„Když se neobjeví žádná další nová komplikace, tak předpokládáme, že skončíme do konce roku, za ideálních podmínek do konce listopadu,“ sděluje Martin Ředina, ředitel Oblasti mostních staveb ve společnosti Porr, která most opravuje.
Doplňuje také, že pokud chce firma vše dokončit letos, musí to stihnout, než začne mrznout. Pak totiž přestávají fungovat obalovny dodávající asfalt. Tyto výrobny jsou při příznivých podmínkách v provozu nejdéle do poloviny prosince.
„V posledních letech jsou zimy v Praze velmi mírné a je možné pracovat i v prosinci při dodržení technologických postupů,“ podotýká Ředina.
„Zdrželo nás projektování“
Dokončit třetí etapu, tedy severní polovinu severního mostu, plánuje Porr v druhé polovině srpna. Dělníci následně ihned převedou provoz na opravenou část a začnou frézovat jižní část, tedy čtvrtou a zároveň poslední.
Pro řidiče se tím změní pouze umístění jízdních pruhů, nikoliv jejich počet. Stále budou zachovány tři v každém směru místo čtyř, přičemž jeden ve směru na Smíchov bude veden v protisměru.
Firma pak bude mít na dokončení zhruba tři a půl měsíce, což je podle Řediny dostatečné, přestože severní část mostu bude procházet opravou skoro půl roku.
„Největší zpoždění při třetí etapě vzniklo kvůli projektování nového technického řešení, což zabralo více než měsíc. Toto už vymyšlené řešení my nyní můžeme použít u druhé části mostu, kde předpokládáme stejné komplikace jako na té první,“ vysvětluje Ředina.
S komplikacemi se stavebníci setkali i při předešlých etapách, takže ke zpoždění došlo už při té první. Kvůli tomu například silničáři před samotnou rekonstrukcí dělali mnohem více průzkumných vrtů a upravili své postupy.
Stav severního mostu ale předčil všechny špatné zkušenosti s jižní konstrukcí, přestože je o pět let mladší. Důvody, proč tomu tak je, se u odborníků různí. Část tvrdí, že tehdy stavbu odbyli podobně jako mnohé jiné v době těsně před rokem 1989 a pádem komunismu.
Další pak důvod spatřují ve větším zatížení mostu automobilovým provozem a někteří dokonce důvody pro použití nekvalitního betonu přikládají havárii jaderné elektrárny v Černobylu. K té totiž došlo v roce 1986, tedy v době stavby mostu, a Sovětský svaz tehdy potřeboval veškerý dostupný beton pro stavbu ochranného sarkofágu.
Souběh s opravou okruhu
Zpoždění oprav Barrandovského mostu přinese řidičům komplikace i na jiné komunikaci. Původně totiž Ředitelství silnic a dálnic chtělo počkat s rozsáhlou opravou Pražského okruhu až po dokončení oprav mostu, aby obě akce nebyly v souběhu.
Po zprávě o zpoždění ale silničáři rozhodli, že už déle čekat nebudou, a tak už koncem minulého týdne začali s přípravami. Oprava tříkilometrového úseku mezi Lochkovským tunelem a mimoúrovňovou křižovatkou ve Slivenci potrvá až do příštího července.
V celém úseku zůstanou vždy zachovány dva jízdní pruhy v každém směru a řidiči zde mohou očekávat snížení rychlosti až na 60 kilometrů v hodině.
Oprava Barrandovského mostu se ještě víc protáhne, konzole jsou ve špatném stavu |
„Opravovaná část Pražského okruhu není jednou z objízdných tras Barrandovského mostu,“ připomíná náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
Vyjma zmiňovaných omezení čekají Pražany komplikace i na dalších místech na okraji metropole. Celé léto prochází opravou například Průmyslová ulice na jihovýchodě a ve druhé polovině července je pak v plánu rekonstrukce Kbelské na severu.
16. května 2024 |