O zakázku nebyl velký zájem. „Ve lhůtě pro podání nabídek zadavatel obdržel jednu nabídku, a sice od dodavatele 1. Kolínská lokomotivní s nabídkovou cenou ve výši 12 577 828,52 Kč včetně DPH,“ uvádí se v důvodové zprávě pro krajské radní. Předpokládaná cena zakázky byla jen o 130 tisíc korun vyšší.
Parní lokomotiva 310.922 vyrobená v roce 1930 toho má za sebou hodně, jezdila pro armádu, sloužila na vlečkách, dvacet let fungovala jako pomník v depu Česká Třebová. Od poloviny devadesátých let vozila výletníky, byť ji po celou dobu stíhaly nejrůznější poruchy.
Osudná se stroji stala cesta na Parní léto v Telči v červenci 2011, kam byla tažena. U Jihlavy vykolejila, těžce poškozená byla dopravena zpět, ale pokusy o její návrat na koleje ztroskotaly. Parta nadšenců vyměnila poškozené nápravy, ale později se tým rozpadl.
Pardubický kraj chce, aby stroj doplnil železniční muzeum, které buduje v Dolní Lipce. Aby splnilo dotační podmínky, musí být hotové do konce roku 2026.
„Železniční nostalgie je sama o sobě turistickým lákadlem nejen u nás, ale i ve světě. Ukazuje se to na každoročních letních parních jízdách v Pardubickém kraji, ale i na řadě dalších míst,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
Stroj nyní čeká důkladná oprava, včetně vzhledu. „Barevné řešení lokomotivy bude provedeno ve shodě s dobovým předpisem ČSD lesklou černí. Popelník a další litinové díly budou matně černé, interiér budky bude okrový. Díly z barevných kovů budou vyleštěny, konzervovány a ponechány bez nátěru,“ uvádí se v popisu chystané opravy.
Hlavní však bude dostat stroj zpátky do provozuschopného stavu. Tažné a narážecí ústrojí projde úplnou demontáží. Dno i dolní část stěn uhláku jsou zničené korozí, a proto se vyrobí nové. Firma pořídí kompresor tlakové brzdy a proměří rozchod kol, aby odhalila případné deformace z nehody.