Studenti ze ZČU postavili elektrickou formuli, testují ji na závodech

  8:48
Už patnáct let vznikají na Západočeské univerzitě ve spolupráci několika fakult studentské formule, na nichž se členové týmů učí teorii i praxi technických projektů. Letos poprvé dali dohromady elektroformuli a tento týden ji zkoušejí na závodech v Mostě. Na vývoji svého prvního elektrického monopostu strávili studenti a studentky 18 tisíc hodin.

Už patnáct let vznikají na ZČU v Plzni studentské formule, letos poprvé dali studenti dohromady elektroformuli. | foto: ZČU

Tým UWB eRacing Team Pilsen si většinu komponent vyrobil sám. Na první elektroformuli z univerzitní dílny pracovali studující ze čtyř fakult – elektrotechnické, strojní, ekonomické a aplikovaných věd.

Před studentským týmem stál v tomto akademickém roce úkol postavit monopost s výlučně elektrickým pohonem. Dosud vždy pracovali a závodili pouze se strojem se spalovacím motorem, který mezi ročníky studentských závodů postupně upravovali.

Formula Student je nejrozšířenější vzdělávací univerzitní soutěž na světě, které se pravidelně účastní přes 800 vysokých škol.

Monopost ZČU s označením UWB E01 pohánějí elektrické motory Fischer o výkonu 80 kW, má měnič vyvinutý na ZČU a skořepinový rám z uhlíkových vláken. „Pro stavbu naší historicky první elektrické formule jsme se rozhodli použít komponenty, které jsou z převážné většiny vlastního návrhu a výroby,“ řekl Richard Sivera, vedoucí elektrické sekce.

Cíl: být mezi 20 nejlepšími týmy

„Využití komponent, které jsme si vyrobili na míru, nám umožňuje maximalizovat výkon a efektivitu monopostu. To bude klíčové pro náš úspěch v nadcházejících závodech,“ doplnil Ondřej Lukeš, vedoucí strojní sekce.

Elektrická formule musí zvládnout osm disciplín zaměřených na rychlost, obratnost nebo spotřebu paliva. Hodnotí se však také efektivní hospodaření týmu s penězi.

Kvalitu sestavených formulí tento týden studenti a studentky z jednotlivých univerzit testovali na prvním závodě na Autodromu v Mostě. O měsíc později je čeká mezinárodní závod v portugalském Castelo Branco. Pro první sezonu s elektrickým pohonem si UWB eRacing Team Pilsen stanovil cíl být mezi 20 nejlepšími týmy v kategorii elektrických monopostů a dosáhnout TOP 10 alespoň ve dvou z osmi disciplín.

„Jsem opravdu hrdý na všechny členy týmu za jejich práci a odhodlání při vývoji naší první elektrické formule. Velké díky patří všem fakultám Západočeské univerzity, které se na projektu podílely, a našim partnerům za jejich podporu,“ uvedl vedoucí týmu Jan Procházka. Ten doplnil, že tým chce rozšířit členskou základnu a také začít pracovat na vývoji autonomního řízení.

Historie ZČU týmu UWB eRacing Team Pilsen sahá až do roku 2009, kdy projekt vznikl s cílem poskytnout studentům praktické zkušenosti ve vývoji závodních vozidel. Od té doby studující zaznamenali řadu úspěchů, včetně 6. místa na závodě Formula Student Italy v roce 2019, kde tým vyhrál disciplínu Acceleration – zrychlení na 75 metrů, a stejného výsledku na domácím závodě Formula Student Czech Republic. Od roku 2009 se na vývoji postupně podílelo už více než 50 studentů.

Autor: