Podle ředitele správy parku Pavla Hubeného nyní bude zapotřebí se dohodnout se zástupci Plzeňského a Jihočeského kraje na plánech dalšího postupu a jednotlivých opatření. „Kraje budou mít v tomto klíčovou roli,“ uvedl Hubený.
Tvrdí, že správa se nyní soustředí na otázku, jak uspořádat vlastní marketing území. „Kam umístíme těžiště rozvoje z našeho hlediska. Bude to korespondovat s novou zonací národního parku a zásadami péče. Studie už nám říká, kam by měly jít investice,“ konstatoval.
KOMENTÁŘ: Šumava chce přerozdělovat turisty, na Plánicku je to prý také hezké |
Hubený upozornil, že v budoucnu by bylo vhodné nabízet potenciálním návštěvníkům Šumavu jako celek: „A to nemůžeme zařídit jenom my.“
Josef Štemberk ze správy parku řekl, že studie se zabývala zátěžemi přírody, vybavením infrastrukturou a potenciálem pro cestovní ruch. „Sledovala tedy přírodní předpoklady, sociálně demografické předpoklady a hledala další území s vyšším potenciálem pro cestovní ruch, která nejsou dostatečně využívaná,“ vysvětluje.
Nebudovat další infrastrukturu na Modravsku, Kvildsku a v oblasti Trojmezné hory
Území bylo rozděleno do 23 oblastí. „U těch, které byly v nejvyšší kategorii z hlediska cestovního ruchu až mezinárodního přesahu, byla dávána doporučení i toho typu již nebudovat další infrastrukturu a nezvyšovat tím jejich zátěž cestovním ruchem,“ popsal. V nejvyšší kategorii jsou například Modravsko, Kvildsko nebo oblast Trojmezné hory, které také mají z hlediska cestovního ruchu mezinárodní význam.
Nejzatíženější jsou v národním parku místa, kde je možné parkovat a zároveň je v okolí atraktivní nabídka přírodního charakteru.
„Šumavské pláně, které se táhnou od Kvildy, Modravy až k Prášilům, nikde jinde v Česku nejsou. Takové unikátnosti jsou jedinečné a lidé to vědí, takže rozprostření turistického ruchu nebude jednoduché,“ připomenul Štemberk.
Studie doporučuje dobudovat infrastrukturu a zázemí pro cestovní ruch v lokalitách, kde není dostatečná. Co by tam tedy mohlo lidi přivést? „Jedná se například o značené trasy, naučné stezky nebo odpočinková místa,“ sdělil Štemberk.
To považuje za první krok, na který by mohly navazovat komerční aktivity v oblasti ubytování a pohostinství. Upozornil, že dalším doporučením bylo zaměřit marketing na oblasti, jejichž potenciál není využívaný.
Opatření ve veřejné dopravě
Na záměr možného usměrnění cestovního ruchu na Šumavě by měla navazovat i opatření v oblasti veřejné dopravy. Náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek tvrdí, že čekal konkrétnější požadavky ze strany správy parku. Kraj podle Čížka už rozeslal dotazníky šumavským obcím.
Nová koncepce pro oblast zatím připravená není. „Zatím se vyhodnocuje a bude uzavřená v nejbližší době. Potřebovali bychom do toho zainteresovat Jihočeský kraj. Zatím jsme dělali některá dílčí opatření jako je zavedení přímých autobusů ze Sušice do národního parku a zlepšovala se návaznost spojení až na Prahu,“ uvedl.
Náměstek se domnívá, že by bylo vhodné, aby například autobusové spoje z Plzeňského kraje jezdily až do oblasti Lipna a zpět. „Cíl je ten, aby když se člověk ubytuje na Šumavě, se mohl bez auta dopravit někam, kde se vydá na túru a zase se vrátí autobusem zpátky. Tím ubude tlak na parkování v nejvytíženějších lokalitách jako je Kvilda,“ sdělil.
Zároveň připouští, že další autobusové spoje by nemířily do oblastí, které bývají už nyní z hlediska turistického ruchu podle správy parku přetížené. I Čížek připouští, že bude trvat delší čas, než se záměr usměrnit v národním parku turistickou zátěž projeví.
Krajský radní pro cestovní ruch Libor Picka řekl, že Plzeňský kraj se už nyní snaží na webu propagovat lokality, které jsou méně známé. „To se týká i Šumavy, která není jenom Modrava nebo Horská Kvilda. Šumava je i Sušicko nebo Plánicko, které jsou známé svými rodáky i svou krajinou,“ řekl Picka.
Velký Javor – po skalách i po jezeře kolem nejvyšší hory Šumavy (18. 8. 2023)