Kde jsou dělníci? kroutí hlavou řidiči. Nejsou vidět, protože pracují uvnitř mostu

Byla to uzavírka, ze které měl každý strach už dopředu. Přivření klíčového mostu v centru Pardubic se jevilo jako nebezpečné vzhledem k notoricky špatné dopravní situaci v krajském městě. Nakonec se hlavně vlivem dalších omezení, která řidiče k mostu ani nepustí, a letnímu provozu, žádné drama nekoná. Kolony jsou zatím spíše jen výjimečné.

Na mostě jsou od 1. června zavřené jsou dva jízdní pruhy pro automobily, chodci a cyklisté mohou využívat jen jeden chodník. Na první pohled to ovšem vypadá, že se za dva a půl měsíce na mostě nic zásadního nezměnilo.

Na obou uzavřených pruzích se nic moc neděje, jen tu a tam změní svou pozici zaparkovaný žlutý bagřík. Pracovníky stavby není nikde vidět, řidiči projíždějící pomalu okolo často nechápavě kroutí hlavou. To podstatné se totiž děje pod uzavřenou silnicí.

„Hlavní stavební práce probíhají převážně v dutinách komor nosníků a na předpolích mostu. Na stavbě pracuje 25 lidí. Činnosti provádíme pouze v denních směnách, včetně víkendů,“ uvedl Zdeněk Vašák, ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje, která má opravy mostu na starosti.

Práce potrvají až do října 2025, celkově tedy rok a půl. Podobný obrázek tam budou lidé tedy sledovat ještě docela dlouho. Oprava lan volného přepětí totiž z logiky věci nebude ani dál příliš vidět. Řidiči spíše uvidí odpočívající dělníky nebo ty, kteří zrovna budou vylézat z mostu.

„Uvnitř komor jsou práce velice složité. Jsou zde stísněné podmínky a velmi malý manipulační prostor. Spoustu prací lze provádět pouze v podřepu nebo vkleče. Kvůli horkým letním dnům zde panují i poměrně vysoké teploty. Proto je v komorách z hlediska bezpečnosti instalované mobilní nucené odsávání pro výměnu čerstvého vzduchu a pracovníci se zde střídají v časových intervalech přibližně každých 20 minut,“ dodal Vašák.

Most Pavla Wonky

V minulosti lana nebyla chráněná, snadněji se k nim dostala voda a korodovala. Nově ocelová lana před korozí chrání dvě vrstvy, jsou usazená ve vazelíně a vosku a obalená tvrzenou pryží. Životnost lan proti vodě by měla být nekonečná, lano je z vysokopevnostní oceli.

Most Pavla Wonky byl postaven v letech 1956 až 1959. Byl prvním monolitickým mostem z předpjatého betonu v zemi. Lana se v něm měnila naposledy v 80. letech minulého století, protože jejich životnost byla kolem 20 let a už potřebovala vyměnit. Kraj nechal most rekonstruovat v letech 2005 a 2006 za 220 milionů korun, stavební firma opravovala betonovou konstrukci mostu.

Autoři: ,