iDNES.cz

Vážení kamionů na „jedničkách“ se blíží, ŘSD v kraji postaví tři stanoviště

  13:52
Policie bude moci na třech místech Pardubického kraje nově zkontrolovat váhu nákladních vozidel. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vybralo firmu, která do podzimu nová stanoviště pro mobilní váhy vybuduje.

Dynamické váhy fungují od roku 2015 třeba u Velkého Meziříčí na Vysočině. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Každý čtvrtý kamion váží podle policejních kontrol víc, než je ze zákona dovoleno, a ničí tak státní i krajské silnice.

ŘSD si původně vytipovalo v Pardubickém kraji více než tři desítky míst. Nakonec prostor pro mobilní váhy vznikne na silnici I/2 Opočínek, na silnici I/17 v Podhořanech a na silnici I/35 Vysoké Mýto. Například v Opočínku stavbaři obě stanoviště vybudují rekonstrukcí dvou bývalých autobusových zálivů. Vybudování kontrolních míst si podle textu zadání veřejné soutěže vyžádala policie.

„Práce budou probíhat dle předpokladu v termínu srpen až září 2024, zhotovitelem je firma Chládek a Tintěra Pardubice,“ uvedla Petra Drkulová z týmu komunikace ŘSD.

V Česku platí pro nákladní vozidla s hmotností nad 3,5 tuny maximální povolená hmotnost 48 tun. Tento limit překračují často.

Když například před rokem vážila policie nákladní auta v Pardubicích, jen jeden vůz se vešel se svou hmotností pod limit, který byl uveden v technickém průkazu.

„Hned deset z jedenácti kontrolovaných povolený limit přesáhlo. Rekordmanem bylo nákladní vozidlo, u něhož policisté navážili o 1 360 kilogramů více, než je uvedeno v technickém průkazu,“ uvedla tehdy policejní mluvčí Iveta Kopecká.

Vysokorychlostní váhy jsou zatím u ledu

Vážení kamionů podporuje i Pardubický kraj, který vytipoval vhodná místa na použití mobilních vah na krajských silnicích.

Policejnímu vážení se ale řidiči kamionů umějí často vyhnout. Dají si vysílačkami vědět a zvolí jinou trasu. Mimo jiné i proto ŘSD a Pardubický kraj v minulosti uvažovaly o instalaci vysokorychlostních vah. Ty fungují podobně jako úsekové měření rychlosti. Když projede přetížený kamion, příslušný obecní úřad pošle majiteli obálku s pokutou.

Správa a údržba silnic Pardubického kraje dokonce v roce 2019 slibovala, že takové zařízení nechá vybudovat mezi Českou Třebovou a Litomyšlí, anebo u prachovické cementárny. Nakonec z toho nebylo nic.

„Doposud se nám nepodařilo najít vhodnou lokalitu. Nejde pouze o profil terénu, ale také o souhlas obce, kde by se pokuty vybíraly, protože by se zvýšil objem práce úředníků konkrétního úřadu. Primárním je však v tuto chvíli nevhodnost lokalit pro tento typ vážení,“ uvedl tiskový mluvčí Pardubického kraje Dominik Barták.

Zákon o pozemních komunikacích sankcionuje přetížená nákladní auta pokutou devět tisíc korun za každou započatou tunu nad největší povolenou hmotnost vozidla. Maximální výše pokuty je ale stanovena na 50 tisíc korun. Není-li nejvyšší povolená hmotnost vozidla nebo jízdní soupravy překročena o více než 500 kg, činí výměra pokuty pět tisíc korun. Když řidič odmítne nechat vůz zvážit, dostává pokutu 100 tisíc korun. Pokutu zpravidla platí provozovatel vozidla a také řidič.

Ministerstvo dopravy chystá změny, od příštího roku se na přetížené vozy zaměří nově vznikající Inspekce silniční dopravy. Dnes může kamiony kontrolovat a vážit Centrum služeb pro silniční dopravu, potřebuje k tomu ale asistenci policie nebo Celní správy. Inspekce bude mít pravomoc konat sama, což má kontroly urychlit. Na vážení jednoho vozidla se bude nově podílet jen jeden člověk, maximálně dva.

zpět na článek