Městský okruh? Teď, nebo nikdy. Pražští radní spustili zadávací řízení

  16:04
Hlavní město spustilo zadávací řízení, jehož vítěz posune dostavbu chybějící části Městského okruhu až k vydání stavebního povolení. Záměr v úterý schválili radní. A to doslova za pět minut dvanáct. Praha totiž alespoň nepravomocné povolení potřebuje získat za méně než tři roky. V opačném případě hrozí zpoždění celé výstavby až o dekádu, případně dokonce zkáza celého projektu.

ilustrační snímek | foto: Dan MaternaMAFRA

Už v říjnu 2012 získal magistrát kladné stanovisko dopadů na životní prostředí EIA, což je úplně první významný dokument, který každý větší projekt potřebuje.

Vzhledem k tomu, že se mění podmínky a vyvíjí se okolí plánovaných staveb, je tento posudek platný pouze pět let, během kterých je potřeba získat stavební povolení.

Dostavba pražského vnitřního okruhu se prodraží. Vyjde na 113 miliard

V případě Městského okruhu a Libeňské spojky se tak ale nestalo, a tak město už třikrát požádalo o prodloužení platnosti EIA. Nyní je stanovisko platné do října 2027. Tento termín je ale kvůli legislativním změnám konečný.

Zpoždění o dekádu

„EIA se dala v minulosti neomezeně prodlužovat. Novelou z dílny ministerstva životního prostředí se ale podařilo dosáhnout toho, že to nadále možné není,“ popisuje radní pro finance Zdeněk Kovářík (ODS).

„Ministerstvu dopravy se podařilo vyjednat výjimku pro liniové dopravní stavby a následně také na některé vodohospodářské, které staví stát. Z těch dopravních jsou typické třeba dálnice,“ říká Kovářík.

Začala stavba další části Pražského okruhu, má ulevit jihovýchodu města

„Bohužel se trochu pozapomnělo na to, že stát není jediný investor, který důležité infrastrukturní stavby staví. Tak se ta výjimka nevztahuje například na náš Městský okruh, který má stavět město,“ dodává.

Magistrát, který v roce 2022 odevzdal dokumentaci pro územní rozhodnutí, nyní tak musí neprodleně razítka získat. Proto nové zadávací řízení počítá s dotažením projektu až alespoň po nepravomocné stavební povolení, které stačí k tomu, aby město nepřišlo o EIA.

Úsek 511 Pražského okruhu

Koncem loňského roku se po dlouhých letech konečně pohnula také dostavba vnějšího Pražského okruhu. ŘSD zahájilo stavbu úseku 511 mezi Běchovicemi a dálnicí D1 v prosinci. Po svém otevření by dálnice měla především odklonit kamiony, které nyní jezdí přes Spořilov a Štěrboholskou radiálu, a odlehčit také dopravě na Jižní spojce. Stavba úseku o délce 12,6 kilometru by měla vyjít na 9,8 miliardy korun. Hotovo by mělo být v roce 2027. Bude se jednat o osmou část okruhu uvedenou do provozu. První z nich se otevřela v roce 1983. Na dosud poslední otevřený úsek mezi dálnicemi D1 a D5 auta vyjela v roce 2010. Kromě úseku 511 chybějí ještě tři úseky okruhu v severní části metropole od Satalic kolem Březiněvsi k Ruzyni.

„Pokud nebude dokončena příprava a povolení záměru Městského okruhu a Libeňské spojky ve stanovené koncepci a časové ose, tak jak byla předpokládaná před zavedením legislativních změn, tak oproti očekávání dokončení stavby v období 2030–2040 dojde jistě ke značnému časovému posunu až na období 2040–2050,“ píše se v důvodové zprávě k schválenému usnesení z úterý.

V takovém případě by totiž bylo nutné stanovisko získat znovu, přičemž naposledy tento proces trval pět let. Navíc by nyní reálně hrozilo, že metropole jej už podruhé nezíská.

„Vzhledem k tomu, jak se v mezičase změnily zákony o EIA, není už teď de facto možné stanovisko pro Městský okruh získat,“ zdůrazňuje Kovářík. Podle schváleného usnesení by k přidělení zakázky mělo dojít v únoru – poté, co zadání schválí zastupitelé na lednové schůzi.

Vzhledem k tomu, že rada zvolila formu jednacího řízení bez uveřejnění (JŘBU), může vše proběhnout velmi rychle. V případě JŘBU totiž zadavatel neoznamuje zadávací řízení ve věstníku veřejných zakázek.

Oslovuje tak omezený okruh potenciálních dodavatelů, čímž se vyhne případnému zpochybňování tendru. Takový postup je méně transparentní a u nadlimitních zakázek, jako je tato s hodnotou 224 milionů korun, je možné ho použít mimo jiné jen v naléhavých případech.

Deset miliard korun. ŘSD vybralo stavitele Pražského okruhu z Běchovic k D1

„Je to jediný mechanismus, který nám umožní vše stihnout a podle realizovaných tržních konzultací navíc také nejlevnější,“ sděluje Kovářík. Zakázky se tak s největší pravděpodobností ujme sdružení firem, které už připravovalo dokumentaci pro územní rozhodnutí.

Dokument počítá s realizací po dobu 28 měsíců, získat povolení by se tedy mělo stihnout do léta 2027.

Přes sto miliard korun

Ale ani pokud bude mít Praha stavební povolení v kapse, nebude vyhráno. Městský okruh je totiž momentálně jediným rozpracovaným projektem, na který nemá hlavní město peníze.

Chybějící úsek vnitřního okruhu na severovýchodě metropole, dlouhý 11 kilometrů, naváže na Pelc-Tyrolce na tunel Blanka a povede do Libně na křižovatku U Kříže a dále z Balabenky do Strašnic. Zhruba 8,5 kilometru povede tunely.

Celý Pražský okruh by mohl být hotový do roku 2032, věří šéf ŘSD Mátl

Součástí bude i Libeňská spojka, která propojí Balabenku s dálnicí D8 a uleví Zenklově ulici. Dostavba by podle odhadů měla vyjít na 113 miliard korun. Dohodnout se na financování státem bude nicméně podle Kováříka úkolem až v přespříštím volebním období.

Autor: