Vážení kamionů na „jedničkách“ se blíží, ŘSD v kraji postaví tři stanoviště

  13:52
Policie bude moci na třech místech Pardubického kraje nově zkontrolovat váhu nákladních vozidel. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vybralo firmu, která do podzimu nová stanoviště pro mobilní váhy vybuduje.

Dynamické váhy fungují od roku 2015 třeba u Velkého Meziříčí na Vysočině. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Každý čtvrtý kamion váží podle policejních kontrol víc, než je ze zákona dovoleno, a ničí tak státní i krajské silnice.

ŘSD si původně vytipovalo v Pardubickém kraji více než tři desítky míst. Nakonec prostor pro mobilní váhy vznikne na silnici I/2 Opočínek, na silnici I/17 v Podhořanech a na silnici I/35 Vysoké Mýto. Například v Opočínku stavbaři obě stanoviště vybudují rekonstrukcí dvou bývalých autobusových zálivů. Vybudování kontrolních míst si podle textu zadání veřejné soutěže vyžádala policie.

„Práce budou probíhat dle předpokladu v termínu srpen až září 2024, zhotovitelem je firma Chládek a Tintěra Pardubice,“ uvedla Petra Drkulová z týmu komunikace ŘSD.

V Česku platí pro nákladní vozidla s hmotností nad 3,5 tuny maximální povolená hmotnost 48 tun. Tento limit překračují často.

Když například před rokem vážila policie nákladní auta v Pardubicích, jen jeden vůz se vešel se svou hmotností pod limit, který byl uveden v technickém průkazu.

„Hned deset z jedenácti kontrolovaných povolený limit přesáhlo. Rekordmanem bylo nákladní vozidlo, u něhož policisté navážili o 1 360 kilogramů více, než je uvedeno v technickém průkazu,“ uvedla tehdy policejní mluvčí Iveta Kopecká.

Vysokorychlostní váhy jsou zatím u ledu

Vážení kamionů podporuje i Pardubický kraj, který vytipoval vhodná místa na použití mobilních vah na krajských silnicích.

Policejnímu vážení se ale řidiči kamionů umějí často vyhnout. Dají si vysílačkami vědět a zvolí jinou trasu. Mimo jiné i proto ŘSD a Pardubický kraj v minulosti uvažovaly o instalaci vysokorychlostních vah. Ty fungují podobně jako úsekové měření rychlosti. Když projede přetížený kamion, příslušný obecní úřad pošle majiteli obálku s pokutou.

Správa a údržba silnic Pardubického kraje dokonce v roce 2019 slibovala, že takové zařízení nechá vybudovat mezi Českou Třebovou a Litomyšlí, anebo u prachovické cementárny. Nakonec z toho nebylo nic.

„Doposud se nám nepodařilo najít vhodnou lokalitu. Nejde pouze o profil terénu, ale také o souhlas obce, kde by se pokuty vybíraly, protože by se zvýšil objem práce úředníků konkrétního úřadu. Primárním je však v tuto chvíli nevhodnost lokalit pro tento typ vážení,“ uvedl tiskový mluvčí Pardubického kraje Dominik Barták.

Zákon o pozemních komunikacích sankcionuje přetížená nákladní auta pokutou devět tisíc korun za každou započatou tunu nad největší povolenou hmotnost vozidla. Maximální výše pokuty je ale stanovena na 50 tisíc korun. Není-li nejvyšší povolená hmotnost vozidla nebo jízdní soupravy překročena o více než 500 kg, činí výměra pokuty pět tisíc korun. Když řidič odmítne nechat vůz zvážit, dostává pokutu 100 tisíc korun. Pokutu zpravidla platí provozovatel vozidla a také řidič.

Ministerstvo dopravy chystá změny, od příštího roku se na přetížené vozy zaměří nově vznikající Inspekce silniční dopravy. Dnes může kamiony kontrolovat a vážit Centrum služeb pro silniční dopravu, potřebuje k tomu ale asistenci policie nebo Celní správy. Inspekce bude mít pravomoc konat sama, což má kontroly urychlit. Na vážení jednoho vozidla se bude nově podílet jen jeden člověk, maximálně dva.