Návraty lanovky z „vrchu lásky“. Čtvrtá generace se bude červenat a mrkat - regiony.impuls.cz

Návraty lanovky z „vrchu lásky“. Čtvrtá generace se bude červenat a mrkat

  16:00
Vozila spartakiádní cvičence, zamilované na 1. máje i turisty. Než se loni kvůli technickým potížím zastavila, vozila petřínská lanovka ročně skoro dva miliony lidí. Lanovka na Petřín slouží od roku 1891. Po rekonstrukci vysloužilé vozy nahradí nová, už čtvrtá generace.
Oba vozy lanovky opouští Petřín, míří do muzeí | (2:01) | video: iDNES.tv

V polovině týdne přijel pro staré vozy jeřáb a čekala je poslední cesta do muzea. „Zhruba rok potrvá rekonstrukce tratě a přibližně pět až šest měsíců testování nových vozů. To znamená, že první cestující se novou lanovkou na Petřín svezou nejdříve v létě 2026,“ vypočítává Jan Šurovský, technický ředitel pražského dopravního podniku.

„Z urbanistického ani z architektonického hlediska se nebude v rámci rekonstrukce nic zásadního měnit,“ dodal Šurovský.

Pro lanovku, která je dlouhá půl kilometru a zdolává stotřicetimetrové převýšení petřínského kopce, to není nic nového. Nestabilní svah přerušil její provoz mnohokrát.

Celou historií lanovky se táhnou problémy s jejím fungováním. Nejprve přerušila její provoz první světová válka a provoz byl obnoven až v roce 1932. Poté v 60. letech sesuv nestabilního petřínského svahu poničil část kolejí. Řada fanoušků lanovky považovala za zázrak, když se tehdy po dvaceti letech opět rozjela.

Třetí jezdila čtyřicet let

Současná lanovka, byla v pořadí už třetí. Začala jezdit u příležitosti československé spartakiády v roce 1985. Dráha vede od barokního domu na Újezdě průlomem v Hladové zdi na Petřín. Má jednu zastávku po cestě u restaurace Nebozízek. V jejím sousedství je také křížení, kde se vyhýbají dvě proti sobě jedoucí soupravy. „Menší odstávky s cílem opravit a zkontrolovat její technický stav či věčně nestabilní petřínský svah probíhaly pravidelně každý rok,“ upozornila už před časem mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Loni 13. září jely stávající vozy třetí generace na Petřín naposledy. Extrémní množství srážek poškodilo trať natolik, že dopravce byl nucen její provoz ukončit.

„Je to poprvé, co lanovka ukončí provoz tak, že se vyzvednou vozy ven z trati a uchovají se v muzeích. Nové vozy budou v principu obdobné kapacity, koncepce a rychlosti. Památkově chráněný stroj, který lanovku poháněl už od roku 1932, se zachová. Takže o své srdce lanovka nepřijde,“ popsal Šurovský.

Dělníci nejdříve odstraní kolejnice, ale také stožáry osvětlení nebo obslužné schodiště. Následně zbourají samotné těleso dráhy včetně inženýrských sítí. Celý svah vyztuží pět stěn složených ze železobetonových mikropilotů, které dělníci umístí do hloubky až 15 metrů.

Budou se červenat a mrkat

Po rekonstrukci vysloužilé vozy nahradí nová, už čtvrtá dvojice, na kterou podnik v minulosti vypsal designovou soutěž. Ve Švýcarsku je za 137,7 milionu korun vyrobí rakousko-švýcarská skupina Doppelmayr/Garaventa podle designu českého studia Anna Marešová designers, které v soutěži uspělo.

Nové vagony budou prosklenější, budou mít sklápěcí sedačky a upravenou vyhlídkovou plošinu. Při míjení na trati na sebe zablikají. Kapacita jedné soupravy se má zvýšit ze 100 na 120 lidí. „Naším cílem bylo vytvořit design, který je nadčasový,“ uvedla designérka Marešová.

Tím, že je Petřín „vrchem lásky“, budou spolu nové vozy komunikovat.

„Když se u Nebozízku potkají, jedna lanovka mrkne na druhou a ta se zastydí a zčervená jí interiér,“ popsala návrhářka.

Autor: