Auto s kamerami krouží po Plzni, denně odhalí až sto parkovacích přestupků

  9:18
Od ledna křižuje centrum Plzně elektromobil se šesti kamerami na střeše, které snímají registrační značky zaparkovaných aut v placených zónách. Auto je teď už v ostrém režimu, denně odhalí v průměru asi stovku aut, jejichž řidiči buď vůbec nezaplatili za parkování, nebo auto stojí na místě i po uplynutí zaplacené doby.

Elektromobil odhalí i šoféry, kteří sice za parkování zaplatili, ale auto stojí v modré zóně pro rezidenty s parkovacími kartami.

„Vozidlo za dvanáctihodinovou směnu najezdí přibližně 100 kilometrů a v průměru je za tu dobu schopno zkontrolovat 1200 vozidel. Dlouhodobá respektovanost zpoplatněných zón se pohybuje kolem 90 procent, vozidlo odhalí zhruba 100 přestupků za den. Vozidlo za jízdy kontroluje i parkující vozidla v modrých zónách. Jejich dlouhodobá respektovanost přesahuje 95 procent, za den tam monitorovací systém odhalí jednotky neoprávněně stojících vozidel,“ uvedla Monika Krausová z tiskového odboru plzeňského magistrátu.

Kamerové auto krouží především v historickém jádru Plzně, které je kompletně osazené jen parkovacími automaty, do kterých šofér při placení parkovného zadává registrační značku vozidla.

Registrační značky zaparkovaných aut nasnímají kamery na střeše auta i s přesným časem a GPS souřadnicemi toho kterého záběru. Počítače v autě pak automaticky porovnají zaznamenané registrační značky vozidel s databázemi časů a značek aut, které měly v dané zóně zaplacené parkování.

Systémy vyhodnotí, která vozidla nemají zaplacené parkovné, a data odešlou na městskou policii. Strážník zaslané snímky zkontroluje a vyhodnotí, zda jsou dostatečně průkazné, aby začalo řízení o dopravním přestupku. Pokud jsou použitelné, spis elektronicky odešle datovou cestou na příslušný správní orgán.

„Tyto případy řeší Magistrát města Plzně, Odbor správních činností, oddělení přestupků z objektivní odpovědnosti. Informaci o přestupku majitel vozidla obdrží do datové nebo poštovní schránky,“ popsala při spouštění systému Barbora Hájková z plzeňského magistrátu.

Systémy poslaly z auta podle aktuálních statistik strážníkům k vyhodnocení na 2500 zaznamenaných přestupků. „Chybovost ve zkušebním provozu byla v jednotkách procent. V ostrém provozu ji zatím nelze uvést, protože ten běží jen krátkou dobu,“ informovala Monika Krausová.

„Postupně se v Plzni vyměňují všechny starší parkovací automaty za nové s klávesnicemi. Do nově zřizovaných zón se tyhle parkomaty s klávesnicemi už osazují rovnou,“ vysvětlil při zahajování zkušebního provozu letos v lednu náměstek primátora pro dopravu Aleš Tolar.

Auto jezdí jen v oblastech s chytrými automaty

Podle Martina Čecha z Plzeňských městských dopravních podniků, které zajišťují v rámci Plzně i systém parkování, auto v současné době jezdí v parkovacích zónách A a B, tedy v samém historickém centru a jeho nejbližším okolí. „Nasazení vozidla je možné jen v těch zónách, které jsou osazené výhradně parkovacími automaty s klávesnicemi pro zadávání registračních značek při placení. Auto při kontrole projíždí ulicemi většinou rychlostí do 30 kilometrů v hodině,“ vysvětlil Čech.

Systémy pro kontrolu parkování nainstalované v autě porovnávají registrační značky s databází jednorázového parkovného zakoupeného prostřednictvím automatů. Lidé mohou platit mobilním telefonem i po načtení QR kódu na těle automatů, ale také prostřednictvím vybraných aplikací v mobilech. Ve všech těchto databázích systém kontroluje, jestli má zaparkovaný vůz zaplacené parkování, nebo zda je v databázi pro parkování rezidentů v modrých zónách.

V ostatních zónách placeného parkování, kde jsou ještě klasické automaty, kontrolují platby parkování lidé. Když auto nemá za oknem kartu rezidenta nebo platný lístek o zaplacení parkování, ověřují prostřednictvím mobilů ve stejných databázích, jako systémy kamerového auta, zda je parkování zaplacené prostřednictvím aplikace.

Snadným trikem se řidič vyhýbají pokutám (1. 11. 2017)

7. listopadu 2017

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autor: