Via Salis dokončuje 32 kilometrů takzvané Strakonické mezi Příbramí a jihočeským Pískem. Jde o první realizovanou spolupráci státu a soukromého investora na české dálniční síti.
První auta by měla na novou čtyřku vyjet letos v prosinci. Kromě nové dálnice pak konsorcium zmodernizuje ještě 16 kilometrů starších částí D4 na Příbramsku a také na Písecku.
První soukromá dálnice má hotové zemní práce. Otevře se před Vánocemi |
„Na část nové dálnice se však doprava přesune už v polovině června. Jezdit se bude ve dvou pruzích od začátku nové D4 u Příbrami po takzvanou Těchařovickou křižovatku,“ informoval ministr Martin Kupka.
Podle něj se doprava svede z provizorních komunikací na novou dálnici zatím v úseku dlouhém 17 kilometrů. Jezdit se bude jedním pruhem každým směrem. Ve všech čtyřech pruzích v celém 32 kilometrů dlouhém úseku se začne jezdit před Vánoci.
Podle premiéra Petra Fialy (ODS), který se kontrolního dne také zúčastnil, zkušenosti s dostavbou D4 ukázaly, že model spolupráce státu a soukromého sektoru (PPP - Public Private Partnership) při výstavbě dopravní infrastruktury funguje. V příštích deseti letech podle něj stát potřebuje investovat do rozvoje dopravní infrastruktury jednotky bilionů korun a počítá s větším zapojením soukromého kapitálu do dalších projektů na dálnicích i železnicích.
Dostavba D4 je nyní hotová zhruba z 85 procent. „Letos zbývá položit vozovková souvrství, dokončit mosty, nainstalovat a zprovoznit dopravní informační systém, dostavět a uvést do provozu operační centrum poblíž Letů a vybudovat odpočívky,“ uvedl generální ředitel Via Salis Christian Biegert.
OBRAZEM: Tahle stavba odsýpá. D4 do Písku dokončuje až přes tisíc dělníků |
Podle generálního ředitele VINCI Construction CS Martina Borovky na D4 nyní pracuje přes 1100 lidí a 500 strojů, a to v celé trase dálnice. Mimo jiné budují odpočívky u Krsic s 246 parkovacími místy, operační centrum, z nějž bude provoz D4 monitorován a řízen, nebo dodělávají mostní konstrukce. Na hlavní trase stavbaři pokládají všechny vozovkové vrstvy, budují odvodnění a osazují středová a krajní svodidla.
„Natahuje se obrovské množství kabelů, které budou podporovat fungování této velmi inteligentní dálnice, která bude celá kontrolována kamerami,“ dodal Borovka. Podzimní měsíce budou podle něj věnovány desítkám dokončovacích prací, testování a ověřování funkčnosti všech prvků dálnice tak, aby v prosinci bylo vše hotovo.
Silničáři už začínají stavět rovněž protihlukové stěny, jejichž délka na celé trase přesáhne čtyři kilometry.
Dostavba 32 kilometrů dlouhé dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem začala v červnu 2021. Všech pět úseků se staví najednou. Náklady budou téměř deset miliard korun. Firmy zároveň modernizují 16 kilometrů už zprovozněných částí.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz