„Mělo by to vycházet, ale nevychází, protože Praha je velmi žádaná i u dětí z ostatních krajů i zemí. Takže přesto, že v nabídce bylo tolik míst, přetlak byl ohromný,“ vysvětlil pražský radní pro školství a sport Antonín Klecanda (STAN). Deváťáků má navíc podle prognóz přibývat, v roce 2031 jich má být jen v metropoli 15 500.
Největší přetlak se podle něj týká víceletých gymnázií, protože ve Středočeském kraji není žádné šestileté a osmiletých jen velmi málo.
„V případě víceletých se nám ukázalo, že děti, které mají 83 bodů, by se v každém kraji mimo Prahy a Středočeského kraje, dostaly na gymnázium, percentil tam byl zhruba 91 procent u 83 bodů, průměrně se dostaly děti s percentilem 49. Zatímco ve všech krajích stačil percentil 50, u nás nestačil 90,“ poukázal Klecanda, který včera nastínil strategii rozvoje pražského školství v nejbližších letech.
I řemesla táhnou
„Pokud jde o gymnázia, magistrát hodlá primárně navyšovat kapacitu u čtyřletých gymnázií. Protože po páté a sedmé třídě děti mohou na gymnázium, po deváté ale musí někam nastoupit,“ ozřejmil Klecanda. Dodal, že neopomíjí ani nematuritní obory, ve kterých byl letos velký zájem například o obráběče kovů.
Na Střední škole a vyšší odborné škole umělecké a řemeslné plánují v jednom ze svých sídel rozšířit svoji kapacitu tím, že ze staré dřevěné učebny v areálu, kterou používali jako sklady, přemění v dřevostavbu, kde by se učilo. Přesto 86 procent deváťáků v Praze chce na maturitní obor, je to nejvíc ze všech krajů v Česku.
Kapacita zdejších středních škol se začíná postupně navyšovat, a to buď rekonstrukcemi současných nevyužitých prostor, výstavbou nových budov i reorganizací stávajících zařízení.
V Praze 4 vznikne nové gymnázium, láká na progresivní trendy i moderní technologie![]() |
Mezi takto rozrůstající se školy patří například gymnázium Na Zatlance v Praze 5. „V minulosti tu provedli přístavbu půdních prostor, ale nevím proč se rekonstruovalo a rozšiřovalo jen na polovině střechy, a jen odborné učebny,“ poznamenal Klecanda a doplnil, že teď z učeben vzniknou nové třídy, aby se okamžitě rozšířila kapacita pro budoucí žáky.
Zvětšování se bude Na Zatlance týkat i jídelny či tělocvičny. „Jedno místo je z období první republiky a druhé bylo v 50. let přestavěné z kaple, takže tělocvična velká jako kaple je nevyhovující,“ přiblížil radní s tím, že půdní prostory jsou už zkolaudované.
V gymnáziu Nad Štolou je také připraveno rozšíření, šatny se přesunou z přízemí do suterénu, aby místo nich vznikly nové učebny.
Postarat se mají radnice
Projekty na rozšiřování školních prostor mají připravovat samy městské části. „Myslím, že to půjde rychleji než v případě, kdyby jsme to dělali na magistrátu,“ vysvětlil radní.
Peníze na projektovou dokumentaci už dostala Praha 13 na rozšíření svého gymnázia, stejně tak Praha 9 má v plánu připravit dokumenty na vznik dalších míst v gymnáziu Litoměřická v Praze 9. „Městská část je v intenzivnějším kontaktu se stavebním úřadem, půjde to tak rychleji,“ dodal Klecanda.
Komplikovanější bude navýšení lavic ve Střední odborné škole civilního letectví v Ruzyni, kam více než polovina studentů dojíždí z ostatních krajů. Zde město ví, jak školu rozšířit a je domluvené i s pražským letištěm na směně pozemku, nedořešené je jen financování. O rozšíření zdejší kapacity má zájem ministerstvo dopravy.
Letňany čekají na nové gymnázium. Projekt v areálu Avie ale stále stojí![]() |
Navíc absolventi pracují nejen na ruzyňském letišti, ale také na ostatních regionálních, protože jde o jedinou školu tohoto typu. „Proto si myslím, že by na navýšení kapacity měly přijít finance od státu, protože v případě rozšíření o 400 žáků by šlo o více než půl miliardy korun,“ podotkl Klecanda.
Vzniknout má také úplně nové gymnázium Suchdol v Praze 6. „Máme studii na přestavbu bývalého Brandejsova statku a připravuje se další část projektové dokumentace,“ oznámil Klecanda.
Tento projekt může pomůže nejen zchátralému statku z 18. století, ale i lokalitě, kde střední škola dosud chybí. Spolupráci městu nabízí zde sídlící Česká zemědělská univerzita. „Diskutuje se o využití i jejich učitelů, byla by to fakultní škola,“ dodal. Strategie blízké budoucnosti školství počítá také s usnadněním rekvalifikací pro stávající učitele.