iDNES.cz

Nová silnice za téměř půl miliardy připojí severní Rokycansko k dálnici

  9:58
O víkendu, nejpozději v neděli 1. září, se řidičům otevře sjezd z pražského směru dálnice D5 do Rokycan. Umožní to postup prací na stavbě nové krajské silnice od dálnice D5 směrem na severní Rokycansko. Nová 5,3 kilometru dlouhá silnice odvede na jaře 2026 z Rokycan, Oseku a Litohlav tranzitní dopravu směřující od dálnice D5 na severní Rokycansko.

Nové napojení severního Rokycanska na dálnici D5 u Litohlav. Silnice využije původního dálničního exitu a je nově vedena mimo obce, kterými dosud procházela. (21. srpna 2024) | foto: Martin Polívka, MF DNES

Kraj by chtěl silnici zprovoznit nejlépe už v příštím roce.

Vít Novotný ze stavební společnosti Roadfin i technický ředitel krajských silničářů Martin Vít potvrdili, že v průběhu posledního prázdninového víkendu se u Rokycan otevře celé prázdniny uzavřený sjezd a nájezd na dálnici. „Silnice pod dálničním mostem do Rokycan bude otevřená. Od dálničního sjezdu na Litohlavy ale projet nebude možné, tam pokračuje stavba nové komunikace,“ vysvětlil Martin Vít.

Novou krajskou silnici stavbaři budují napříč poli a loukami, vyhýbá se Oseku i Litohlavům. Kvůli výstavbě křižovatky s novou silnicí byla na jaře zcela uzavřená spojka mezi Litohlavy a Osekem. Tu na začátku června silničáři otevřeli pro dopravu, krátce nato uzavřeli pro změnu výjezd z Litohlav směrem k dálnici D5 a Rokycanům.

Rokycanům a Oseku se uleví, nová krajská silnice odvede tisíce aut

Na konec prázdnin se těší obyvatelé Vitinky, Hudlic a Nového Dvoru. O víkendu skončí uzavírky kvůli stavbě nové silnice a zase se jim otevřou nejkratší spojení s Osekem.

Místo necelých dvou kilometrů teď po oficiálních objížďkách najedou při každé cestě téměř deset kilometrů navíc. „Nejpozději se začátkem školního roku uzavírky skončí. Potřebujete se tam nějak rozumně dostat, lidé jezdí i různými zkratkami,“ podotkl starosta Oseku Jaroslav Peroutka. Vitinka, Nový Dvůr i Hudlice patří pod Osek. Až bude zprovozněna nová silnice od dálnice D5 napříč poli a loukami až k Březině, Osekem přestane projíždět velké množství aut.

Úleva pro řidiče jedoucí přes Litohlavy

Na podzim se uleví i řidičům jezdícím přes Litohlavy. V listopadu by stavbaři měli zprovoznit silnici od dálnice k litohlavské průmyslové zóně a napojení z ní po úplně nové komunikaci k budoucímu kruhovému objezdu pod místním hřištěm. Tam se nová komunikace připojí na stávající silnici vedoucí napříč obcí. „Mohu potvrdit, že na podzim bude zprovozněné nové napojení i s kruhovou křižovatkou v Litohlavech,“ uvedl Vít Novotný ze společnosti Roadfin.

Na opravě průtahu Plzní jsou dělníci i pod dohledem lidí z tramvají

„Do doby zprovoznění nového napojení budou i autobusy jezdit do Rokycan po objížďce přes Klabavu. Řidiči mohou využívat při svých cestách silnici přes Osek, ale ani ta není bez problémů. Pro někoho objížďky problémem jsou, pro někoho ne. Každá cesta do Rokycan je z Litohlav o několik kilometrů delší,“ popsal litohlavský starosta Milan Preťo.

Nové napojení s kruhovým objezdem pod hřištěm bude podle starosty praktické nejen pro místní, ale i pro turisty. Ti to budou mít z kruhového objezdu mnohem jednodušší, když budou chtít zavítat k poutní kapli Navštívení Panny Marie na Vršíčku nad obcí, jedné z dálky viditelných dominant Rokycanska. Cesta k historické památce bude ústit do kruhového objezdu.

Na původní a nyní už zaslepenou silnici z Litohlav na Rokycany už nebudou jezdit žádná auta kromě stavební techniky. „Bude z ní stezka pro pěší a cyklisty, která bude ústit na lávku přes budovanou silnici od dálnice D5,“ doplnil starosta Preťo.

Druhá nejdražší dopravní stavba kraje

Podle náměstka hejtmana pro dopravu Pavla Čížka je 5,3 kilometru dlouhá silnice od dálnice D5 na severní Rokycansko druhou nejdražší dopravní stavbou, kterou kraj financuje. Tou dosud úplně nejdražší byl dvoumiliardový západní plzeňský okruh.

„V celé délce hlavní trasy přeložky napojení severního Rokycanska se těží materiál ze zářezů a naváží se násypy, průběžně se pracuje na přeložkách vodovodu, kanalizaci, melioracích, propustcích a hospodářských sjezdech,“ vypočítal Čížek.

Podle Martina Víta ze Správy a údržby silnic Plzeňského kraje se po kompletním otevření nové silnice na severní Rokycansko nejvíce uleví Rokycanům, protože auta jedoucí od dálnice D5 už nebudou projíždět přes celé centrum města a vyhnou se i prudkému kopci u rokycanské nemocnice. „Pro Rokycany bude mít otevření nového napojení na severní Rokycansko klíčový význam,“ podotkl Martin Vít.

Zatím nikdo nedokáže odhadnout, kdy bude pokračovat stavba nové silnice další etapou kolem Březiny dál na sever Rokycanska. Reálný projekt ještě neexistuje.

23. srpna 2024

Autor:
zpět na článek