„V Praze bylo usmrceno 10 lidí, z toho pět chodců, dva řidiči osobních automobilů, cyklista, řidič nákladního automobilu a spolujezdec,“ shrnul výsledky indexu Jan Marek, mluvčí Generali České pojišťovny. „Hodnota indexu udává poměr těžkých a smrtelných nehod zranitelných účastníků k počtu nehod s jejich účastí,“ doplňuje.
Nejbezpečnějším krajským městem pro cyklisty a chodce se v první polovině letošního roku stal Liberec, který zde podle žebříčku dokonce dosáhl nulové hodnoty. Praha je letos zatím na deváté pozici s indexem 9,34. V meziročním porovnání se pro metropoli jedná přibližně o podobnou hodnotu, jaké dosáhla v prvním pololetí roku 2023.
Na bezpečnost chodců v Praze jdou miliony. Jen se neví, kolik přesně |
Nejhůře si v tomto ohledu v prvních šesti měsících 2024 vedlo Brno a Plzeň. Stejně na tom obě krajská města byla loni v prvním pololetí.
V další části výzkumu, která se věnuje říjnovému porovnání evropských velkých měst, dvě pětiny pražských obyvatel zažívají v místní dopravě pocit nebezpečí, zatímco zcela v pohodě se cítí jen sedm procent. Hlavní město se v tomto ohledu umístilo na 27. pozici z 32.
„Jedním z hlavních problémů je vysoká míra automobilizace, která je například proti Vídni či Berlínu dvojnásobná,“ uvedl k výsledkům průzkumu pražský koordinátor organizace BESIP Oldřich Kassl.
14. března 2023 |
Odpoledne jsou nebezpečná
Úterý a čtvrtky jsou pro chodce a cyklisty na pražských ulicích nejnebezpečnější. Vyplývá to z rozboru Centra dopravního výzkumu (CDV). Ten, podobně jako policisté, nehody detailně rozebírá na základě více než šesti desítek parametrů.
V obou zmíněných dnech podle údajů CDV od začátku roku do konce září počet lehce zraněných překročil hranici osmi desítek. Čtvrtek přinesl smrt třem lidem. Nejtragičtější následky ovšem přinesly pátky se čtyřmi oběťmi.
Nebezpečí pro zranitelné účastníky silničního provozu číhá v exponované hodiny všedních dnů, při odpolední a ranní špičce. Mimořádně pozor by si měli dát mezi 17. a 18. hodinou a ráno od 8. do 9. hodiny.
Co do počtu lehce zraněných se letos zatím nejsmolnějším měsícem pro chodce a cyklisty stalo září a květen. Naopak nejklidnější byl únor. „Nejčastější příčinu nehody představovalo nedání přednosti v jízdě,“ uvádí analýza CDV.
Dopravních nehod ubylo
Kvůli této nepozornosti zemřeli čtyři lidé, 24 bylo těžce a 161 lehce zraněných. Kolize, které nezavinil šofér, si vyžádaly mimo jiné 3 mrtvé a 23 těžce zraněných. Nejvážnější následky způsobili řidiči ve věku 35 až 44 let. Ve většině případů policisté u viníka nezjistili alkohol.
Navzdory pocitům ohrožení, se kterými se obyvatelé Prahy netají, dopravních nehod v hlavním městě ubývá. Celkový počet nehod ke konci srpna 2024 podle policejních statistik překročil sedm tisíc.
Pražané dominují Evropě ve využívání MHD, přesto vlastní abnormálně hodně aut |
V porovnání se shodným obdobím uplynulého roku jde o zhruba pětinový pokles. Více než 1 200 kolizí si vyžádalo následky na zdraví. Počet usmrcených na konci srpna dosáhl čísla 15, což je o jednu oběť více než do konce srpna 2023. S těžkým zraněním vyvázla více než stovka účastníků srážek.
K nejnebezpečnějším místům v rámci metropole i České republiky náleží křižovatka na náměstí I. P. Pavlova. Rizikovost je zde podle dopravních odborníků na čtvrtém stupni z pěti. Podobně je na tom nedaleko křižovatka u Bulhara.