Vánoční reklamy za okny metra. Animace upoutají cestující už i na lince B - regiony.impuls.cz

Vánoční reklamy za okny metra. Animace upoutají cestující už i na lince B

  18:18
Cestující v pražském metru na lince B mohou při jízdě tunelem nově vidět pohybující se inzerci. Při pohledu z okénka mezi Karlovým náměstím a Andělem spatří sáně Santy Clause z reklamy na vánoční coca-colu nebo třeba půllitr plzně. V tunelu je promítá takzvaný reklamně-informační multimediální systém z LED panelů. Ten dosud fungoval pouze na „áčku“ mezi Dejvickou a Bořislavkou.
Animace v metru se mění v reklamu. Na zákazníky cílí na lince B | (0:29) | video: iDNES.tv

Metro ve směru Zličín se ze stanice Karlovo náměstí rozjíždí. Několik sekund trvá, než nabere plnou rychlost. V polovině tunelu už se však řítí na maximum a v okénku se začíná pohybovat cosi jako hologram. Je to pivní půllitr...

„Systém funguje na principu animace. Jednotlivé LED obrazovky staticky zobrazují vždy jen příslušnou část sdělení, respektive obrazu, který díky jízdě vlakové soupravy za určité rychlosti a setrvačnosti lidského oka vytváří dojem videa,“ vysvětlil Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP).

Minimální rychlost projíždějící vlakové soupravy musí být 60 kilometrů za hodinu, aby došlo k vytvoření plynulého obrazu. Obsah se navíc zobrazuje se zpožděním, což zajišťuje, že strojvedoucí rozptylující barevnou animaci nevidí. Jízda je tak stejně bezpečná, jako kdyby inzerce v tunelu nebyla.

Systém je navíc opatřen možností vzdáleného vypnutí. Provoz metra tudíž při problémech nenaruší. Anebo naopak může v případě potřeby sloužit pro přenos provozních informací či sdělení IZS. V budoucnu bude rovněž médiem pro digitální vizuální umění.

Lvi a sloni za okny pražského metra. Nový LED systém promítá reklamy i v tunelech

Stejné panely se už rok nacházejí mezi stanicemi Dejvická a Bořislavka. Tam se tento typ objevil jako první v Evropě. Nejprve ukazoval jen animace zvířat, postupně se pak začal měnit v žádanou inzertní plochu.

Reklama trvá vždy kolem desíti sekund a na lince B ji mezi Karlovým náměstím a Andělem za den vidí 110 tisíc cestujících, kteří exponovanými stanicemi projíždějí. Je to dvojnásobek počtu ve zmíněném úseku na lince A.

V zatáčce a pod Vltavou

Za projektem stojí český technologický start-up European Digital Industries (EUDI), který za využívání prostor metra DPP platí. „Do veřejného prostoru jsme vstoupili s vizí inovovat způsob komunikace s cestujícími. I reklama se dá dělat chytře, udržitelně a neinvazivně,“ říká jeho ředitel Tom Procházka.

Instalace mezi Karlovým náměstím a Andělem byla podle EUDI technologickou výzvou. Tunel totiž vede přímo pod Vltavou, je z kopce nebo v druhém směru do kopce a zatáčí se. Systém byl nicméně testován v terénu se zvýšenou vlhkostí. Navíc je voděodolný.

Naším zájmem není zahltit Prahu reklamou, říká šéf projektu animací v metru

„Technologie LMS (LED Multimedia System) je však natolik flexibilní, že ji lze doslova ušít na míru konkrétnímu úseku tubusu metra, proto cestující vidí animace ve stejně vysoké kvalitě, jako je tomu i na lince A,“ upřesňuje technický ředitel EUDI Petr Maňas.

Společnost EUDI má podle vedoucího odboru komunikace DPP Daniel Šabíka vytipovaných celkem 26 tunelů pražského metra. Ve všech z nich se tak stejné nosiče v budoucnu mohou objevit. Instalace dalších má pokračovat v průběhu příštího roku.

15. listopadu 2023

Nový LED multimediální systém v pražském metru | (0:35) | video: iDNES.tv