Sdílené koloběžky opustily Pardubice, provozovatele odradily pokuty

  15:10
Firmy, které v Pardubicích nabízely sdílená kola a koloběžky, odešly. Nebyly schopné se domluvit se zástupci malých radnic na parkování strojů a nechtěly dál platit pokuty, které od samospráv hojně dostávaly.

Sdílené koloběžky často blokovaly stojany pro kola. | foto: Kryštof Ženatý, MF DNES

„Městské obvody jsou k ničemu. Zrušte je. Akorát to stojí velké peníze.“ To jsou věty, které není problém v Pardubicích zaslechnout poměrně často. Ovšem nyní se ukázalo, že i malé radnice dokážou velké věci. Minimálně magistrát zbavily jednoho problému, který se jmenoval sdílené koloběžky. Ještě loni se zelené a červené stroje firem Bolt a Lime válely doslova po celém městě. Nyní není v ulicích jediná.

„V Pardubicích jsme fungovali společně s dalšími bikesharingovými službami a jezdilo s námi několik tisíc místních lidí. Pomáhalo, že jsme našli společnou řeč s magistrátem, který navrhl i jednotný systém parkovacích míst. Narazili jsme ale u městských obvodů,“ uvedl Václav Petr, generální ředitel Lime pro Česko a Maďarsko.

Podle něj nebylo možné se s některými starosty domluvit na odstavných plochách, a tak služba ztrácela smysl. Navíc obvody začaly špatně zaparkované stroje sbírat a vymáhat po firmách pokuty. „Každý si určoval jiná pravidla pro parkování, často v přímém rozporu s doporučením magistrátu. Navíc se výrazně snižoval i počet parkovacích míst. A právě dostatek míst a jednotná pravidla parkování jsou klíčové pro to, aby lidé parkovali správně a služba byla prospěšná jak jezdcům, tak městu – nikdo nechce zaparkovat špatně a dostat pokutu, musí ale vědět, kde zaparkovat,“ doplnil Václav Petr.

Pardubice mohou sdílené koloběžky zabavovat i vymáhat za ně poplatky

Asi nejtvrdší přístup zvolil ke koloběžkám radní města a starosta Dukly Jiří Rejda z hnutí ANO. Loni hned na začátku prázdnin jeho úřad začal nekompromisně odstavené koloběžky sbírat a vlastně firmám vyhlásil válku. „Došla nám trpělivost. Provozovatelé si s městem domluvili asi 15 odstavných míst. Ovšem ve své aplikaci jich lidem nabízí přes padesát. Stroje jsou pak doslova všude, to ale končí,“ uvedl tehdy Rejda, který asistoval u toho, kdy úředníci za jediné dopoledne svezli na dvůr úřadu na 60 strojů.

Náměstek primátora Jan Hrabal se dlouho snažil mezi oběma stranami najít kompromis. Ovšem, jak se nyní ukazuje, marně. „Součástí dohod bylo i vytyčení sankcí, které v případě nedodržování domluvených pravidel mohou nastat. Po začáteční benevolenci začaly některé obvody tyto sankce důsledně vymáhat. Výsledkem je ukončení služeb obou provozovatelů sdílených koloběžek. Učinili tak z ekonomických důvodů,“ uvedl náměstek Jan Hrabal z ANO.

Podle zástupce společnosti Lime, která v Pardubicích nabízela červeno-zelené koloběžky, je však škoda, že lidé v krajském městě přišli o možnost využít sdílené stroje. „Ve výsledku tak lidé v Pardubicích přišli o veškerý bikesharing – ve městě už nejsou ani ostatní platformy. Přitom Pardubice coby rovinaté město jsou rájem cyklistů, kterým se velice hodilo, když mohli jet na půjčené koloběžce nebo kole a nemuseli využít stejný způsob dopravy i cestou zpátky,“ dodal Václav Petr.

Jeho smutek se dá pochopit. Ale demonstrace za navrácení služby se na Pernštýnském náměstí čekat nedají. V Pardubicích má téměř každý své jízdní kolo, a logicky tak koloběžky používali hlavně turisté nebo studenti.

Na e-koloběžce v helmě, bez sluchátek, apelují záchranáři. Přibývá nehod

Řadě lidí navíc vadily stroje pohozené na cyklostezkách, v zeleni nebo před vchody do domů. V neposlední řadě bylo nebezpečné, že lidé na koloběžkách často jezdili pod vlivem alkoholu nebo ve dvou.

„Koloběžky jsou fajn. Vznikají na nich moc pěkné fraktury rukou, hlavně zápěstí, a také zubaři mají dost nové práce,“ ironicky komentovala koloběžky po příchodu firem do města bývalá primátorka Štěpánka Fraňková, která pracuje jako lékařka v pardubické nemocnici.

„Zmírnění pravidel pro sdílené koloběžky nechystáme,“ dodal Jan Hrabal.

18. května 2020

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv