českou Třebovou se silničářům nedaří dát dohromady. Už více než půl roku probíhají opravy nepovedené rekonstrukce z roku 2018, kdy ŘSD položilo tichý asfalt. Ten se však na zhruba pětikilometrovém průtahu sype před očima.

Na jednom konci skončí, na druhém mohou opět začít. Tak vypadá marný boj Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se silnicí I/14 v České Třebové, resp. jejím technickým stavem. Na jaře se zdálo, že poté, co dělníci opravili ty nejhorší díry po zimě, řidiči už nebudou ztrácet nervy kličkováním mezi výtluky.

Jenže realita vypadá jinak. V asfaltu se objevují pořád nové a nové výtluky. Záplatování děr tak nemá konce a řidiči ztrácejí trpělivost.

„Průběžně to od zimy opravují pořád. Dají tam značku, ale někdy jim záplatování trvá celou věčnost,“ postěžoval si Petr Vomáčka. A není sám. Na vině je tichý asfaltový koberec, který po šesti letech od pokládky začal rychle degradovat.

„ŘSD je ze stavu komunikace nešťastné stejně jako my. Problém je v tom, že se při poslední rekonstrukci použil takzvaný tichý asfalt, který je na takovou zátěž krajně nevhodný. Dnes vidíme ty následky,“ řekl na začátku roku starosta České Třebové Zdeněk Řehák.

Dělníci se během října pustili do oprav nového „tankodromu“ v lokalitách Na Kopečku, u Tesca a u čističky odpadních vod. „Opravu označeného havarijního výtluku u OMV vyspravíme také v říjnu. V jarních měsících pak bude následně provedena finální oprava. Celý průtah městem ŘSD monitoruje a v průběhu jara 2025 připraví dílčí opravy poškozených úseků ve větším rozsahu od křižovatky po křižovatku,“ ujistila za pardubickou správu ŘSD Petra Drkulová.

Tichý asfalt se po šesti letech sype. V České Třebové už ho nechtějí vidět

Jak dlouho pozáplatovaná silnice vydrží v kondici, je otázkou. Už teď je jasné, že řidiči se kompletní rekonstrukce silnice, po které za 24 hodin projede až 13 tisíc vozidel, dočkají až za několik let. Před zahájením je totiž velká modernizace železničního uzlu za 17 miliard korun, která ve městě zvýší pohyb stavební techniky, a tak velké opravy na další komunikační tepně jsou prakticky vyloučené.

ŘSD už také městu oznámilo, že dřív než po dostavbě dálnice D35 se do kompletní rekonstrukce silnice nepustí.

„ŘSD zajistí zasmluvnění projektanta na stavbu v celém rozsahu. Po dokončení soutěže bude svoláno se zástupci města Česká Třebová koordinační jednání. ŘSD požaduje po městu Česká Třebová před rekonstrukcí komunikace opravu inženýrské sítě v komunikaci, aby následně nebylo do nové konstrukce zasahováno,“ uvedlo v prohlášení ŘSD s dodatkem, že státní podnik společně s městem Česká Třebová uzavře v této věci memorandum o spolupráci.

Obchvat je v nedohlednu

Ulevit České Třebové má až nový obchvat, jehož příprava se dlouhé roky vleče. Před čtyřmi lety zahájený proces EIA dosud nebyl dokončen. Již přepracovanou dokumentaci krajský úřad v roce 2023 vrátil k dalšímu přepracování. Plánovaná silnice, která má mít na délku 14 kilometrů a bude zároveň sloužit jako přivaděč k dálnici D35 u Svitav, byla posuzována ve třech variantách. V úvahu však přicházejí dvě, jelikož ty zajistí i obchvat Dlouhé Třebové.

Plánované varianty obchvatu České Třebové. Termín zahájení výstavby zatím není stanoven.

Proti stavbě se dlouhodobě vymezuje spolek Rybák a Český svaz ochránců přírody kvůli negativním vlivům na faunu a flóru v okolí rybníka Hvězda, který má obchvat překonat půl kilometru dlouhým mostem. Proti modré variantě vedené po hrázi rybníka je zase Povodí Labe. I proto se ŘSD pro jednodušší rozhodování krajského úřadu rozdělilo obchvat na severní a jižní část, neboť příprava stěžejní části přeložky kolem České Třebové ke Koradu by se tím mohla urychlit.

Jako první by z celého obchvatu měla vyrůst okružní křižovatka na vjezdu do města od Svitav, na kterou probíhá schvalovací řízení v rámci ŘSD. „Po schválení zakázky bude pokračovat výběrové řízení na dodavatele celé stavby. Za podmínky hladkého průběhu výběrového řízení předpokládáme zahájení stavby na začátku roku 2025, přičemž délka stavby je plánována na celý rok 2025,“ uvedla Drkulová.

Opravy silnice I/14 začaly v České Třebové již na začátku roku 2024:

14. února 2024

zpět na článek