Na Pražský okruh najela těžká technika, opravy výrazně zkomplikují dopravu

  10:16,  aktualizováno  15:09
Tři kilometry dlouhý úsek svedený jen do jednoho pásu, kudy obyčejně míří řidiči směrem k dálnici D5. Tak to nyní vypadá na Pražském okruhu, kam dnes najela těžká technika a začala frézovat starý asfalt.

Část dálnice mezi Lochkovským tunelem a sjezdem do ulice K Barrandovu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) opravuje už dva týdny, přičemž s dokončením se počítá nejpozději příští červenec.

„Na okruh nastoupila těžká technika. Vyměňujeme šestnáct let starý asfalt,“ uvedl na dnešním brífinku mluvčí ŘSD Jan Rýdl. „Pokud bychom nechali ještě jednu sezonu, byla by degradace silnice ještě větší,“ okomentoval Rýdl důležitost rekonstrukce.

Podle Ondřeje Šucha, mluvčího společnosti Skanska, která úsek opravuje, firma uzpůsobila práce tak, aby byl úsek hotový co nejdříve. Současně například na stavbě operují čtyři frézy a dělníci tam pracují sedm dní v týdnu. V jedné části by podle jeho slov měla rekonstrukce probíhat nepřetržitě.

V Praze začala uzavírka opravovaného jízdního pásu Pražského okruhu ve směru k dálnici D5 mezi Lochkovským tunelem a mimoúrovňovou křižovatkou na Slivenec. (23. července 2024)

„Těsně k dálnici si přivezeme vlastní mobilní betonárnu, aby se materiál nemusel vozit,“ popisuje Šuch s tím, že v některých dnech se bude pracovat i v noci.

Letos až do října

Čtyři jízdní pruhy jsou zachovány, budou jen užší. Různě se v daném úseku také bude snižovat rychlost, někde až na 60 kilometrů v hodině.

Ani zachování dvou jízdních pruhů, ale podle dopravního experta z Fakulty dopravní ČVUT Zdeňka Lokaje nezabrání velkým dopravním komplikacím. Ty jsou na okruhu už nyní, a přestože jsou prázdniny a aut je méně, stojí kolony ve směru k dálnici D1 mnohdy až k nájezdu u Chrášťan.

„Převedení do protisměru v místech, kudy jezdí kamiony, vždy vytvoří úzké hrdlo. Hodně řidičů se navíc bojí jezdit v užším levém pruhu. Situaci pak také navíc komplikují nájezdy, kdy odbočující řidiči dopravní proud zpomalí a mnohdy až zastaví,“ vysvětluje Lokaj.

Práce na tomto dopravním pásu by měly být hotové v druhé půlce října. Následovat bude zimní přestávka, kdy musí zůstat průjezd volný pro údržbu a není ani technicky možné s opravou pokračovat. Provoz tak zde bude bez omezení.

Stavba nového úseku Pražského okruhu mezi Běchovicemi a D1 začne příští rok

Druhý pás v naprosto stejném režimu pak ŘSD plánuje rekonstruovat od dubna do června, v případě komplikací do července příštího roku. Dopravní peklo pro pražské řidiče i pouhé projíždějící ale nastane v září, kdy se do města vrátí lidé z dovolených a metropole se vrátí k běžnému provozu.

ŘSD původně plánovalo s opravami počkat na dokončení Barrandovského mostu. Po oznámení, že se rekonstrukce zdrží minimálně do konce letošního roku, místo aby skončila s prázdninami, se ale silničáři rozhodli nečekat.

„S opravou Barrandovského mostu jsme tuto akci koordinovali, protože se jedná o jednu z odlehčovacích tras. Kdybychom ale počkali byť jen jednu další zimu, tak by se do trhlin dostala voda a poškození by bylo výrazně rozsáhlejší, než je tomu teď. S budoucí opravou bychom pak museli jít podstatně hlouběji, což by znamenalo nejen vyšší náklady, ale také mnohem delší dobu omezení,“ tvrdí Rýdl.

Není kudy

Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) podotýká, že tato část Pražského okruhu nepatří mezi oficiální objízdné trasy vytipované Technickou správou komunikací. Lokaj ale zdůraznil, že jej řidiči i tak využívají. Připomíná také, že kvůli tomu ŘSD loni na jaře spěchalo s opravou Radotínského mostu. „Za poslední dva roky si řidiči navykli, že jedině cesta přes Pražský okruh je spolehlivá, i když je delší,“ míní.

„Řidiči, kteří se v dobré víře budou chtít vyhnout Barrandovskému mostu, čímž ulehčí pražskému provozu, tak zůstanou stát v koloně na okruhu. Potom se jim ale není možné divit, že jsou právem rozezleni a kladou si logickou otázku, proč se tentokrát Praha nedokáže domluvit s ŘSD, což v posledních dvou letech šlo,“ dodává Hřib.

Za této situace není podle svých slov schopný řidičům jedoucím z jihozápadu metropole nebo Středočeského kraje poradit, kudy Barrandovský most objet. Alternativou totiž nejsou ani hlavní tahy městem v této oblasti, jako je třeba Radlická nebo Plzeňská, jelikož jsou v běžných špičkách také beznadějně ucpané.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Autoři: ,