I řidiči MHD jsou pod drobnohledem. Nejčastěji kouří ve voze, zjistila kontrola

  7:00
Nejen cestující MHD jsou podrobování nahodilým přepravním kontrolám. Také řidiči pražské hromadné dopravy mají své kontrolory. Ti se zaměřují především na stav vozidla, ale trestají i uvolněné mravy řidičů ve službě.

Ilustrační snímek | foto: MF DNES

„Ano, býváme kontrolováni, jestli například dodržujeme ústrojní kázeň,“ potvrzuje jeden z pražských řidičů autobusu. V letních vedrech mají podle jeho slov možnost oblékat šortky a košile s krátkým rukávem. Muž připouští, že i tak je někdy v prosklené kabině horko.

„Zaslechl jsem fámu, že si v rámci úspor nesmíme pustit klimatizaci u sebe, že jsme i za to sankcionováni, ale to není pravda,“ uvádí řidič fámu na pravou míru.

Zírání, doteky, otírání. Kampaň upozorňuje Pražany na problém obtěžování v MHD

Kontroloři Regionálního organizátora pražské integrované dopravy (Ropid) sledují vše, co se týká provozu vozidel. Jak plnění povinností samotnými řidiči, tedy jestli například dodržují jízdní řád, nekouří ve vozidle, správně vydávají a kontrolují jízdenky, tak i stav vozidla.

„Zjišťují, zda je vozidlo vybaveno podle standardů potřebným informačním a odbavovacím systémem, jestli funguje topení a klimatizace, zda je vozidlo čisté a nemá zjevné technické závady nebo cokoliv ohrožujícího bezpečnost cestujících,“ sděluje mluvčí Filip Drápal.

Dodává, že přestože Ropid přepravuje cestující v Praze i ve Středočeském kraji, jeho kontroloři se zaměřují pouze na metropoli. Ve středních Čechách revizi zajišťuje Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK).

Rychle a zběsile

Redakce MF DNES zjišťovala, s jakým problémem ze strany řidičů pražské hromadné dopravy se cestující setkávají nejčastěji. Oslovení cestující na zastávce autobusu Florenc poukazovali například na nevoli otevírat přední dveře, nezapnutou klimatizaci, ale i zběsilou jízdu.

Jak v Praze najít MHD s klimatizací? Podle žluté a piktogramů, pomůže i mapa

„Nedávno jsem jel autobusem 107 do Dejvic, řidič jel s větrem o závod a navíc si dával záležet, aby nevynechal jediný kanál, jak to s námi nadskakovalo. A zatáčky řezal tak, že i sedící létali ze strany na stranu,“ líčil například cestující Jiří.

Kamilu z Radotína nejvíce trápí, když jí řidič neumožní nastoupit předními dveřmi. „Už při čekání se postavím tak, aby se otevřely přímo přede mnou, to ale často nenastane, protože řidič dveře neotevře, a to ani když mačkám tlačítko na nich,“ stěžovala si žena, která se nakonec podle svých slov musí zařadit za lidi nastupující ostatními dveřmi, takže na ni mnohdy nezbude místo k sezení.

Pozůstatky pandemie

Pokud jde o prohřešky řidičů, které nejčastěji odhalí kontroloři, nešvar neotevření předních dveří sem v posledních letech podle Ropidu patří. Stejně jako je neoprávněné vyhrazení nebo zabrání sedadel v přední řadě autobusu věcmi řidiče.

„Nárůst obojího může souviset s opatřeními v době pandemie koronaviru, část řidičů by si patrně komfort ochranné zóny v přední části vozidel ráda držela i v postcovidovém období,“ domnívá se Drápal.

Ač podle něj většina problémů odhalených při kontrolách končí domluvou, nejvíce sankcí kontroloři uplatnili v loňském roce za nefunkční součásti informačního systému vozidla.

Nejčastěji řešeným pochybením řidiče je kouření ve vozidle.

Filip Drápalmluvčí Ropid

„Pokud však jde o sankce týkající se přímo řidičů, tak jednoznačně je nejčastěji řešeným pochybením řidiče kouření nebo používání elektronické cigarety uvnitř vozidla,“ prozrazuje Drápal.

Pokud se na něco takového přijde, řidič dostane tisícikorunovou pokutu hned na konečné zastávce, tedy před další cestou spoje. „A takových případů bylo v roce 2023 rovných 200. Někdy šoféři kouří i přímo za jízdy v kabině,“ dodal. Takových případů kontroloři loni zaznamenali 27, přičemž sankce za to je dva tisíce korun.

Drápal podotýká, že nejvyšší sankci podle sazebníku řidič dostane za krácení tržeb. Loni kontrola řešila 94 takových případů.

Praha zvažuje skokové zdražení roční lítačky, provoz MHD z většiny dotuje

„Loni to bylo 125 nevydaných jízdenek řidičem po převzetí jízdného. Za každou nevydanou jízdenku je sankce čtyři tisíce korun,“ doplňuje mluvčí.

„V rámci kontrolní činnosti PID bylo v roce 2023 zjištěno 11 335 závad a pochybení, a to v autobusech, tramvajích, trolejbusech a přívozech, většinu z nich jsme vyřešili upozorněním bez sankce,“ říká Drápal. Na městských linkách byly uděleny sankce za téměř sedm milionů korun, na příměstských a regionálních linkách za 20,8 milionu korun (vlaky se sledují a kontrolují zvlášť, pozn. red.).