„Určitá omezení v tomto úseku začnou pro řidiče už o víkendu 18. a 19. května, kdy bude nutné postavit dočasné dopravní značení a připravit na určených místech přejezdy mezi dálničními pásy,“ vysvětlil Adam Koloušek z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
V první etapě budou stavbaři měnit povrch v dálničním pásu, kterým se běžně jezdí ve směru od hranice s Německem na Prahu. Veškerá doprava bude jezdit v druhém pásu. Ve směru od Rozvadova budou auta přejíždět do protisměru ještě před dlouhým mostem přes údolí řeky Radbuzy mezi Lhotou a Dobřany, protisměrem projedou i tunelem Valík. Zpátky na svoji polovinu dálnice se budou auta vracet asi 200 metrů před mostem, po kterém nad dálnicí vede silnice z Černic na Štěnovice. Sjezd z dálnice na České Budějovice bude bezproblémový, ten je už v úseku, kde stavební firma nebude pracovat.
Oprava obchvatu Plzně
|
Podle toho, v které polovině dálnice budou pracovat stavební firmy, bude pro dopravu uzavřená i dálniční odpočívka Šlovice. Tím kamioňáci mezi Rozvadovem a Prahou přijdou na několik týdnů o desítky parkovacích míst.
V některých etapách stavebních prací budou postupně uzavírány sjezdy a nájezdy mimoúrovňové dálniční křižovatky Litice, tedy exit 80. Tam se kříží dálnice s přivaděčem na Přeštice.
Podle toho, která část nájezdu a sjezdu bude u Litic právě uzavřená, jsou navrženy i objížďky. V prvních týdnech by auta jedoucí od Borů na Prahu měla nejprve najíždět na dálnici směrem na Rozvadov, dojet na 89. kilometr dálnice D5 na Sulkov, tam sjet, přejet po mostě nad dálnicí na druhou stranu, sjet zpátky na dálnici a teď už v opačném směru jet přes opravovaný úsek včetně tunelu Valík až k Černicím, kde přejedou už na svoji stranu dálnice a dál budou pokračovat na Prahu.
V dokumentaci ke stavbě se ale počítá i s tím, že auta jedoucí od Rozvadova na Klatovy budou uzavřený sjezd u Litic objíždět přes Plzeň. Auta sjedou z dálnice na Sulkově, dojedou po přivaděči až na okraj Plzně, projedou část velké kruhové křižovatky u Makra, přejedou po Folmavské napříč celými Borskými poli až k dalšímu velkému kruhovému objezdu v Sukově ulici. Z něj sjedou na přivaděč a kolem věznice pojedou na Klatovy. V dalších etapách oprav dálničního obchvatu se počítá s využitím téhle objížďky na okraji Plzně i pro opačný směr.
Vedení města se objížďka přes Borská pole moc nelíbí. „Za město jsme při přípravě sdělovali naše připomínky, ty ale byly vyslyšené jen zčásti,“ uvedl náměstek plzeňského primátora pro dopravu Aleš Tolar.
Původně měla oprava střední části dálničního obchvatu Plzně trvat 112 dnů, zhruba o třetinu déle. Za 278,15 milionu korun vozovka dostane nejen nový povrch, ale opravy se dočká i výrazný propad podloží v pásu od Německa na Prahu při nájezdu na 444 metrů dlouhý most přes řeku Úhlavu před tunelem Valík. V opačném směru není pokles tak velký.
Nový povrch dostanou vozovky v obou tubusech tunelu Valík, plánovaná je i výměna poškozených svodidel, předláždění čekají chodníčky k SOS hláskám, obnovena budou čidla i meteorologické hlásky. „Je to poslední úsek dálničního obchvatu Plzně, který od zprovoznění ještě neprošel kompletní opravou,“ uzavřel Adam Koloušek z ŘSD.
24. listopadu 2023 |