U mostu na Chrudimsku řidiče už dva roky trápí semafory, oprava začne na jaře

  14:58
V září to bude už dva roky, kdy v Radimi na Chrudimsku kvůli špatnému stavu mostu začaly dopravu řídit semafory. Místním omezení vadí, jsou netrpěliví, stěžují si na liknavost kraje, loni kvůli tomu sepsali petici. Silničáři slibují, že na jaře příštího roku konečně začnou s opravou. A průjezd vylepšili chytrými semafory.

Řidiči v Radimi u Luže musejí být trpěliví. Dopravu přes most řídí už dva roky semafor. (21. srpna 2024) | foto: David Půlpán, MF DNES

Když odborníci v roce 2022 zjistili, že silniční most v Radimi je ve špatném stavu, úřady omezily jeho nosnost a silničáři nasadili semafory, a to hned ze tří směrů, ze kterých se přijíždí k mostu. Místní lidé jsou z toho nešťastní.

„Řidiči se tady chovají hrozně, troubí na sebe, túrují motory,“ říká žena z domu, vedle kterého už bezmála dva roky čekají auta na semaforech. Krajští silničáři zde loni vybudovali jednosměrné mostní provizorium za šest milionů korun, po kterém je nyní s pomocí semaforů vedena doprava. Byť teoreticky mohli jen omezit zatížení mostu a nechat ho v provozu.

„Kdybychom zachovali jednosměrný průjezd po stávajícím mostu pro osobní automobily, tak by byla ostatní vozidla vedena dlouhodobě po objízdné trase – včetně autobusů,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák.

„Kvůli vybetonování masivních základů náhradního mostu se rozbourala část nedávno vystavěné hráze potoka. Od října 2022 se začalo jezdit podle semaforů a upraveného dopravního značení, které je takto povoleno zatím do 31. prosince 2025. Kombinace semaforů na křižovatce tří směrů je velmi obtěžující,“ řekl Libor Aksler, člen Osadního výboru Radim.

Po vybudování mostního provizoria v loňském roce se podle něj nic nedělo. Zástupci Radimi se navíc začali bát, že jim provizorium se semafory zůstane ve vesnici nastálo. Loni sepsali petici za urychlenou výstavbu mostu. „V Radimi máme smutnou zkušenost s provizorní silnicí na průtahu obcí, která zde zůstala krajem nepovšimnuta dvacet let,“ uvedl Aksler.

Silničáři nyní slibují, že rekonstrukce mostu začne v dubnu příštího roku. „Náklady jsou v tuto chvíli odhadované na 16,3 milionu korun včetně DPH a práce by měly trvat asi sedm měsíců,“ uvedl Vašák.

Mezitím pro místní zavedli alespoň vylepšení provozu. Od letošního 9. července tam fungují „chytré“ semafory, které vyhodnocují provoz a podle toho upravují délku světelné signalizace. Protože provoz na silnici II/356 není velký, je to vydatná pomoc.

Řidiče teď často vítá zelená. A pokud ne, doba čekání se výrazně zkrátila. „Podle našich informací z místa zatím vše funguje dobře a průjezd je nyní rychlejší a plynulejší než v minulosti,“ sdělil Zdeněk Vašák.