Spor Kladna a kraje řeší kriminálka. Radní musel vysvětlovat financování autobusů

  18:20
Dohady mezi Kladnem a Středočeským krajem o financování provozu krajské autobusové dopravy na Kladensku graduje. Kromě soudů už se kauzou zabývá také středočeská policie. Někdo totiž podal trestní oznámení na krajského radního pro oblast veřejné dopravy Petra Boreckého z hnutí STAN. Ten kvůli tomu před několika dny musel podávat vysvětlení na policii v Kladně, kde bylo oznámení podáno.

„Kladenští kriminalisté z oddělení hospodářské kriminality se případem zabývají a zajišťují veškeré potřebné podklady. Vzhledem k tomu, že případ je ve fázi prověřování, bližší informace není možné v tuto chvíli sdělit,“ sdělila MF DNES mluvčí středočeské policie Michaela Richterová.

Trestní oznámení bylo podáno pro „zneužití veřejných pravomocí“ a týká se nového systému financování veřejné autobusové dopravy v kraji, podle něhož obce a města přispívají na její provoz. Příspěvek se týká pouze spojů nad rámec stanovených standardů a hejtmanství jej zavedlo v červnu 2021.

„Ničeho se neobávám, já mám svědomí čisté,“ řekl Petr Borecký s tím, že na policii v Kladně vypovídal asi hodinu a půl, kdy musel například vysvětlovat, že nový systém prošel celým schvalovacím procesem – tedy výborem pro dopravu, krajskou radou i zastupitelstvem. Osobně tak za něj není odpovědný.

Soud zamítl žalobu Kladna, které kraj vyloučil ze systému hromadné dopravy

Borecký na policii uvedl, že systém standardů dopravní obslužnosti hejtmanství zavedlo s cílem stanovit transparentní systém, aby se nestávalo, že některá města platí hodně, jiná zase nic. Velkým odpůrcem této změny je dlouhodobě kladenský magistrát, který by měl na autobusy nově přispívat 12 milionů korun ročně.

Smlouvu navrženou krajem označil kladenský primátor Milan Volf (Volba pro Kladno) za nezákonnou a diskriminační. Podle něj je krajem požadovaný příspěvek příliš vysoký a dopravní obslužnost má ze zákona zajišťovat kraj. Kladno se ani po téměř třech letech s hejtmanstvím nedohodlo a to následně omezilo některé spoje.

Přeplněné autobusy

Proč kraj udělal změny?

Záměrem bylo vytvořit transparentní a jednotný systém dopravní obslužnosti pro všechny obce v kraji. Principem je, že kraj hradí náklady na standardní dopravní obslužnost dle předem stanoveného klíče. Pokud ale obce chtějí spoje nad rámec tohoto standardu, musí na tyto spoje přispívat, a to ve výši 75 % nákladů potřebných na jejich provoz. Zbylých 25 % hradí středočeské hejtmanství. Jednotlivé obce mají přesný přehled o tom, kolik a kdo na který spoj přispívá, k tomuto slouží i veřejně dostupný web www.sdo2020.cz. Zde si mohou starostové nebo běžný občan udělat přesný přehled, kolik je hrazeno za konkrétní spoj. Velká část měst již na tento systém přistoupila, odmítá jej hlavně Kladno jako nezákonný.

Vedení Kladna poté podalo žalobu k soudu. Omezení spojů o zhruba deset procent totiž podle Volfa působí problémy především na vytížených linkách mezi Kladnem a Prahou, autobusy jsou mnohdy přeplněné a cestující se do nich ani nedostanou.

Krajský soud žalobu Kladna nejdříve odmítl projednat, magistrát proto podal kasační stížnost. Té Nejvyšší správní soud vyhověl a vrátil věc před krajský soud.

Žalobu následně soud projednal a loni 29. listopadu zamítl, protože podle soudce Petra Šuránka nebyla podle práva. Tím však spor neskončil, kladenský magistrát totiž znovu podal kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, který zatím ještě nerozhodl.

Teď se navíc věcí zabývá kladenská policie. Ta nesdělila, kdo trestní oznámení na člena krajské rady podal. „S trestním oznámením na pana Boreckého nemá Statutární město Kladno ani žádný jeho představitel nic společného,“ odmítá spojitost s oznámením mluvčí města Kladna Vít Heral.

Podle něho se nicméně postoj Kladna nemění. „Od začátku říkáme, že kraj má ze zákona povinnost platit meziměstské spoje, město zase svoji MHD. Nadále se bráníme a budeme se bránit soudní cestou,“ řekl mluvčí. Dodal, že město zásadně nesouhlasí s listopadovým odůvodněním rozsudku a zamítnutím žaloby. „V březnu jsme proto podali kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, kde už jsme jednou uspěli. Čekáme na jeho rozhodnutí,“ dodal Vít Heral.

Prozatím ovšem celý spor dopadá hlavně na cestující.