SOS tabule a zářivé pásky zvýrazní tlačítka na zastavení metra. Už se testují

  16:12,  aktualizováno  18:22
Pražský dopravní podnik nově zvýraznil nouzová tlačítka sloužící k zastavení metra páskou a cedulí s nápisem „SOS. Nouzové zastavení vlaku“. Řada cestujících totiž nevěděla, kde takové tlačítko je a jak funguje. Kdyby ho uměli používat, mohli zachránit spousty životů.

Začátkem srpna zemřel po pádu do kolejiště pražského metra nevidomý muž. Mohl přežít, pokud by některý z cestujících na perónu stiskl nouzové tlačítko. Vlak by pak stihl zastavit ještě v dostatečné vzdálenosti od nástupiště.

Řada cestujících však při následné osvětové kampani, do níž Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) zapojil také média, uvedla, že o umístění tlačítek neví, nedovede je použít nebo že jejich označení je málo výrazné. To tvrdila i řada lidí v průzkumu iDNES.cz provedeném přímo v podzemce.

Nouzové tlačítko

Tlačítko pro nouzové zastavení vlaku se nachází v každé stanici metra, a to zpravidla čtyřikrát.

Chrání ho tenké sklo, které lze v případě pádu člověka do kolejiště rozbít a tlačítko zmáčknout. Stisk pak přijíždějící metro zastaví.

Dopravní podnik se proto rozhodl nouzová tlačítka v metru speciálně vyznačit. Pro lepší viditelnost jsou nově obtažena po svém obvodu žlutou nebo žluto-černou páskou a upozorňuje na ně cedule s nápisem „SOS. Nouzové zastavení vlaku“.

Šéfeditor iDNES.cz ceduli zaznamenal ve stanici metra Můstek. „Je to na lince B, v obou směrech a na obou koncích nástupiště. Tlačítka doprovázejí info cedule, které jsou však poměrně nevýrazné. Cestující si všímají, ale podle některých jdou těžce přečíst,“ upozornil.

Výraznější značení nouzových tlačítek okomentoval náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib. „Zkoušíme dvě varianty provedení a budeme zkoušet, která funguje lépe. Jedna je klasická dopravácká (červená), druhá je v souladu s navigačním systémem Čitelná Praha (černá),“ uvedl na X.

Podle Hřiba se zvažuje i umístění směrových šipek na podlaze. „Kromě úpravy viditelnosti nouzových tlačítek ještě zvažujeme umístění směrových šipek na podlaze, které by na přítomnost tlačítka upozornily,“ popsal.

Redakce iDNES.cz oslovila dopravní podnik s otázkou, ve kterých stanicích plánuje tlačítka zvýraznit, což DPP zatím neuvedl. „Chystáme k tomu oficiální komunikaci, vyjádříme se v tiskové zprávě,“ napsal redakci vedoucí odboru komunikace DPP Daniel Šabík.

Jsou teď podle vás nouzová tlačítka dostatečně výrazná?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00pátek 6. září 2024. Anketa je uzavřena.

Ne73
Ano47

Tlačítko pro nouzové zastavení vlaku má každá stanice. „U každé koleje jsou dvě, zhruba na začátku a na konci nástupiště. Jeho přesné umístění záleží na architektonickém řešení stanice,“ vysvětlil vedoucí odboru Technologie provozu DPP Eduard Votava.

Kde jsou nouzová tlačítka v metru? Podívejte se. Cestující o nich nevědí

„Stačí palcem či loktem promáčknout tenké sklo a stlačit ho.“ Přijíždějící metro lze zastavit ještě ve chvíli, kdy už se z tunelu ozývají zvuky. Stlačení ovlivní vlakový zabezpečovač a vozu nakóduje nulovou rychlost.

16. srpna 2024

Autor: