Bagry už několik týdnů rozrývají ve starých Lobzích silnici vedoucí od mostu přes řeku Úslavu k areálu sportovní střelnice. Právě tady začaly první práce ze stomilionového rozpočtu na stavbě a rekonstrukci vodovodu, kanalizace a silnice.
Teď se ale práce dostávají do další fáze, kdy stavebníci potřebují rozkopat i křižovatku u lobezské strany mostu. „Kvůli stavebním pracím tudy motoristé projedou naposledy 28. února, autobusy městské hromadné dopravy mají výjimku. Ty tudy naposledy budou smět projet 14. března. Od 15. března sem budou smět vjet jen stavbaři se svou technikou.
Protože silnicí spojující Doubravku a Lobzy se Slovany denně projíždějí tisíce aut, město společně s dopravními projektanty hledalo náhradní cesty, aby tato auta neparalyzovala oficiální objízdnou trasu ze Slovan po Lobezské ulici přes most nad nádražím a pak kolem pivovaru na Rokycanskou ulici.
Oficiální trasa je plánovaná jako obousměrná, od 15. března na ni budou převedeny i autobusy linek 29 a 30. Náměstek primátora Aleš Tolar řekl, že pro řidiče aut do 3,5 tuny našli alternativní trasu. Vozy společně s cyklisty pustí na vyasfaltovanou stezku na levém břehu Úslavy.
„Jedná se o mimořádné opatření, kdy bude povolený jednosměrný vjezd osobních automobilů na stezku pro cyklisty a pěší podél levého břehu řeky Úslavy ze Slovan směrem k Doubravce. Cyklistům proto bude v protisměru vjezd na tuto stezku zakázaný. Protože očekáváme, že po stezce bude jezdit hodně aut, apelujeme na pěší, aby využili cestu na druhém břehu řeky, na kterou budou značením navedeni i cyklisté při jízdě z Doubravky na Slovany. Řešení to není příjemné, ale je zcela mimořádné, dočasné, ale snažíme se jím celkově ulehčit situaci řidičům a zároveň zajistit cyklistům i pěším bezpečnou trasu ,“ řekl Tolar.
Nový vodovod, kanalizace i zeleň
Dana Veselá z Vodárny Plzeň upřesnila, že stavební firma má podle smlouvy zvládnout výstavbu 900 metrů splaškové kanalizace, téměř 650 metrů dešťové kanalizace a přibližně 800 metrů vodovodního řadu. „Součástí stavby je obnova stávajících vodovodních přípojek na veřejných pozemcích,“ vypočítala Veselá.
Oblast starých Lobez je braná jako vesnická zóna, stojí v nich kolem 30 domů. Ač je 21. století, část domů dosud nebyla napojená na kanalizaci ani městský vodovod. Sliby, že budou připojeni na kanalizaci a vodovod, místní slýchávali desítky let.
Náměstek primátora Pavel Bosák upřesnil, že výkopy a pokládka potrubí a rour se budou postupně posouvat od křižovatky u mostu přes Úslavu až ke křížení Dlouhé a Revoluční ulice.
Protože do Lobez nebude od 15. března zajíždět nejvytíženější autobusová linka v Plzni číslo 30, podle náměstka Tolara tam prodlouží spoje z konečné na Doubravce linky 38, která jinak pendluje mezi Doubravkou a Červeným Hrádkem.
24. ledna 2025 |
Po dokončení stavby by se mělo zlidštit i Rolnické náměstí, které je v současné době jednou velkou zatáčkou, kde silnice je i několik desítek centimetrů nad úrovní okolního terénu, chybí tam chodník i zeleň. Navíc když se v zatáčce potkají dva kloubové autobusy, jeden musí většinou zastavit u strany a druhý jede, aby se bezpečně vyhnuly.
Stavbu za více než 100 milionů korun zajišťuje společnost POHL a je rozdělená do čtyř etap. Investorem je městská společnost Vodárna Plzeň.