Zírání, doteky, otírání. Kampaň upozorňuje Pražany na problém obtěžování v MHD

  15:08
ROPID ve spolupráci s neziskovou organizací Konsent a MHMP kampaň, ve které upozorňuje na obtěžování v MHD. To podle Odboru rovnosti žen a mužů Úřadu vlády zažila každá třetí Češka. Na zastávkách MHD jsou nově plakáty, které odkazují na nevhodné chování a které také vysvětlují, jak se v takové situaci lze zachovat.

„Nastupovala jsem do autobusu číslo 177, a jelikož pán je už známá tvář, hned jsem zbystřila,“ líčí nedávný zážitek Lucie H. z pražských Hájů. „Stál nalepený na jednu paní ve středním věku a po chvíli se o ni začal i otírat,“ dodává s tím, že v tu chvíli sebou žena škubla ve snaze jej setřást. Přihlížející cestující poté dotyčného muže napomenul, na což ale nijak nereagoval.

Podle jiné ženy cestující stejným spojem, ale v jiný den, stál pravděpodobně stejný muž přitisknutý k její spolužačce. „Chudák seděla v uličce, když za námi pán přišel a postavil se těsně nad ni,“ vypráví studentka z Prahy 4 s tím, že autobus byl přitom téměř prázdný.

„Spolužačka se nezmohla na nic, tak jsem se ho zeptala, proč se na ni lepí. On odvětil s úsměvem, že může stát, kde chce,“ dodává žena.

Hrozil mi znásilněním, nikdo nepomohl. Sexuální obtěžování v MHD se prý neděje

Na nevhodné chování ve veřejné dopravě se nyní zaměřily také ROPID, Hlavní město Praha a nezisková organizace Konsent. Společně připravily informační plakáty, které budou do půlky září na 150 zastávkách MHD.

„Každá třetí žena a každý desátý muž zažili (podle průzkumu Odboru rovnosti žen a mužů Úřadu vlády) obtěžování v MHD. Od chvíle, co to víme, víme taky, že pro nás tohle číslo není možné neřešit,“ uvedla organizace Konsent.

Setkali jste se s obtěžováním v MHD?

celkem hlasů: 1072

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00úterý 20. srpna 2024. Anketa je uzavřena.

Ne.669
Ano, někdo obtěžoval přímo mě.310
Ano, někdo obtěžoval spolucestující(ho).72
Staly se mi oba případy.21

Plakáty upozorňují na situace, které jsou pro cestující obtěžující, a také edukují o tom, jak mohou přihlížející lidé pomoci. Po celém městě je celkem osm variant s nápisy, jako například „nevyžádané dotyky jsou obtěžování“, „zírání je obtěžování“ nebo „promluvit je pomoc“. Právě nemlčet a zapojit se do situace je podle organizace klíčové.

„Vedle legislativních a systémových řešeních je totiž právě zásah někoho z okolí věc, která děsně pomůže. A není to nic složitého,“ dodává Konsent. Organizace radí oslovit rovnou toho, kdo překračuje hranice – „nechte toho“ nebo „přestaňte“.

„Když nechcete adresovat konflikt přímo, můžete odvést pozornost, třeba tím, že se zeptáte, kolik je hodin nebo zda tramvaj jede na zastávku Šumavská,“ radí Konsent na svém webu. „Jakékoliv narušení situace pomůže obtěžovaném ze situace odejít,“ dodávají.

Pokud vás v MHD bude někdo obtěžovat, řekněte to řidiči, radí policie

Cestující si plakáty chválí. „Určitě se mi líbí plakát i myšlenka. Zírání opravdu obtěžování je a jsem ráda, že se tím někdo zabývá,“ řekla na zastávce Florenc redaktorce iDNES.cz paní Marie.

Kampaň, která má za cíl upozornit na obtěžování v MHD, už zrealizovaly i další metropole, jednou z nich je Londýn. Na svých stránkách uvedl tamní dopravní podnik, že kampaní chtěl především přispět k většímu pocitu bezpečí žen během cestování.

Ženy situace nenahlásí

Ani v jedné z výše popsaných situací žádná z žen nepožádala o pomoc řidiče ani policii, což je podle jejího mluvčího Jana Rybanského chybou.

„Pokud se cestující cítí nepříjemně z důvodu nějakého obtěžování jiným cestujícím, má si v první řadě odsednout nebo poodejít jinam, ideálně co nejblíže k řidiči, kterého je o situaci vhodné informovat,“ radí Rybanský. Dodává, že v případě dalších obav nebo nebezpečí je dobré kontaktovat policii.

Penis jako terapie, svlékání u zubaře. Obtěžování lékaři je častější, než se zdá

Organizace Konsent představila už v roce 2022 metodu 5D, která radí lidem, jak se v zachovat v případě obtěžování na veřejnosti. Metoda je odvozena z pěti anglických slov Direct (zasáhni přímo), Distrackt (zaskoč pachatele), Delegate (zavolej pomoc), Document (zdokumentuj incident), a Delay (změň téma) je koncipována tak, aby cíleně odradila obtěžujícího a podpořila oběť.

Další podrobnosti ke kampani představí ROPID a nezisková organizace v pátek.

Autoři: ,