Stavební řízení dál drhne, nový systém komplikuje práci a zdržuje vyřizování

  14:58
Nový systém stavebního řízení prostřednictvím portálu stavebníka, který funguje od 1. července, dál dělá problémy i na úřadech v Plzeňském kraji. Zaměstnancům výrazně komplikuje práci a velmi zdržuje řízení.
Ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Někteří zástupci úřadů i po aktualizacích, které měly přinést zlepšení, považují systém za nefunkční. Tvrdí, že podobný zásah do chodu státní správy v posledních letech nemá obdoby. Někteří připouštějí, že pokud se situace nezmění, může to ohrozit plnění termínů pro kolaudace staveb nebo zdržet výběr jejich dodavatele.

Za novým systémem stojí ministerstvo pro místní rozvoj vedené Ivanem Bartošem (Piráti). Změna systému přitom měla stavební řízení zjednodušit a zrychlit. To se nestalo.

„Funkčnost portálu je zásadní a pokud nebude portál aspoň funkční, když ne plně funkční, vždy existuje možnost, že dojde k průtahům, zmeškání termínů, zdržení výběrových řízení,“ uvedl vedoucí stavebního odboru plzeňského magistrátu Zdeněk Hanzelín.

Nicméně náměstek primátora Plzně pro investice Pavel Bosák (Piráti) průtahy nepředpokládá. „Zdržení u městských akcí určitě neočekávám,“ sdělil.

Problémy se klatovských investic nedotknou

V Klatovech by se městských investic problémy se stavebním řízením snad dotknout neměly, protože úřad má na stole jen žádost o kolaudaci plynového rozvodu u budovy pošty. S problémy ale bojují také. Vedoucí odboru výstavby Pavel Boublík poukazuje například na nedostatečně dořešené propojení zadávané databáze údajů o stavbě s dokumenty, které má systém generovat.

„Údaje o stavbě a dotčených pozemcích se doplňují opakovaně, chybí doladit propojení v systému, chybí přenos dat mezi jednotlivými výstupy v řízení. Stále není plně funkční ztotožnění účastníků správního řízení. Z důvodu omezené funkčnosti systému dochází k nedodržení lhůt pro vyřízení podaných žádostí,“ vysvětlil.

Úředníci v kraji šílí ze stavebního řízení. Návrat o 20 let zpátky, hodnotí

V Rokycanech by komplikace spojené s novým systémem stavebního řízením neměly mít dopad na některou z investic radnice.

„Město Rokycany se v předstihu připravilo, žádosti podalo včas, podle starého stavebního zákona,“ uvedla mluvčí městského úřadu Adriana Koláčková. I tam ale úředníkům změna výrazně ztížila práci.

„Systém je nepředvídatelný, padá v plnění mezikroků. Například nešly nahrát dokumenty, často nelze načíst ani ty, které již byly nahrány dříve,“ uvedla vedoucí stavebního odboru v Rokycanech Radka Janová.

Podle Adriany Koláčkové v systému chybějí šablony pro jednotlivé druhy rozhodnutí. „Opakovaně se musí zadávat stejné údaje,“ konstatovala. Tvrdí, že systém práci úředníků hodně zdržuje a generuje chyby.

V září musí být vše v pořádku

V Tachově zástupci radnice tvrdí, že problémy se zdržením městských akcí neočekávají, pokud ovšem bude systém v září plně funkční. Pokud ne, jsou ohroženy termíny u projektů staveb pro Dětskou skupinu Sadová, polopodzemní kontejnerová stání nebo parkoviště v Hornické ulici.

Nový systém stavebního řízení? Ať si to pan Bartoš vyzkouší, radí starostka

„Pokud nebude systém od října plně funkční, může nastat problém s dodržením termínu kolaudace dotované přístavby mateřské školy Pošumavská. V září také plánujeme podat žádost o dotaci na Dětskou skupinu Sadová, kde bychom potřebovali mít akci povolenou ze strany stavebního úřadu do října 2024,“ uvedla mluvčí městského úřadu Tereza Kořínská.

Na 700 žádostí je v Rokycanech sedm úředníků

Situaci na stavebních úřadech kromě nefunkčnosti nového systému komplikuje obrovské množství žádostí podaných před 30. červnem, do kdy platila stará pravidla. Stavebníci se totiž chtěli vyhnout novým pravidlům.

Bartoš odmítá potíže. Stavební řízení podle něj funguje, zapojily se všechny úřady

„Za červen 2024 bylo podáno na stavební úřad v Rokycanech celkem 367 žádostí, zároveň měl úřad rozpracováno 323 žádostí, tedy celkem 690 žádostí musí nyní stavební úřad vyřídit,“ sdělila mluvčí městského úřadu.

Adriana Koláčková navíc připomenula, že v běžném měsíci bývalo před změnou stavebního zákona podáno okolo 120 žádostí.

Téměř sedm stovek žádostí tedy nyní v Rokycanech momentálně vyřizuje pouze sedm úředníků odboru a jedna administrativní pracovnice.