Střední Čechy se promění ve staveniště, v plánu je několik klíčových obchvatů

  10:44
Některá města ve Středočeském kraji si již od výstavby nových obchvatů oddechla, na jiná to teprve čeká. Výstavby obchvatů ovšem brzdí řada podnětů jako jsou novely zákonů, archeologové, nebo i možná zaujatost úředníků.

Stavba obchvatu. Ilustrační foto | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Kladno, Příbram, Úvaly, Hořovice, Čelákovice... Nejen kolem těchto středočeských měst a obcí by měli v příštích letech stavebníci položit kilometry nových obchvatů. Šoférům přinesou plynulejší provoz a rychlejší cestu k cíli, obyvatelům pak uleví od dopravní zátěže.

Po letech čekání je obchvat Břeclavi na dohled, ŘSD ukázalo nejnovější plány

Jenže zatímco například lidé v Jílovém, Staré Boleslavi nebo Králově Dvoře si díky nedávno dokončeným přeložkám již od dopravní zátěže oddychli, v dalších obcích regionu jejich výstavbu netrpělivě očekávají. První kopnutí do země totiž silničáři často odkládají kvůli změnám zákonů, komplikovaným výkupům pozemků, protestům ekologů nebo archeologickým průzkumům.

Moře otázek a vibrující sklenice

Především východní okraj metropole a „vnitřní prstenec“ středních Čech se v příštích letech promění ve velké staveniště.

Fakta

Jaké obchvaty ŘSD a kraj v současnosti připravují

Dostavba obchvatu Mělníka (plánované zahájení výstavby v roce 2030).
● Jihovýchodní obchvat Příbrami (2026).
● Obchvat Poděbrad (2029).
● Obchvat Luštěnic (2028).
● Obchvat Krchleb (2028).
● Přeložka Běchovic a Úval (2025). ● Obchvat Bezna (2027).
● Obchvat Byšice (2027).
● Přeložka Mladá Boleslav/Martino- vice (2025).
● Obchvat Mělnického Vtelna (2027).
● Přeložka Malín/Kuchyňka (2027).
● Obchvat Kladna (2026).
● Obchvat Čelákovic (2024).
● Obchvat Rakovníka (2024).
● Obchvat Hořovic (2024).

Kromě dostavby Pražského okruhu se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zaměří na vybudování obchvatu Běchovic, Újezdu nad Lesy a Úval, které nová přeložka „kolínské“ magistrály obkrouží.

Více než 12 kilometrů dlouhá komunikace za 6,5 miliardy korun, která se na současnou silnici I/12 napojí východně od Úval, slibuje dálniční parametry; v každém směru budou dva jízdní pruhy.

„V současné době probíhá výběrové řízení na zhotovitele stavby, které jsme kvůli opakovaným dotazům uchazečů prodloužili do září. Práce by měly začít příští rok a skončit v roce 2025,“ řekl MF DNES mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jiří Veselý.

Řidiči i lidé v obcích na tento obchvat čekají přes dvacet let. Běchovická přeložka prošla posouzením vlivu na životní prostředí (EIA) už v roce 2003. O několik let později však ministerstvo životního prostředí souhlasné stanovisko k EIA zrušilo s ohledem na přijatou novelu zákona. Projekt se totiž nedostal na seznam strategických staveb, kterým se platnost starých EIA obnovila ve zjednodušeném procesu.

Více než pětikilometrový obchvat Kladna odvede dopravu ze zastavěných aglomerací Malého a Velkého Přítočna i centra největšího středočeského města. Zároveň tím vznikne nové propojení dálnic D6 a D7.

Připravovanou stavbou reaguje ŘSD na intenzitu dopravy na souběžné silnici I. třídy, která v Kladně přesahuje deset tisíc vozidel denně. Řada řidičů kamionů totiž tuto komunikaci využívá právě jako zkratku mezi dálnicemi D6 a D7. Stavět by se mělo začít v roce 2026.

Na mapce je znázorněný obchvat Běchovic, Újezdu nad Lesy a Úval na silnici I/12.

Jihovýchodní obchvat Příbrami, jenž se plánuje už od 80. let minulého století.

Trasa obchvatu Kladna

„Už na to čekáme jako na smilování. Když někdy projede kolem těžký kamion s návěsem, tak mi vibrují skleničky ve skříni. Na silnici je navíc jeden zúžený úsek, takže když jedou dvě široká auta proti sobě, musí jedno zastavit,“ čílil se obyvatel Malého Přítočna Martin Polák.

Proti trase obchvatu bojovali trochu paradoxně právě i lidé z obcí, které díky němu nebudou pod takovým dopravním náporem. Přeložka totiž měla vést i kolem bažantnice s ohroženými druhy ptáků a petici proti stavbě podepsaly stovky lidí. Odbor životního prostředí a zemědělství Středočeského krajského úřadu však nakonec vydal souhlasné stanovisko k EIA.

Objektivitu zaručí až v Praze

Ještě déle čekají na jihovýchodní obchvat města v Příbrami, jehož výstavba se plánovala už před rokem 1989. První etapu přeložky silnice I/18 brzdí i neobvyklé komplikace. ŘSD totiž požádalo loni o územní rozhodnutí k téměř pětikilometrovému úseku na krajském úřadě.

Ten ovšem letos v únoru oznámil ministerstvu dopravy, že vedoucí odboru územního plánování a stavebního řádu je příbuzná s účastníky řízení, majiteli pozemků a rodinného domu, čímž vzniká riziko podjatosti. Resort proto musel řízení přesunout na pražský magistrát.

Dědek zaplatí odbočku z budovaného obchvatu k nové pardubické hale

Paradoxně dál v přípravě je tak nyní 5,5 kilometru dlouhý úsek mezi Bohutínem a Brodem, který je označený až jako druhá část obchvatu Příbrami. „Zahájení její výstavby plánujeme na rok 2026,“ konstatoval mluvčí ŘSD Jan Veselý.

To trasu plánovaného obchvatu Hořovic obsadili archeologové, kteří tam nalezli pravěká sídliště.

„Stavba však začne už letos na podzim a první řidiči by se měli po nové silnici projet za dva roky,“ dodal krajský radní pro oblast silniční dopravy Karel Bendl (ODS).

Autor: