Silničáři otevřeli nový obchvat Klatov, uleví městu a zrychlí cestu na Šumavu - regiony.impuls.cz

Silničáři otevřeli nový obchvat Klatov, uleví městu a zrychlí cestu na Šumavu

  17:16
Celý, téměř osmikilometrový obchvat Klatov v pondělí odpoledne otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Městu uleví hlavně od tranzitní dopravy ve směru z Plzně na Železnou Rudu. Zároveň zrychlí cestu na Šumavu. Stavba trvala tři roky, poslední úpravy skončí až příští rok v květnu.
Otevřel se celý obchvat Klatov, zrychlí cestu na Šumavu | (0:52) | video: iDNES.tv

„Věřím, že obchvat výrazně pomůže dopravě nejen v Klatovech, ale také turistům, kteří odjíždějí na Šumavu. A ostatně je to i jedna ze spojnic do nedalekého Bavorska,“ neskrýval radost z dokončení obchvatu starosta Klatov Rudolf Salvetr. O jeho stavbě se přitom mluvilo už od 70. let minulého století.

Intenzivně se na obchvatu začalo pracovat až v roce 2004. K samotnému otevření došlo tedy po dvaceti letech.

Výstavba 8,1 kilometru dlouhého obchvatu města začala v roce 2021. „Kompletní náklady byly 900 milionů korun bez DPH a během výstavby se obchvat prodražil zhruba o 100 milionů korun kvůli vícepracím. Jednalo se zejména o těžbu jiné třídy zeminy, než jsme očekávali. Dále se v části stavby počítalo s tím, že se vytěží zemina a dál použije na stavbu. Když se ale na ní udělali zkoušky, zjistilo se, že není použitelná a musela se vozit na skládku,“ vypočítal šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v Plzeňském kraji Miroslav Blabol. Z 85 procent stavbu zaplatí evropské dotace.

Podle zatím hrubých odhadů nový obchvat přispěje ke zrychlení tranzitní dopravy o sedm až deset minut. „Očekáváme, že po obchvatu bude denně projíždět až 15 tisíc vozidel, do roku 2045 by to mělo být až 20 tisíc vozidel,“ upřesnil Blabol s tím, že centru Klatov se tak výrazně uleví. Jezdit by tak městem mělo zhruba 20 procent dosavadní dopravy, což je nyní 15 tisíc aut.

Podle Miroslava Blabola cesta z Plzně do Železné Rudy nyní potrvá zhruba 15 až 20 minut.

Zrádnému viaduktu už se kamiony vyhnou

Zprovozněním obchvatu se v Klatovech vyřeší i jeden zásadní problém, kterým je pro kamiony nízká průjezdní výška pod železničním mostem v ulici 5. května, která je silnicí první třídy.

I když tam značení z obou stran podjezdu několik upozornění na výšku pouhých 3,7 metru, mnoho šoférů nákladních aut varování ignorovalo a rozpárala o konstrukci mostu návěsy. Letos v lednu se šedesátiletý Chorvat za volantem kamionu snažil pod mostem projet, ale náraz byl tak silný, že se části konstrukce kamionu utrhly, spadly na protijedoucí osobní auto a zabily v něm spolujezdce.

Pod viaduktem sroloval návěs, který zabil muže v autě. Cizinci hrozí šest let

Po zprovoznění celého obchvatu by se už kamioňáci měli místu zvanému klatovská gilotina vyhýbat. Navigace by je po aktualizaci map do města neměly vůbec směrovat.

Minulý týden stavbaři v ještě uzavřené části obchvatu zpevňovali betonovými profily dna příkopů podél nové silnice, kterými bude odtékat dešťová voda. Dále osazovali poslední metry svodidel a důkladně čistili nový asfaltový koberec před nástřikem bílých čar.

„Kolem obchvatu se budou ještě do května 2025 dodělávat svahy, ozelenění a další drobnosti,“ řekl Miroslav Blabol.

Nová silnice začíná ve směru od Plzně před Klatovy u Štěpánovic, kde se z kruhového objezdu auta mohou vydat jak ve směru na Domažlice, tak do Klatov i na obchvat kolem města. Hotové je i napojení na druhé straně u Nové Vísky, kde se auta vrátí na původní trasu silnice na Železnou Rudu a do Německa.

ŘSD v současné době vybírá zhotovitele obchvatu Přeštic. Pokud vše půjde podle plánu, začít by se měl stavět příští rok na jaře. Jedná se o silnici dlouhou 5,2 kilometru.

Řidiči už jezdí po části obchvatu Klatov, celý se otevře v listopadu (2. 9. 2024)

Řidiči už jezdí po části obchvatu Klatov, celý se otevře v listopadu | (2:39) | video: iDNES.tv
Autoři: ,