Nouzová tlačítka v metru jsou daleko a málo výrazná. Magistrát chystá lepší značení

  11:46
Pod soupravou metra letos zemřelo šest lidí. Minulou sobotu cestující ve stanici metra Nádraží Veleslavín zachránili pomocí nouzového tlačítka ženu, která opilá spadla do kolejiště. Nadýchala 2,5 promile alkoholu. V srpnu to byl přitom už třetí případ pádu člověka na koleje, a zároveň jediný, kdy přítomní zmáčkli bezpečnostní tlačítko.

„Samozřejmě jsem nevěděl, kde to tlačítko je. Když jsem četl v novinách o nevidomém muži, který teď spadl na koleje a nikdo mu nedokázal pomoci, hned jsem si to vyhledal, abych mohl zasáhnout. Já myslím, že to byla velká chyba, že o tom veřejnost nebyla lépe informovaná,“ řekl dvaašedesátiletý Kamil ve stanici Staroměstská, když redakce MF DNES zjišťovala, jestli cestující o této možnosti záchrany vědí.

Metro v hlavním městě funguje padesát let a denně přepraví milion a půl cestujících. Teprve nyní však dopravní podnik (DPP) připravuje úpravy navigačních prvků, které mají zvýraznit samotné nouzové tlačítko na peronech a budou k němu viditelně navádět.

Tlačítko nouze v metru se zapsalo do povědomí, lidé zachránili opilou ženu

„K jejich instalaci dojde v nejbližší době. Navíc plánujeme spustit kampaň, která o tlačítku a jeho funkci zvýší povědomí u veřejnosti,“ uvedl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) s tím, že cestující letos využili nouzové zastavení vlaku v 77 případech ze 105, kdy někdo spadl do kolejiště.

„Máme rezervy v tom, aby tlačítka byla výraznější, a podceňujeme informovanost lidí ‚co se stane, když‘. Například v metru by mohly být plochy určené pro cedule s návodem, co v nebezpečí dělat. V korejském metru v Soulu mají 22 linek, jsou tam velké obrazovky a promítají na ně bezpečnostní videa, kde jsou plynové masky, ochranné pomůcky, nebo co se stane, kdyby byl v metru požár,“ popisuje Zdeněk Lokaj z Fakulty dopravní ČVUT.

Kde jsou nouzová tlačítka v metru? Podívejte se. Cestující o nich nevědí

Mezi příklady ze zahraničí stojí za zmínku i mnichovská podzemní doprava, kde je uprostřed nástupiště nápadný červený SOS sloup.

V tuzemském metru jsou poměrně nenápadné červené krabičky umístěny v páru pro každou kolej zvlášť, zpravidla na začátku a na konci nástupiště na stěně nebo na sloupech.

Máte díky medializaci větší povědomí o umístění nouzových tlačítek v pražském metru?

celkem hlasů: 1940

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00neděle 1. září 2024. Anketa je uzavřena.

Ano, díky osvětě už o tlačítkách vím.1269
Věděl(a) jsem o nich už předtím.531
Stále nevím, kde tlačítka hledat.140

Policie i média v reakci na uplynulé události zvýšily povědomí o této možnosti, přesto mnozí z cestujících, které redakce MF DNES oslovila, o existenci tlačítka neměli ponětí. „Vůbec netuším, kde to tlačítko je. Vím, že nějaké je u vstupu na eskalátorech,“ odpověděla sedmdesátiletá žena ve stanici Anděl.

Kdo o tlačítku ví, není si jistý, jak přesně ho využít. „Ještě jsem neviděl, že by to někdo použil, protože se tam musí rozbít sklo, a nevím, jestli to vůbec jde,“ komentuje čtyřicetiletý cestující Luboš na nástupišti ve stanici Karlovo náměstí.

Anketa: Lidé se o tlačítku teprve dozvídají

Redakce MF DNES na nástupištích metra u cestujících zjišťovala, zda o nouzovém tlačítku vědí. Někteří o jeho existenci stále nemají tušení. Některým se zdálo, že nejsou dostatečně po ruce.

Ludmila, 75 let, Karlovo náměstí: „Vůbec netuším, viděla jsem to v televizi a vůbec jsem nevěděla, že to je zavedené. Pamatuju si jen, že nám vždycky říkali, ať na taková tlačítka nesaháme.“

Radim, 65 let, Můstek: „Já jsem o tom přemýšlel, když jsem o tom poslední dny četl články. Je to na konci a na začátku vedle kolejí. Připadá mi, že to je hrozně daleko. V těch menších stanicích, například na Malostranské, tam jsou lépe v dosahu.“

Marie, 55 let, Vltavská: „Je to tam vzadu na konci stanice. Ale lidi mohou zmatkovat, panikaří a nevědí, co mají dělat, když někdo spadne do kolejiště.

Jana, 23 let, Karlovo náměstí: Četla jsem o tom. Díky tomu vím, že by mělo být u vstupů vedle kolejí, to červené na zdi.

Tlačítka jsou sice kryta ochranným sklíčkem, ale to po zatlačení prsty sjede směrem dolů a uvolní prostor ke stlačení. „To je nejbezpečnější a nejspolehlivější postup. V případě nouze lze k rozbití sklíčka použít i klíče, ale nedoporučujeme to, protože střepy mohou tlačítko zablokovat,“ vysvětluje mluvčí DPP Aneta Řehková.

Počet neoprávněných vstupů na kolejiště i střetů s vlakem je podle DPP meziročně více. Zatímco za celý minulý rok zemřeli na kolejích metra dva lidé, letos už jich bylo šest. „Když už je vlak blízko, asi není chytré skákat na koleje a toho člověka vytahovat. Myslím, že je tam možnost mezi kolejemi a nástupištěm, kam se dá schovat, ale nevím, jestli je to úplně všude,“ komentuje osmadvacetiletý Tibor ve stanici metra Staroměstská.

Podle Řehkové lze v nejhorším případě, kdy člověk nemůže z kolejiště vylézt, použít k úkrytu žlábek mezi kolejnicemi a vyčkat.

Slepec v metru mohl žít, kdyby se stisklo nouzové tlačítko. Zkusili jsme to

O signalizaci na nebezpečí uvnitř každého vagonu cestující oslovení redakcí MF DNES většinou věděli. Jeho stisknutím dávají informaci strojvedoucímu o situaci, která by mohla ohrozit někoho ve vagonu nebo provoz metra.

„Jako příklad lze uvést fyzický konflikt mezi cestujícími nebo náhlou zdravotní indispozici. Souprava dojede do následující stanice, kde bude situace řešena,“ dodává Řehková. V případě nouze je možné zastavit i jezdící schody. „Stopka“ je na obou koncích a někde i uprostřed, záleží na délce eskalátoru.