Uvedl to organizátor pražské a středočeské hromadné dopravy Ropid v tiskové zprávě.
Nová grafická podoba dostala zelenou po ročním testování. „Nad jednotlivými dveřmi se bude střídat upravené klasické schéma všech linek s jednolinkovou variantou ve větším detailu. Nová bude také podoba podrobnějších schémat sítě s detailem centra Prahy u některých dveří,“ popsal novinku mluvčí Ropidu Filip Drápal.
První soupravy s novou grafikou se vydaly do provozu už den před Vánoci. Grafiku zpracovalo studio Side2 v rámci projektu Čitelná Praha. Schéma reflektuje připomínky veřejnosti během testování i podnětů z praxe.
„Děkuji všem cestujícím, kteří se zúčastnili testování a poskytli nám cennou zpětnou vazbu. Ta pro nás byla absolutně klíčová. Díky ní jsme oproti původnímu návrhu třeba zvětšili písmo, zlepšili symbol pro bezbariérovost nebo zvýraznili přestupní stanice,“ řekl náměstek pražského primátora a radní pro dopravu Zdeněk Hřib.
Místo všech jen linka, kterou jedete. Metro testuje další schéma zobrazení stanic![]() |
Vadilo množství informací i bezbariérovost
Průzkum podle Ropidu potvrdil čitelnost a srozumitelnost nových prvků. Lidé si pochvalovali tmavý podklad oproti současnému bílému. Přesto byly zjištěny některé nedostatky jako například velká koncentrace informací v centrální části schématu, rušivě působilo i střídavé uspořádání názvů jednotlivých stanic.
„Hůře pochopen byl nový symbol bariérovosti, protože oproti stávajícím zvyklostem jsou speciálním symbolem označeny naopak stanice, které bezbariérové ještě nejsou. Lidé naopak neměli problém s prohozením některých konečných úseků metra kvůli budoucí možnosti doplnění budované linky D,“ dodává Drápal z Ropidu.
Jaké podobě schémat linek pražského metra (tzv. jezevčíků) byste dali přednost?
Hlasování skončilo
Čtenáři hlasovali do 0:00pondělí 30. prosince 2024. Anketa je uzavřena.
Dodal, že i přes jasně lepší čitelnost a přehlednost jednolinkového schématu dávají lidé přednost schématu celé sítě metra. Proto bylo nakonec rozhodnuto o kombinaci obou typů schémat, která budou umístěna nad dveřmi vždy na jedné plošině proti sobě. Jezevčík se všemi linkami pak nově nebude obsahovat malé přehledové schéma u pravého okraje, protože ho lidé vnímají jako nadbytečné.
Jako velmi užitečné se pak ukázalo doplňkové schéma s detailem centra včetně znázornění tramvajových tratí umístěného u vybraných dveří. Počet těchto schémat proto Ropid zdvojnásobí, nahradí jimi výňatek ze smluvních přepravních podmínek, který je nyní umístěn také ve vitrínách ve stanicích metra a pro cestující ve vozech má již minimální užitek.
Co se změnilo oproti testovanému návrhu?
|
Představení nového navigačního systému (2022):
5. dubna 2022 |