iDNES.cz

Slepec v metru mohl žít, kdyby se stisklo nouzové tlačítko. Zkusili jsme to

  12:00
Nevidomý muž, který minulý týden zemřel po pádu do kolejiště pražského metra, mohl přežít. Kdyby některý z cestujících na perónu stiskl nouzové tlačítko. Vlak by tak stihl zastavit ještě v dostatečné vzdálenosti od nástupiště. Jenže řada cestujících ani neví, kde takové tlačítko je, či kde ho hledat. Jak funguje, si vyzkoušeli redaktoři iDNES.cz.

Tunelem z pražské stanice linky metra B Invalidovna se v plné rychlosti řítí souprava. Na peróně následující Křižíkovy však jeden z cestujících náhle mačká záchranné tlačítko pro nouzové zastavení vlaku – do kolejiště spadl člověk. Vagóny prudce brzdí. Tragédii se podařilo předejít...

K naplnění popsaného scénáře minulý týden ve čtvrtek, kdy po nešťastném pádu do kolejiště „béčka“ zemřel nevidomý muž, chybělo jen málo. Stačilo přitom, aby někdo z více než dvaceti přítomných na nástupišti pohotově vyhledal záchranné tlačítko, rozbil ochranné sklo a stlačením zamezil příjezdu vlaku.

Souprava v době mužova pádu ještě stála v předchozí zastávce, dvě minuty od Křižíkovy. Cestující do centra tak měli bezmála několik desítek sekund k vyhledání tlačítka a jeho použití.

„Kdyby někdo věděl, že ho má stlačit, a učinil tak bezprostředně po pádu muže, vlak by z Invalidovny ani nevyjel,“ říká vedoucí odboru komunikace Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) Daniel Šabík.

Tragédii v metru mohli lidé zabránit, ale nedokázali rozbít sklíčko u alarmu

Podle mluvčí pražské policie Evy Kropáčové kamerové záznamy z místa dokazují, že nevidomý z perónu spadl nešťastnou náhodou, když „šlápl naprázdno“. „Nebylo to ovšem tak, že by mu lidé nechtěli pomoct. Někteří začali brát telefony a volat na tísňovou linku, nikdo však zřejmě ani netušil, že má udělat to nejpotřebnější – hledat tlačítko.“

Jeden stisk zachrání život

Tlačítko pro nouzové zastavení vlaku má přitom každá stanice. „U každé koleje jsou dvě, zhruba na začátku a na konci nástupiště. Jeho přesné umístění záleží na architektonickém řešení stanice,“ vysvětluje vedoucí odboru Technologie provozu DPP Eduard Votava.

Záchranné tlačítko pro nouzové zastavení vlaku v pražském metru B ve stanici Křižíkova (15. srpna 2024)

S novináři tak ve čtvrtek večer přistupuje právě k tomu na Křižíkově ve směru do centra. Je označeno výraznou červenou barvou a nachází se asi ve třetině perónu. Použití názorně demonstruje: „Stačí palcem či loktem promáčknout tenké sklo a stlačit ho.“

Přijíždějící metro lze zastavit ještě ve chvíli, kdy už se z tunelu ozývají zvuky. Stlačení ovlivní vlakový zabezpečovač a vozu nakóduje nulovou rychlost.

Pád nevidomého do kolejiště zastavil metro na lince B. Policie zjišťuje příčinu

Doba brzdění podle Šabíka záleží na několika faktorech. „Vlak bude brzdit delší dobu, když pojede v provozu a plný. Také záleží na konkrétní stanici a sklonu, po kterém se do ní přijíždí. V průměru ale můžeme mluvit o brzdné dráze sto metrů,“ shrnuje. Metro při jízdě v tunelu dosáhne až 80 km/h, do stanice pak přijíždí v rychlosti průměrně o 25 km/h nižší.

„Tlačítko je možné použít i v případě, že vlak stojí ve stanici a cestující spadne mezi vagóny. Zmáčknutí pak znemožní odjezd,“ doplňuje Votava další využití.

V každé stanici se sice nachází dozorčí, který sleduje záběry z kamer v kukani, avšak je vytížen tolika úkony, například řízením eskalátorů, že není schopen pohyb v kolejišti vždy uhlídat. Pomáhat tak často musí pouze další cestující. „V žádném případě jim ale nedoporučujeme, aby do kolejiště za dotyčným skákali,“ apeluje Kropáčová.

V kolejišti si lehněte do žlabu

Navíc existují i případy, kdy člověk do kolejiště spadne až v moment, kdy je už metro vidět v tunelu, a vlak tak ani při použití nouzového tlačítka nedokáže dobrzdit. „V takovém případě si člověk musí lehnout do žlábku mezi kolejemi, na záda nebo břicho, jak dokáže, a čekat na příjezd a pomoc IZS,“ radí Votava.

Ve zmíněné situaci je však dotyčný podle Votavy často tak otřesený nebo zraněný, že postupu není schopen.

Víte, kde hledat nouzové tlačítko k zastavení vlaku metra a uměli byste ho použít?

celkem hlasů: 4758

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00pátek 30. srpna 2024. Anketa je uzavřena.

Nikdy jsem o něm neslyšel/a3363
Ano, vím, kde bývá a dokázal/a bych ho použít894
Vím, že existuje, ale vůbec nevím, kde ho hledat442
Už jsem ho registroval/a, ale nevím, jak a kdy ho použít59

Nejvíc střetů je na lince B

Manipulací s tlačítkem policie běžně za rok registruje zhruba 1 200 na všech linkách. Podle Kropáčové ale jen v deseti procentech případů je použito oprávněně, tedy po vstupu do kolejiště, pádu velkého předmětu nebo člověka.

„Sklo je tak tenké, že se stačí opřít batohem a může prasknout,“ doplňuje Šabík. Jeho bezdůvodné použití je ale přestupkem se škodou do 10 tisíc korun. Hra s ním se tudíž nevyplácí.

Vstupů do kolejiště, pádů a střetů s vlakem jen za sedm prvních měsíců letošního roku DPP registruje celkem 105. Ke srážce metra a člověka podle Šabíka nejčastěji dochází na nejdelší lince B.

Meziroční nárůst všech událostí v kolejišti podle statistik činí dokonce 23,5 %. Jen pádů ale v porovnání s rokem 2023 ubylo, a to o 30 %, letos jich DPP registruje zatím 21, loni to bylo do července 30.

Střetů metra s člověkem nicméně Praha letos zaznamenala už pět. Loni ke stejné události přitom za prvních sedm měsíců došlo jen dvakrát. Podle Šabíka jde tak o nárůst 150 %.

zpět na článek