Přetáhnete stání zdarma? Zaplatíte i za něj. IKEA rázně řeší parkování

  15:16
Obchodní centrum Homepark v Praze u obchodního domu IKEA na Zličíně zpoplatnilo další stání na svém parkovišti, kde často nechávali auta lidé dojíždějící do metropole. Těmto řidičům tak docházejí možnosti, kde zaparkovat. Pokud na tomto parkovišti ale přetáhnete nabízenou dobu stání zdarma, zaplatíte i ji.

Zpoplatněné parkování v areálu Homepark u obchodního domu IKEA v Praze na Zličíně. (16. července 2024) | foto: Anna Boháčová, MAFRA

Prvních pět hodin zdarma, každá další za padesát korun. Zní to jako běžný a navíc poměrně benevolentní ceník parkování u nákupního centra. Má to ale ještě háček.

Kdo za nově instalovanými závorami stráví více než bezplatných pět hodin, zaplatí za kompletně celou dobu stání. Tedy i za čas, který byl původně zdarma. Pokud tedy například někdo chce stát u centra v kuse osm hodin, bude ho to stát 400 korun. (přesné podmínky má IKEA v Provozním řádu parkoviště)

Homepark Zličín vlastněný společností IKEA, kde kromě švédského obchodu s nábytkem je třeba i hypermarket Tesco, tímto způsobem přitvrdil, aby ochránil své zákazníky.

„Chceme pro naše zákazníky zajistit co nejpohodlnější parkování. Nechceme, aby jim místa zabírali řidiči, kteří parkoviště používají jen jako odstavnou plochu a v areálu nenakupují,“ sděluje MF DNES mluvčí společnosti IKEA Petr Šašek.

Zařízení na čtení RZ si navíc značky pamatuje, takže se zpoplatnění nevyhnou ani ti „mazaní“, kteří po čtyřech hodinách z parkoviště vyjedou a zase se na něj vrátí. Jedinou výjimku budou mít návštěvníci dětského zábavního centra Toboga, kteří v něm často pobývají celý den. Ti u obsluhy dostanou lístek pro bezplatný výjezd.

Zpoplatněné parkování v areálu Homepark u obchodního domu IKEA v Praze na Zličíně. (16. července 2024)

Lidé dojíždějící do metropole tak přišli o další možnost, kde zadarmo nebo za pár korun odstavit své auto a přesto být jen kousek od stanice metra. Praha sice loni otevřela nový parkovací dům v Petržílkově ulici v Nových Butovicích se dvěma stovkami míst v režimu P+R, to ale zdaleka nestačí, protože v některých dnech tu kolem deváté ráno zbývá méně než dvacet míst.

Další parkovací možnosti by byly potřeba ještě více na okraji metropole – třeba právě na Zličíně. Řidiči ze západu se totiž k butovickému parkovacímu domu dostávají především Rozvadovskou spojkou, která je u Prahy každý neprázdninový všední den ucpaná, a řada lidí ji proto objíždí přes obytnou zónu ve Stodůlkách.

Jaký máte názor na výše popsaný systém parkování?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00středa 24. července 2024. Anketa je uzavřena.

V pořádku, IKEA nechce mít před obchodem odstavné parkoviště4129
Nelíbí se mi to, platit bych měl pouze dobu nad rámec bezplatného stání290

Historie se opakuje

Podobné opatření jako Homepark zavedla před osmi lety také nedaleká Metropole Zličín, která je jen přes ulici od stanice metra a také od dvou parkovišť P+R, jež jsou ale pravidelně plná už brzy ráno.

Zpoplatnění tehdy souviselo s návalem řidičů způsobeným rozšířením modrých zón, kterým se lidé snažili vyhnout. Právě u Metropole Zličín by podle plánu města mělo vzniknout nové záchytné parkoviště.

„Jednání s Metropolí probíhají, přičemž v tuto chvíli se posuzují jednotlivé možnosti, jak může hlavní město Praha se soukromým subjektem spolupracovat,“ informuje náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib.

Záměr vybudovat se soukromým partnerem parkoviště rada města schválila už v září 2022. Podle něj zde má vzniknout parkovací dům pro skoro dva tisíce aut, přičemž městu má být vyhrazeno 1 400 stání.

Ani tento projekt, ani stavba parkoviště P+R u stanice metra Depo Zličín, plánované v minulosti, nicméně nejsou zahrnuté v akčním plánu dopravních investic do roku 2026 a jejich osud je tak momentálně nejistý.

Spása na konci desetiletí

Zlepšit situaci by koncem desetiletí měl terminál Dlouhá Míle, který má vzniknout vedle obchodního centra Šestka v rámci rychlodráhy Praha–letiště–Kladno.

„Stávající kapacita P+R parkovišť je v této oblasti nicotná, takže nově budované P+R parkoviště by mělo ulehčit zejména Veleslavínu, Liboci, Střešovicím, Vokovicím a samozřejmě Dejvicím,“ popisuje dopravní expert z Fakulty dopravní ČVUT Zdeněk Lokaj.

Lidé dojíždějící do Prahy z tohoto směru totiž používají pro cesty do centra především Evropskou nebo Patočkovu ulici, jelikož nemají kde nechat auta na okraji metropole.

Praha 6 proto v souvislosti s plány na stavbu terminálu nedávno zaslala své připomínky, ve kterých mimo jiné požaduje kapacitu P+R parkoviště alespoň 1 911 míst. „Z terminálu Dlouhá Míle se nesmí stát druhý nešťastný Veleslavín se špatnou dopravní kapacitou,“ komentuje radní Prahy 6 pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš.

Autor: