Strojovnu historické plavební komory zachvátil požár. Škoda je 4,5 milionu

  15:46
Požár technologie ve strojovně plavební komory v Hoříně na Mělnicku v sobotu způsobil škodu 4,5 milionu korun. Předběžná příčina je technická závada na silové části elektrického rozvaděče, uvedli hasiči v sobotním hlášení o závažných požárech. Přesnou příčinu ale určí vyšetřování, řekl v neděli ráno mluvčí středočeských hasičů Jan Sýkora.

Historické zdymadlo v Hoříně na Mělnicku | foto: Jakub Pokorný, MF DNES

„Hořelo v prvním patře historické budovy plavební komory, požár nebyl rozsáhlý a nerozšířil se mimo první patro,“ řekl Sýkora. Po uhašení byla nařízena 24hodinová dohlídka.

Podle hasičů požár pravděpodobně způsobila technická závada na silové části elektrického rozvaděče, přesnou příčinu ale určí vyšetřování. Škoda byla vyčíslena na 4,5 milionu korun.

Hořínský kanál

Vodní dílo Vraňany–Hořín vzniklo v letech 1902 až 1905 jako souhrn staveb, které jsou součástí technicky složitého systému překonávajícího nejobtížnější úsek řeky Vltavy pod Prahou. Plavební komory u Hořína dělí plavební kanál na dvě části Vraňany–Hořín a Hořín–Labe.

Ve Velké Bystřici hořela zásobníková věž na asfalt, část z nádrže vytekla

Plavební komory jsou dvě – velká a malá – postavené vedle sebe s překonávaným spádem 8,8 metru. Jsou tak nejvyšším plavebním stupněm na Vltavě pod Prahou. Téměř 90 let fungující technologická vybavení plavebních komor byla postupně vyměňována a modernizována.

Nyní jsou všechna zařízení ovládána hydromotory a provoz je z velínu řízen automaticky počítačem. Plavební komory ale nevyhovují parametrům požadované ve třídě vodních cest „Va“, proto v roce 2019 začala jejich rozsáhlá rekonstrukce za účelem zvětšení užitné šířky na 12 metrů a zajištění minimální podjezdné výšky 7 metrů.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Autor: