Vykolejení vlaku na Rokycansku zavinil strojvůdce, nezkontroloval výhybku - regiony.impuls.cz

Vykolejení vlaku na Rokycansku zavinil strojvůdce, nezkontroloval výhybku

  9:42
Drážní inspekce uzavřela vyšetřování loňské prosincové nehody ve Stupně na Rokycansku, kde vykolejil osobní motorový vlak. Podle závěru inspektorů za kolizí mohl strojvedoucí, který vjel na výhybku, i když nebyla dokonale přehozená.

Osobní vlak vykolejil ve Stupně na Rokycansku. | foto: Drážní inspekce

Osobní motorový vlak ve Stupně vykolejil loni 18. prosince po poledni. Drážní inspekce nyní vydala závěrečnou zprávu k vyšetřování příčin. Vlak mířil z Bezdružic do konečné v Radnicích.

„Příčinou mimořádné události bylo nerespektování pokynu provozovatele dráhy dávaného světelným návěstidlem před vjezdem na výhybku v dopravně Stupno, nezastavení vlaku před výhybkou a nezkontrolování jejího správného přestavení,“ takový je závěr drážních vyšetřovatelů.

Škoda na motoráku, který kompletně vykolejil, a na trati činí dohromady 321 tisíc korun. Při události nebyl zraněný nikdo z patnácti cestujících ani vlakový personál. Nehoda zastavila provoz na železnici přibližně 4,5 hodiny. Jestli dostane strojvedoucí nějaký postih, zatím není známo.

Podle vyšetřovatelů jazyk výhybky nedolehl až ke kolejnici a zůstala tam mezera. I když strojvedoucí inspektorům tvrdil, že viděl i světlo potvrzující dokonalé a zajištěné nastavení výhybky, tedy že může pokračovat v jízdě, podle odborníků tomu tak nebylo. Výhybka se dostala do své koncové polohy až po vykolejení vlaku, teprve tehdy se rozsvítilo světlo, upozornili vyšetřovatelé.

Když světlo při příjezdu vlaku nesvítilo, strojvedoucí měl podle vyšetřovatelů zastavit před výhybkou a jít se osobně přesvědčit, jestli je, nebo není správně nastavená.

Stejný problém byl ve Stupně už několikrát

Ke stejnému problému, tedy vykolejení vlaku, ale na jiné výhybce, došlo na nádraží ve Stupně i loni 10. prosince. Tehdy vykolejil vlak jedoucí opačným směrem, tedy z Radnic na Rokycansku do Bezdružic na Tachovsku.

Vykolejení vlaku ve Stupně řešila Drážní inspekce i v červnu 2022. Také se vše obešlo bez zranění a i příčina byla stejná, jako v nyní zveřejněné závěrečné zprávě.

I tehdy vyšetřovatelé konstatovali, že viníkem byl strojvůdce, který nerespektoval světelné návěstidlo před výhybkou a vjel na ni, aniž by se přesvědčil, že je správně nastavená. Škoda tehdy přesáhla 330 tisíc korun.

Po loňských dvou nehodách motoráků ve Stupně změnila Správa železnic mazivo, které používá pro snadnější pohyb jazyků u výhybek, které se samy nastavují do původní polohy. Právě na těch vlaky ve Stupně vyjely z kolejí. Správa železnic podle záznamu Drážní inspekce výhybky od té doby v zimním období častěji maže a také důkladněji testuje, zda se jazyky automaticky vracejí do správné polohy.

Inspekce v závěrečné zprávě k případu ze Stupna dokladovala dalších sedm vykolejení vlaků na podobných výhybkách v Čechách od roku 2017. Ve všech případech dospěla ke stejným závěrům, tedy že strojvedoucí pokračovali v jízdě, i když výhybka nebyla správně nastavená a zajištěná v koncové poloze.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Autor: